رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590969

همه چیز درباره سوزش معده

ساعت24-سوزش و درد معده یکی از شایع ترین شکایات بیماران و همچنین یکی از اذیت کننده ترین دردها میباشد

html>

سوزش معده

سوزش معده یکی از شکایت های شایع در میان مراجعین به پزشکان گوارش،قلب و داخلی میباشد. احساس سوزش معده ودرد آن اغلب ریشه در مشکلات معده داشته اما گاهی ممکن است این احساس ناخوشایند ناشی از مشکلات قلبی و یا گرفتگی های عضلانی باشد.

سوزش معده اغلب با خوردن غذا به خصوص غذاهایی با حجم بالا، چرب، تند، پراودیه و سرخ شده تشدید میشود.سوزش معده در صورت عدم درمان وشدید شدن معمولا باعث محدود شدن فعالیت های روزانه افراد میشود

بر اساس گفته دکتر امید بیگلریان فوق تخصص گوارش در کرج سوزش ودرد معده یک احساس ناخوشایند برای بیماران میباشد که گاهی ممکن است با مشکلات قلبی همپوشانی داشته باشد وبیماران ابتدا به پزشک قلب مراجعه نمایند.توجه داشته باشید این مطلب با فرض سالم بودن فعالیت سیستم قلب و عروق شما نگارش گردیده است

علائم سوزش معده

احساس ترش کردن یا احساس تلخی در دهان

احساس درد سوزاننده در قفسه سینه پس از مصرف غذا با حجم بالا

بدتر شدن این درد سوزاننده زمانی که به پشت دراز بکشید ویا به سمت پایین خم شوید

چه زمانی میبایست به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه نماییم

زمانی که سوزش معده بیشتر از دوبار در هفته رخ دهد

زمانی که این سوزش با داروهایی ضد اسید معده که قبلا مصرف میکردید بهبود پیدا نکند

دشواری در بلع پیدا کنید

حالت تهوع واستفراغ مداوم داشته باشید

کاهش وزن به دنبال کاهش مصرف مواد غذایی داشته باشید

دلایل سوزش معده

سوزش معده و قفسه سینه زمانی رخ میدهد که اسید معده از حد مشخصی بالاتر رفته و وارد مری میشود.مری در واقع بین دهان ومعده قرار داشته وغذاها از طریق آن،پس از جویده شدن توسط دهان به معده میرسند.

زمانی که اسید معده به دلیل افزایش حجم اسید و یا شل شدن دریچه بین مری و معده وارد مری میشود،میتواند سبب احساس سوزش و درد در قفسه سینه و ترش کردن شود.دریچه بین مری و معده عموما در حالت انقباض قرار داشته و صرفا زمانی که غذا میخورید،این دریچه شل میشود تا غذا از آن به سمت معده حرکت کند. این عملکرد صحیح دریچه مری میباشد،اما در برخی مواقع و مصرف برخی مواد،موجب تضعیف عملکرد این دریچه شده وسبب شل شدن آن میشود

به این برگشت اسید غیر طبیعی به داخل مری،رفلاکس معده به مری گفته میشود که اصطلاحا به آن GERD اطلاق میشود.GERD درجات مختلفی دارد که از یک تا چهار دسته بندی میشود.گاهی این برگشت اسید آنقدر شدید بوده که میتواند باعث ایجاد زخم در پایین مری بیماران شود.

ریفلاکس اسید معده

یکی دیگر از عواملی که میتواند سبب ایجاد سوزش معده شود،ورم معده میباشد.ورم معده حالتی میباشد که در آن سلول های پوششی معده دچار التهاب شده اند. دلایل ورم معده متفاوت میباشد. از دلایل عصبی گرفته تا عفونت به وسیله میکروب هلیکوباکتری. اچ پیلوری تنها باکتری شناخته شده موجود در جهان است که میتواند در برابر اسید معده مقاوت کرده ودر معده تکثیر یابد.تقریبا 50درصد انسان ها این باکتری را در معده خود دارند،اما درصد کمی از آنها دچار علائم حضور این میکروب در معده خود میشوند(علائم شامل:سوزش معده،درد،رفلاکس اسید معده و..)

زمانی ورم معده رخ میدهد که میزان اسید معده زیاد شده باشید ویا بافت محافظتی معده تضعیف شده باشد.دلایل عصبی مانند استرس میتوانند موجب افزایش اسید معده و به دنبال آن ورم معده شوند.اما عوامل دیگری مانند اچ پیلوری(میکرب معده) باعث تخریب بافت پوششی معده شده و در نتیجه اثر محافظتی آن از سلول های معده از بین میرود

عوامل تشدید کننده سوزش معده

مصرف غذهای تند

مصرف غذهای پر ادویه

مصرف فست فود وغذاهای چرب

مصرف نوشابه ونوشیدنی های گازدار

استعمال سیگار و الکل

مصرف مواد کافئین دار(این مواد سبب شل شدن دریچه انتهایی مری میشوند)

مصرف شکلات

مصرف میوه و سبزی های ترش ونفاخ

درمان سوزش معده

نخستین اقدام برای درمان سوزش معده تشخیص دقیق علت بروز آن میباشد.پزشک فوق تخصص گوارش با معاینه شما و پرسش درباره علائم دیگر و وضعیت فعالیت روزانه شما به تعیین علت دقیق مشکل می پردازند.گاهی علت این مشکل عصبی بوده وبا تجویز داروهای ضد اسید معده در کنار داروهای آرام بخش معده،علائم شما بهبود میابند.

اما گاهی از نظر پزشک معالج این مشکل ممکن است صرفا عصبی نبوده و مشکل دیگری نظیر شل بودن دریچه انتهایی مری، وجود میکروب معده، زخم مری یا معده و مشکلات مشابه وجود داشته باشد. تشخیص این موارد به کمک اندوسکوپی معده انجام میشود.

بر اساس علت سوزش معده،درمان دارویی نیز از آنتی بیوتیک ها گرفته تا داروهای ضد اسید معده،داروهای آرام بخش،داروهای کاهنده ریفلاکس معده به مری و.... متفاوت میباشد

اندوسکوپی معده با بیهوشی

بهترین راه بررسی حلق،مری ،معده و قسمت ابتدایی روده باریک اندوسکوپی معده با بیهوشی میباشد.به کمک اندوسکوپی معده پزشک معالج تمامی قسمت های مری را از نظر وجود هرگونه زخم،بافت غیر طبیعی و همچنین شل بودن دریچه انتهایی آن بررسی میکند.

سپس اندوسکوپ وارد معده شده وتمامی بافت معده از نظر وجود هرگونه التهاب،فتق معده،زخم فعال یا زخم خوب شده،تنگی مجرای بین معده و روده باریک و سایر مشکلات بررسی میشود.

در پایان اندوسکوپی معده،ابتدا روده باریک واثنی عشر نیز توسط پزشک فوق تخصص گوارش بررسی میشود.برای بررسی دقیق بافت معده،مری واثنی عشر از طریق اندوسکوپ،کمی هوا به داخل قسمت های مختلف یاد شده،وارد میشود تا به میزان کافی و دقیق امکان دیدن این بافت ها باشد.در بیشتر موارد اندوسکوپی معده،نمونه برداری از بافت معده برای تعیین دقیق میزان التهاب و عامل التهاب(مانند عفونت های مختلف) انجام میشود،پس اگر بعد از اندوسکوپی،نمونه معده برای رساندن به آزمایشگاه به شما تحویل داده شد،نیازی به نگرانی و استرس وجود ندارد

در گذشته ترس از اندوسکوپی بسیار زیاد وجود داشت زیرا اینکار با بی حسی و اسپری لیدوکائین انجام میشود اما امروزه اندوسکوپی با بیهوشی در بسیاری ار مراکز درمانی انجام میشود.

دکتر امید بیگلریان فوق تخصص گوارش در کرج هستند که علاوه بر اندوسکوپی با بیهوشی،کولونوسکوپی با بیهوشی و لیزر هموروئید در کرج را با دقت ومهارت بالا،ضمن رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی طبق جدیدترین استاندارهای جهانی انجام میدهند.

اندوسکوپی معده با بیهوشی بسیار راحت و بی درد میباشد که در حدود15دقیقه بیشتر طول نمیکشد تا اندوسکوپی انجام شده و بیمار بیدار شود.داروی بیهوشی مورد استفاده در اندوسکوپی هیچگونه عوارض مهمی نداشته و حدود یک ساعت پس از انجام اندوسکوپی به صورت کامل از بدن دفع شده ودیگر اثری از آن در بدن شما نخواهد بود.

اما همیشه بیمارانی وجود دارند که هیچگاه تمایل به انجام اندوسکوپی حتی با بیهوشی نداشته ویا به سبب مشکلاتی نظیر بارداری ویا سن پایین امکان انجام اندوسکوپی برای آنها وجود نداشته باشد.راه جایگزین برای این بیماران انجام اندوسکوپی با کپسول(بسیار گران میباشد) ویا تست تنفسی میکروب معده میباشد.

اندوسکوپی معده با بیهوشی

تست تنفسی میکروب معده

تست تنفسی میکروب معده در کرج یا تست اوره آز تنفسی یک روش غیر تهاجمی برای بررسی وجود میکروب اچ پیلوری در معده میباشد.این روش با مصرف یک قرص حاوی کربن نشان دار با یک لیوان آب و سپس انجام دم و بازدم در یک دستگاه به میزان حدود10دقیقه انجام میشود.نتیجه این تست اگر چه جای اندوسکوپی را نمیگیرد اما تا حدود زیادی میتواند به پزشک معالج کمک کند که آیا عفونت اچ پیلوری در معده وجود دارد و نیاز به درمان آن هست یا خیر

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها