رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594984

چرا روحانی و ناطق نوری در ترکیب جدید مجمع تشخیص نیستند؟ علت ابقای احمدی نژاد چیست ؟

ساعت24-عطریانفر با اشاره به حضور دورباره احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص گفت: تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی‌نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.

html>

روز گذشته، رهبر انقلاب در حکمی اعضای دوره جدید مجمع تشخیص را معرفی کردند. بر همین اساس، محمود احمدی‌نژاد که پیش‌بینی‌ها حاکی از حذف او بود، عضویتش در این نهاد سیاسی تمدید شد و برخی چهره‌ها چون ناطق‌نوری در دوره جدید حضور ندارند.

محمد عطریانفر (عضو حزب کارگزاران) گفت: تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی‌نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.

آقای عطریانفر! پیش‌بینی می‌شد آقای احمدی نژاد با توجه به عملکردش در سال‌های اخیر و تحریم انتخابات، دیگر عضو مجمع نباشند، تحلیل شما از تمدید حضور او در دوره جدید مجمع تشخیص چیست؟

آنچه جامعه سیاسی ایران باور داشتند این بود که آقای احمدی نژاد از جدول اسامی اعضای مجمع تشخیص در دوره‌ جدید حذف خواهد شد ولی، بر اساس آنچه اتفاق افتاد حتما نظر رهبری متکی بر دلایل و استدلال‌هایی است که ما نمی‌دانیم. البته، می‌توان گمانه زنی‌ کرد اما، ممکن است این گمانه‌ها با واقعیت ارتباطی نداشته باشد. به دلیل آنکه رویکردهای مثبتی دارم، تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.

به دلیل آنکه رویکردهای مثبتی دارم، تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.تلقی من این است که شاید رهبری حس می‌کنند اگر احمدی نژاد حذف شود تبدیل به یک ساختارشکن شده و رفتارهای او بدتر خواهد شد و این برای کسی که دو دوره رئیس جمهور بوده است، برای مصلحت ملی درست نبوده و باید کنترل شود. بنابراین، اگر بخواهم به حذف نام ایشان خوش‌بین باشم، بیشتر دلالت بر این دارد که با نوع تدبیری که رهبری به کار بردند، آقای احمدی نژاد نوعی مراعات‌هایی را در حق نظام داشته باشد و به اعتبار آنکه نامش در مجمع تشخیص هست، از رفتارهایی که در گذشته داشته، دست بکشد و کنترل شده‌تر در عرصه سیاسی حضور یابد.

فکر می‌کنید این مماشات نظام با اقای احمدی نژاد تا کجا ادامه دارد خصوصا با رفتارهای تندی که در پیش گرفته اند؟

واقعیت همین است که می‌گویید اما، ایشان ۸ سال رئیس جمهور بوده مقدرات کشور را در اختیار داشتند و همچنین آقای احمدی نژاد مورد حمایت جریان اصولگرا بوده است.نگرانی‌های که از سوی برخی مسئولان ارشد اصولگرایی هست، این است که آقای احمدی‌نژاد شاید با رویکردهای تند خود پرچمدار یک جریان افراطی و رادیکالی شود که به نفع کشور نیست. از این جهت، مماشات‌هایی که با او می‌شود مثل یک استخوانی در گلوی اصولگرایان است که باید تحملش کنند و نمی‌توانند او را حذف یا بیرونش کنند.

تحلیل شما از عدم حضور چهره هایی چون ناطق نوری یا حسن روحانی در مجمع تشخیص چیست؟

نمی‌دانم علت حذف نام آقای ناطق نوری چه بود چرا که ایشان جزو چهره‌های شاخص کشور هستند. انتظار این بود که اقای ناطق‌نوری با سابقه درخشان خود در لیست اعضا باشند، امیدوارم علت عدم درج اسم‌ ایشان ناشی از عدم تمایل خود ایشان باشد ولی اگر غیر از این باشد، خیلی مایه خسارت است.

رویکرد رهبری در گذشته به این صورت بود که روسای جمهوری که ماموریتشان به پایان می‌رسید در صورتی که خودشان پذیرای عضویت باشند آنان را در لیست اعضا قرار می‌دادند. اگر تلقی من درست باشد ممکن است عدم فقدان اسم آقای روحانی در جدول، ناشی از عدم تمایل شخص ایشان باشند.

علت این احتمال نیز این است که آقای روحانی، به این نگاه می‌کنند که افرادی که دور یک میز نشستند در چه ترازی هستند و قدرت تشخیص مصلحت ملی را تا کجا می‌دانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها