رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 595207

نخست‌وزیر یونان: ترکیه به کشور من وسواس عجیبی دارد

ساعت24-فارس نوشت: نخست‌وزیر یونان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ترکیه وسواس عجیبی نسبت به کشورش دارد و با زبان جنگ صحبت می‌کند.

html>

«کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به ترکیه درباره زیر سوال بردن حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه هشدار داد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، نخست‌وزیر یونان روز جمعه (دیروز) در این سخنرانی گفت: «به نظر می‌رسد ترکیه وسواس عجیبی نسبت به کشور من دارد و زبانی که با من صحبت می‌کند بیشتر و بیشتر به زبان جنگ شبیه است».

وی ادامه داد: «آن‌ها تهدید می‌کنند که اگر ترکیه تصمیم بگیرد شبانه به کشور من می‌آید، این زبان متجاوز است نه صلح طلب. متأسفانه این چیز جدیدی نیست، زیرا ترکیه همواره حاکمیت یونان در دریای اژه را تهدید می‌کند. ما همیشه در قبال تصمیم‌مان مبنی بر استفاده از حق حاکمیت خود در آب‌های سرزمینی توسط آنکارا تهدید می‌شویم».

میتسوتاکیس در این سخنرانی نگرانی‌اش را در مورد زیر سوال بردن حاکمیت یونان بر جزایر خیوس و رودس از سوی ترکیه ابراز و خاطرنشان کرد که «این موضع آنکارا با لفاظی‌های خصمانه و کارزار گسترده جهت انتشار اطلاعات نادرست و نقض حقوق حاکمیت یونان در دریا و هوا همراه بوده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سه شنبه شب به وقت تهران طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در آمریکا مدعی شده بود که یونان با فشار غیرقانونی خود باعث افزایش خشونت علیه مهاجران در دریای اژه می‌شود.

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌اند و دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.

آنکارا طی ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیداً ممنوع اعلام شده بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها