رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595707

کدام روش برای جراحی شقاق موثرتر است؟

ساعت24-شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف کوچک در پوست اطراف دهانه پایین (مقعد) است. اگر شقاق مقعدی دارید و با اقدامات خانگی و خود درمانی بهبود نیافته است، پزشک ممکن است روشی‌های جراحی را برای درمان آن پیشنهاد دهد. انواع مختلفی از روش ها برای جراحی این بیماری وجود دارد. در ادامه به بررسی این روشهای می‌پردازیم:

html>

Home Remedies for Anal Fissure - HTV

شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف کوچک در پوست اطراف دهانه پایین (مقعد) است. اگر شقاق مقعدی دارید و با اقدامات خانگی و خود درمانی بهبود نیافته است، پزشک ممکن است روشی‌های جراحی را برای درمان آن پیشنهاد دهد. انواع مختلفی از روش ها برای جراحی این بیماری وجود دارد. در ادامه به بررسی این روشهای می‌پردازیم:

درمان شقاق مقعدی

شقاق مقعدی بیماری نسبتاً شایعی است و اغلب بزرگسالان را از اواسط نوجوانی تا سن 40 سالگی درگیر می کند. شقاق می تواند باعث درد شدید در هنگام رفتن به توالت و گاهی تا چند ساعت بعد از آن شود. آنها همچنین می توانند باعث خونریزی شوند.

تصور می شود که شقاق زمانی ایجاد می شود که ماهیچه های اسفنکتر هنگام دفع ضایعات تحت فشار شدید دچار اسپاسم و انقباض شوند. این امر خون رسانی به این ناحیه را کاهش می دهد و این امر مانع از بهبود مناسب پارگی می شود. گاهی اوقات شقاق مقعدی می تواند به دلیل یبوست ایجاد شود .

شقاق مقعدی اغلب در عرض 6 تا 8 هفته با استفاده از اقدامات خانگی و خود درمانی بهبود می یابند. این روشها شامل مصرف غذاهای با فیبر بالا، نوشیدن مایعات و مصرف داروهایی برای نرم کردن مدفوع هستند. مصرف مسکن های بدون نسخه و حمام آب گرم نیز می تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین ممکن است پزشک برای شما پماد یا کرم تجویز کند.

اگر این اقدامات کمکی نکرد و شقاق بهبود نیافت، پزشک ممکن است روشهای جراحی را پیشنهاد کندرمان شقاق با لیزرد. در ادامه به بررسی روش های درمان این بیماری می پردازیم :

درمان شقاق با لیزر

Proctology Disorders - Danat Al Emarat Hospital

بهترین راه اثربخش و فوری برای درمان این بیماری با لیزر است. در این روش که سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود، با استفاده از نور لیزر برشی عمیق در عضله ایجاد کرده و به این ترتیب به رفع اسپاسم عضله کمک ویژه ای خواهد شد.

  • تاثیرات ؟

همانطور که ذکر شد، لیزر بهترین روش قطعی و فوری درمان این بیماری است که تنها در یک جلسه سرپایی و با حداقل درد و خونریزی انجام شده و تقریبا از هر 10 نفری که به این روش درمان شده اند، 9 نفر از آنها به بهبودی کامل رسیده اند. امکان بازگشت و عود مجدد بیماری با این روش کمتر از 10% است.

  • خطرات

تجربه نشان داده درمان با لیزر هیچ عوارض و مشکلات بعدی را ایجاد نکرده و به این ترتیب نیازی به نگرانی در مورد بی اختیاری نخواهد بود.

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس)

سم بوتولینوم (بوتاکس) دارویی است که معمولاً برای درمان بیماری هایی که باعث اسپاسم عضلانی می شوند، استفاده می شود. بوتاکس را می‌توان به عضله اسفنکتر تزریق کرد به این طریق اسپاسم عضله رفع و به این طریق میتوان به آرامش عضله کمک کرد. این دارو می‌تواند به نوبه خود به بهبود طبیعی شقاق کمک می کند. به احتمال زیاد قبل از اینکه روش دیگری به شما پیشنهاد شود، تزریق بوتاکس به شما پیشنهاد می شود.

درمان بوتاکس به صورت تزریقی انجام می شود. این درمان را می‌توان در سالن جراحی بیمارستان، تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام داد. اکثر افراد این عمل را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند.

  • تاثیرات؟

برخی مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که شقاق در شش یا هفت نفر از هر 10 نفری که بوتاکس می‌شوند، بهبود می‌یابد. ممکن است سه تا چهار ماه پس از تزریق اول به یک سری تزریق دوم نیاز داشته باشید تا شقاق به طور کامل بهبود یابد. ممکن است بعد از تزریق بوتاکس، دوباره شقاق ایجاد شود.

  • خطرات ؟

تزریق بوتاکس می تواند عوارض جانبی داشته باشد. ممکن است در کنترل روده های برای دفع مدفوع یا باد مشکلاتی داشته باشید، البته این عوارض معمولا موقتی بوده و در طی چند روز برطرف میشوند.

به ندرت، بوتاکس می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و باعث ضعف در عضلات و مشکلات تنفسی شود. اگر هر یک از این علائم را بعد از عمل تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

فیشرکتومی

جراح ممکن است انجام روشی به نام فیشرکتومی را در کنار تزریق بوتاکس پیشنهاد دهد. این روش شامل بریدن پوست آسیب دیده از اطراف شقاق مقعدی است.

فیشرکتومی تحت بیهوشی کامل و در بیمارستان انجام می‎شود. این روش جراحی با اینکه در مقایسه با دیگر روش ها عوارض جانبی کمتری دارد. اما به ندرت موثر بوده و موجب میشود، در طی مدتی کوتاه بیماری مجدد عود نماید.

اسفنکتروتومی داخلی جانبی

این روش شامل برش و قطع قسمتی از ماهیچه های اسفنکتر در مقعد می‌شود. هدف از انجام این درمان رهایی از تنش و فشار شدید در عضله است که به بهبود زخم شقاق کمک می‌کند. این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. به این معنی که در طول آن در خواب خواهید بود.

این جراحی را می توان به دو روش انجام داد. در اسفنکتروتومی باز، جراح یک برش کوچک در پوست ایجاد می کند تا بتواند عضله اسفنکتر را ببیند. برش معمولاً برای بهبودی باز می ماند. در اسفنکتروتومی بسته، جراح تیغه ای را از زیر پوست عبور می دهد تا به عضله برسد و آن را برش دهد.

  • تاثیرات؟

اسفنکتروتومی داخلی جانبی موثرترین نوع جراحی برای شقاق مقعد است. از هر 10 نفری که این جراحی را انجام می دهند، بین 9 تا 10 نفر متوجه می شوند که شقاق آنها بهبود می یابد.

  • خطرات ؟

عارضه اصلی بعد از این نوع جراحی بی اختیاری است. تقریباً از هر 10 نفر سه نفر ممکن است بعد از این جراحی در کنترل مدفوع و گاز روده مشکلاتی داشته باشند، این مشکلات معمولاً با گذشت زمان بهتر می شوند، اما برای تعداد کمی از افراد می تواند این مشکلات دائمی باشند.

سایر عوارض احتمالی شامل موارد زیر است.

  • عفونتی که باعث ایجاد آبسه می شود. اگر این اتفاق بیفتد معمولاً با تخلیه آبسه یا مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.
  • فیستول مقعدی: این یک کانال کوچک است که بین کانال مقعد و پوست ایجاد می شود. معمولاً با یک عمل جراحی کوچک قابل درمان است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد جراحی شقاق در سایت کلینیک عابدیان به اینجا مراجعه کنید.

فلپ های پیشرفت مقعدی

در این روش، جراح تکه‌ای از پوست سالم را می‌گیرد و آن را در جای خود بخیه می‌زند تا پوست آسیب‌دیده در شقاق را جایگزین کند. این درمان به اندازه اسفنکتروتومی داخلی جانبی موثر نیست، اما احتمال کمتری دارد که باعث بی اختیاری شود. اگر احتمال ابتلا به بی اختیاری پس از جراحی بیشتر باشد، جراح ممکن است فلپ را پیشنهاد کند.

بعد از عمل شقاق مقعدی

روش های درمان شقاق مقعدی بسته به نوع روش درمان ممکن است سرپایی و یا همراه بیهوشی انجام شود. تا زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین برود، باید استراحت کنید. همچنین ممکن است برای کمک به کاهش هر گونه ناراحتی به داروهای تسکین درد نیاز داشته باشید. در دوران نقاهت رعایت نکات زیر الزامی است:

  • ممکن است برای نرم کردن مدفوع و جلوگیری از یبوست به شما مسکن و دارو داده شود.
  • باید در طول روز 8 لیوان مایعات بنوشید .
  • غذاهایی بخورید که فیبر زیادی در آنها وجود دارد تا از بازگشت شقاق مقعدی جلوگیری کنید. غذاهای پر فیبر شامل میوه ها و سبزیجات، نان های سبوس دار و غلات هستند.
  • مهم است که مقعد را تمیز و خشک نگه دارید.
  • در چند روز اول پس از جراحی، بعد از هر بار اجابت مزاج حمام یا دوش بگیرید. سپس محل را با پنبه مرطوب تمیز کنید. ممکن است تا 10 روز پس از عمل، متوجه خون در حمام یا دستمال توالت شوید. برخی از افراد نیز برای چند روز در مدفوع خود ترشحات مخاطی دارند.

زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اگرچه اکثر افراد آنقدر احساس خوبی دارند که در عرض چند روز به فعالیت های معمول خود بازگردند. اما اگر درد شدید، خونریزی یا تب دارید، باید با پزشک مشورت کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها