رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595811

رشد قدرت نظامی ژاپن؛ ارتش چین کماکان یکه تاز است

ساعت24-تحلیلگران از رشد نظامی ژاپن و مبدل شدن این کشور به قدرت سوم نظامی جهان و تهدیدهای فزاینده نظامی چین خبر دادند.

html>

یک وبگاه تحلیلی روز دوشنبه از رشد نظامی ژاپن و مبدل شدن این کشور به قدرت سوم نظامی جهان بعد از آمریکا و چین و رشد نیروهای مسلح چین اشاره کرد.

وبگاه «آرم تکنالوژی» نوشت، اگر ژاپن به اهداف بودجه خود در پنج سال آینده دست یابد، این کشور از پنجمین یا هفتمین قدرت نظامی از نظر قدرت آتش یا هزینه‌های دفاعی به سومین قدرت نظامی پس از ایالات متحده و چین در جهان خواهد رسید.

* افزایش هزینه‌های نظامی ژاپن

بر اساس گزارش گلوبال دیتا، پیش بینی می‌شود هزینه‌های دفاعی ژاپن از ۵۳.۱ میلیارد دلار در سال آینده به ۷۰.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ افزایش یابد

دکتر «کریستوفر هیوز» استاد مطالعات ژاپن و سیاست بین‌الملل در این باره گفت، از سال ۲۰۱۵، راهبرد اصلی ژاپن به تقویت اتحاد دوجانبه ایالات متحده و ژاپن مبدل شد. از سویی دیگر، نیروهای مسلح ژاپن اکنون با تلاش برای توانایی بیشتر و مشارکت در توانایی عملیاتی، به سوی یک نیروی دفاعی چند بعدی رفته ‌ند. تلاش‌های نوین ‌سازی نیرو زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی و همچنین ورود به حوزه‌های جدید از جمله عملیات سایبری و فضا در ژاپن شروع شده است.

*خیز ژاپن به سوی جنگنده نسل ششم

این سه یگان به تازگی خریدهای قابل توجهی را انجام داده اند. در سال ۲۰۱۳، ژاپن قراردادی را با شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا برای خرید ۴۲ فروند هواپیمای« اف-۳۵ » امضا کرد، سپس این قرارداد را در سال ۲۰۱۹ تمدید کرد و در مجموع ۱۰۵ جنگنده اف-۳۵ از نوع ای و بی را خریداری کرد. ژاپن در سال ۲۰۲۰، قراردادی با صنایع «میتسوبیشی» برای ساخت ۱۰۰ جنگنده نسل ششم جنگنده رادارگریز« اف- ایکس» امضا کرد. در حوزه دریایی، ژاپن توانایی‌های آبی خود را از طریق تبدیل ناوهای بالگرد نشین «ایزومو» به ناوهای هواپیمابر تمام عیار که برای حمل جنگنده اف-۳۵ بی گسترش می‌دهد.

این وبگاه نوشت، در حالی که اینها نشان دهنده یک ناوگان قدرتمند برای استقرار در سطح جهان هستند، ژاپن بسیاری از این قابلیت ها را به دفاع از میهن اختصاص به ویژه برای جزایر جنوب غربی خود که در معرض خطر تهاجمات چین هستند، قرار می‌دهد.

*رشد ویرانگر ارتش چین

این در حالی است که تحلیلگران نظامی بر رشد قابل توجه چین در ساخت ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی این کشور در تقابل با آمریکا و سایر رقبای منطقه‌ای از جمله ژاپن و تایوان اشاره کردند.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» به تازگی در مطلبی به قلم «پیتر سوسیو» تحلیلگر آمریکایی خود نوشت، ساخت ناوهای هواپیمابر بخش بزرگی از طرح اصلی نیروی دریایی چین هستند. اوایل تابستان سال جاری نیروی دریایی ارتش چین سومین ناو هواپیمابر ۸۰۰۰۰ تنی خود که بزرگترین ناو جنگی ساخته شده توسط این کشور است را به آب انداخت. اگرچه این ناو هواپیمابر تاحدی شبیه ناو هواپیمابر روسیه است، اما در هر حال یک جهش بزرگ به جلواست. این ناو در تمرینات اخیر با بارگیری کامل با ۲۴ فروند جنگنده «جی-۱۵» و شماری بالگرد رزمی شاهده شد. به گفته ناظران، این بزرگترین شمار هواپیمای جنگی در ناو هواپیمابر چین تا به امروز بوده است.

ارتش چین در ۱۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در عملیات ساخت ناو هواپیمابر داشته است. «ژو یانگ» معاون ناو هواپیمابر «شاندونگ» در این زمینه گفت، پیشرفت در تکنیک‌های شبانه و تسلط بر فرود در شب به این معنی است که ما می‌توانیم وظایف را به روشی در هر شرایط جوی انجام دهیم، به ویژه در شب و در شرایط آب و هوایی پیچیده و در جنگ‌های احتمالی بعدی ابتکارعمل بیشتری خواهیم داشت.

*موشک‌های قاتل چین

گزارش اخیر اندیشکده «ارزیابی راهبردی و بودجه آمریکا» نشان می‌دهد که ارتش خلق چین منابع لازم برای ادامه نوسازی خود در دهه ۲۰۲۰ دارد. این اندیشکده هشدار داده که ارتش چین دارای منابعی است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا پنج فروند ناو هواپیمابر و ۱۰ زیردریایی مجهز به پرتاب موشک اتمی را در اختیار داشته باشد.

ارتش چین در حال توسعه گسترده موشک‌های اتمی و متعارف است و این موضوع در گزارش دانشگاه هوایی نیروی هوایی ایالات متحده ذکر شده است. گزارش «موسسه مطالعات هوا فضای چین» وابسته به دانشگاه نیروی هوایی آمریکا نیز نشان داده که نیروی موشکی چین هم از نظر پیچیدگی موشک‌ها و هم از نظر اندازه زرادخانه در حال گسترش است.

در این گزارش آمده است که این موشک‌ها شامل موشک‌های قاره پیما از جمله «دانگ‌فنگ-۳۱» و همچنین موشک بالستیک ضد کشتی «دانگ فنگ-۲۱» می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «به طرز باورنکردنی، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا اواخر سال ۲۰۱۹، دستکم ۱۰ تیپ موشکی جدید به ارتش چین اضافه شد بنابراین، یگان موشکی چین از یک نیروی کوچک و ساده متشکل از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به یک نیروی فزاینده بزرگ، مدرن و مهیب با طیف گسترده‌ای از موشک‌های اتمی و متعارف تبدیل شده است.»

این گزارش حاکیست، قدرت موشکی متعارف چین شامل بیش از ۲۲۰۰ موشک بالستیک و کروز تخمین زده می‌شود که بزرگترین نیروی موشکی جهان است. سرگرد «کریستوفر میهال» افسر اتمی و ضد سلاح های کشتار جمعی آمریکا گفته است که دقت برخی از موشک‌های چینی تا ۸۰۰ درصد افزایش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها