رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595982

فعالیت پرشتاب لابی عربستان سعودی در آمریکا

ساعت 24 - ۴ سال پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار در استانبول، بسیاری از کسانی که قسم خورده بودند که عربستان سعودی را تحریم کنند، ازاین کار چشم پوشیده اند. جو بایدن نتوانست از عربستان سعودی یک کشور مطرود بسازد. از هالیوود تا دانشگاه ها، از رسانه های محلی تا ستاره های ورزشی، پول عربستان سعودی کار خود را کرده و بزرگ ترین موسسه های روابط عمومی از آن بهره مند شده اند.

بن سلمان
html>

« فیل مایکلسون، گلف باز حرفه ای، درباره دیکتاتوری سعودی که هزینه یک لیگ گلف به نام ال آی وی (LIV) را می پردازد که اخیرا ایجاد شده و رقیب پی جی ای تور است ، می گوید: «با این مادر ... وحشتناک... کار می کنیم، به خوبی می دانیم که جمال خاشقجی را کشته اند و کارنامه ای وحشتناک در زمینه حقوق بشر دارند». مایکلسون در یک مصاحبه در نوامبر ۲۰۲۱ پذیرفت که این لیگ چیزی جز یک ابزار « خود شویی ورزشی» برای یک دولت سرکوبگر نیست.مایکلسون از خود می پرسد: «با دانستن این موضوع، چرا باید به کارکردن با آنها فکر کرد ؟» و خود پاسخ می دهد که موقعیت بسیار بهتر از آن بوده که بتوان از آن گذشت. ۱۰ ماه بعد، مایکلسون به نوعی بدل به چهره ورزشی لیگ LIV شده است. او در همه مسابقات این لیگ در تابستان، ازجمله در یکی از زمین های گلف دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا شرکت کرده است. مردم او را هو کرده اند و او «همدردی» خود را با خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر اعلام کرده که به او و گلف بازهای دیگر لیگ گلف LIV نوشته بودند: «با پیوستن به سعودی ها، شما همدست تبهکاری های آنان شده و در بزک چهره آنان، که ناامیدانه به آن نیاز دارند، شرکت می کنید». دیکتاتور سعودی مایکلسون را تبدیل به دریافت کننده بیشترین دستمزد در میان ورزشکاران نموده و برآورد شده که او در طول ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۳۸ میلیون دلار درآمد داشته است. در این مدت، او حتی در یک رشته مسابقات برنده نشده است.

ازسر گرفتن فروش تسلیحات توسط جو بایدن

مایکلسون به هیچ وجه تنها کسی نیست که درعین دانستن این که حکومت سعودی مرتکب تجاوز و نقض های مکرر حقوق بشر می شود، با آن کار می کند. با شخص آقای جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا شروع کنیم. او در سال ۲۰۱۹، هنگام برگزاری کارزار انتخاباتی خود، دولت سعودی را «مطرود» نامید. در تابستان امسال، جوبایدن دست محمد بن سلمان (MBS)، ولیعهد عربستان سعودی را فشرد و پذیرفت که به آن میلیاردها دلار اسلحه بفروشد.زمانی بود که لنگرگاه عربستان سعودی، که در طول سال ها به وسیله عملیات لابی گری و اِعمال نفوذ با صرف مبالغ فوق العاده حفظ می شد، سست و دچار مشکل شده بود. از اکتبر ۲۰۱۸، قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست، به دستور محمد بن سلمان (MBS)، تقریبا همه عوامل نفوذ عربستان سعودی را متزلزل کرد.برخی از کشورها، فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کردند و برخی دیگر ممنوعیت هایی برای سفر افراد مظنون به مشارکت در قتل قائل شدند. بسیاری از موسسه های لابی گری و روابط عمومی، کارکردن با عربستان سعودی را قطع کردند. برخی از اتاق های فکر تعهد کردند که دیگر از عربستان سعودی پول قبول نکنند. دانشگاه های ممتاز آمریکایی که دهها میلیون دلار از پادشاهی سعودی پول گرفته بودند، این روابط را زیر سئوال بردند. حتی دنیای ورزش و نمایش هم علیه وحشیگری حکومت سعودی بپاخاست.

لابی گری از سپتامبر ۲۰۰۱

زمانی که بسیاری از موسسه های لابی گر و روابط عمومی پس از قتل خاشقجی به قراردادهای خود با عربستان سعودی پایان دادند، حکومت این کشور خود را بر موسسه هایی که در خدمتش باقی مانده بودند متمرکز کرد. درطول ۶ هفته پس از قتل، «کورویس کامیونیکیشن»(Qorvis Communications)، آژانس روابط عمومی که سال ها است در آمریکا با عربستان سعودی کارمی کند، بنابر اظهار خود موسسه در چهارچوب «قانون ثبت عوامل خارجی» (FARA)، که قانونی درمورد ثبت فعالیت با عوامل خارجی است، نزدیک به ۱۸ میلیون دلار از دولت عربستان سعودی دریافت کرده است.پیشتر، کورویس به عربستان سعودی کمک کرده بود تا تصویر خود درمورد این که ۱۵ تن از ۱۹ تروریست دست اندرکار در حملات ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان سعودی بوده اند را مرمت کند. در طول یک سال نخست پس از حملات، بنابر اظهارنامه «قانون ثبت عامل خارجی» (FARA)، کورویس ۱۴ میلیون دلار برای تبلیغ و اثرگذاری بر افکار عمومی آمریکا درباره «تعهد عربستان سعودی در جنگ علیه تروریسم و به نفع برقراری صلح در خاورمیانه» دریافت کرده بود.از آن زمان، بررسی مدارک FARA توسط انستیتو کوینسی نشان می دهد که کورویس بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از حکومت عربستان سعودی دریافت کرده و مقدار این پول ها در زمان های بروز بحران در روابط آمریکا- عربستان سعودی افزایش یافته است. به ویژه، در سال ۲۰۰۳ در حالی که ایالات متحده درحال لشکرکشی به عراق بود، و سال ۲۰۱۵، پس از آغاز جنگ سعودی با یمن، با حمایت ایالات متحده، کورویس ۱۰ میلیون دلار از سفارت عربستان سعودی در آمریکا دریافت کرد.

جشنواره ای با شکل و شمایل هالیوودی

شاخه دیگری از نخبگان آمریکایی هم در روابط خود با عربستان سعودی تجدید نظر کردند اما این زمان زیادی طول نکشید. در یک مقاله نشریه «هالیوود ریپورتر» در نوامبر ۲۰۲۱ نوشته شد که «هالیوود از نو به پول عربستان سعودی علاقمند است». به نوشته این نشریه، فاصله گرفتن صنعت سینما و سرگرمی های آمریکا از عربستان سعودی فقط تا پایان ۲۰۲۱ دوام آورد و در آن زمان عربستان سعودی میزبان «جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ» شد. این رویداد افراد بسیار مشهوری مانند جاستین بیبر و جیسون درولو را به عربستان کشاند.چنان که هیلی فاچز در نشریه پولیتیکو نوشته، یک موسسه روابط عمومی که برای عربستان سعودی کار می کند، اعلام کرده که رویدادی مانند «گولدن گلاب» را در عربستان سعودی سازماندهی نموده و از آنجا با مجری خود، تروُر نوآه یک هفته برنامه «دیلی شو» اجرا می کند و حتی مشارکتی بین عربستان سعودی با جشنواره های موسیقی مانند بونارو و کوآچلا ایجاد خواهد کرد.برایان لانزا، شریک موسسه روابط عمومی «مرکوری پابلیک افیرز»، که برای آزادی اعضای خانواده سلطنتی سعودی که توسط محمد بن سلمان ((MBS زندانی شده بودند لابی گری کرده، به نشریه پولیتیکو گفته که مشارکت بین دولت های خارجی و افراد مشهور بیش از پیش رایج است: «امروز، افراد مشهور با تبلیغ برای یک دولت خارجی بیش از بازی کردن در فیلم ها پول درمی آورند».درمورد برخی از ورزشکاران مشهور و فدراسیون های ورزشی نیز وضع به همین ترتیب است. انجمن کشتی کچ (WWE)، توافقی ۱۰ ساله برای برگزاری مسابقه های کشتی کچ در عربستان سعودی انجام داده که مبلغ آن نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. در سال ۲۰۲۰، فدراسیون مسابقات اتومبیل رانی فرمول ۱ توافقی ۱۵ ساله با رقم گزاف هرسال ۶۵ میلیون دلار برای برگزاری مسابقات «گراند پری» در عربستان سعودی امضاء کرد.مناقشه درباره این عملیات « خود شویی ورزشی » عربستان سعودی ادامه دارد. عربستان سعودی تاکنون برای این عملیات بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه کرده که بهترین تجسم آن لیگ گلف LIV است که مایکلسون، ستاره گلف درعین حال هم از آن انتقاد و هم پیروی کرده است. پیش از برگزاری این مسابقات در ایالت اورگون در ژوئن گذشته، سناتور ران وایدن، نماینده دموکرات این ایالت گفت: «این چیزی جز برگی دیگر از ماجرای قدرتمندانی نیست که از ورزش برای پوشاندن بی عدالتی ها و عادی سازی سوء استفاده های خود بهره می برند».

لیگ گلف LIV کار خود را با کمک یکی از شعبه های یک شرکت بزرگ روابط عمومی، که در خدمت عربستان سعودی است، آغاز کرد. این امر نشان می دهد که هیچ یک از این موسسه ها مستقل نیستند. این امر در اظهارنامه کورویس کامیونیکیشن به نهاد اجرای «قانون ثبت عوامل خارجی» (FARA)، که مشاور حفظ تصویر تاریخی عربستان سعودی است و بیش از دو دوجین شرکت های دیگر نشان داده می شود که به طور منظم با کنشگران سیاسی، رسانه ای، ورزشی، دنیای سرگرمی و بازرگانی درسراسر ایالات متحده در تماس هستند. کورویس، چنان که خود می گوید: «عملیات حساس سازی برای تماس با گروه های فکری، نهادهای دانشگاهی، موسسه ها و دیگر اعضای جامعه آمریکا درباره مسائل مرتبط با منافع عربستان سعودی را هماهنگ می کند».به همین ترتیب، درحالی که لابی گران سعودی تأکید می کنند که حکومت قانون در این کشور پیشرفت کرده، در سال گذشته تعداد اعدام ها دوبرابر شده و مخالفان و منتقدان محمد بن سلمان در زندان های سعودی شکنجه می شوند. خالد الجبری، که دو برادر و خواهرش در عربستان سعودی زندانی سیاسی هستند، توضیح می دهد که سفر جو بایدن به عربستان سعودی «به محمد بن سلمان مشروعیتی که به آن نیاز داشت را داده و راهبرد سرکوب ملی او را معتبر ساخته است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها