رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 599165

تیم ملی فوتبال ایران چگونه پیرترین تیم جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد؟

ساعت24-هر چند به قول خیلی‌ها «سن» فقط یک عدد است، اما دلیل نمی‌شود که ما هم تبدیل به مسن‌ترین تیم‌جام‌جهانی شویم. فوتبال یک اصل مهم دارد در واقع یک استاندارد غیرقابل اغماض.

خبر
div class="row baznashr-body">

مسلما اگر ما هم مثل هلندی‌ها، پرتغالی‌ها و آلمانی‌ها کارخانه بازیکن‌سازی داشتیم پیرترین تیم جام‌جهانی نمی‌شدیم. البته از ذکر این نکته هم غافل نمانیم که همین تیم‌های پرتغال و آلمان هم در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بازیکن ۳۰ و چند ساله خواهند داشت، اما نه به اندازه ما. این اصلا خوب نیست که پیرترین تیم جام‌جهانی شده‌ایم. این نشان می‌دهد فوتبال ما از مدت‌ها پیش به سمت خمودگی، سستی و رخوت رفته است. تیم ما مملو از ۳۰ و چند ساله‌هاست. چرا ما به اندازه کافی پدیده تولید نمی‌کنیم؟

۳۰ سالگی شیرین

میانگین سنی دروازه‌بانان ایران: ۲۹ سال

علیرضا بیرانوند ۳۰ سالگی را رد کرده و یکی از مهم‌ترین بازیکنان ما در جام جهانی خواهد بود. او دومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کند و به احتمال قریب به یقین گلر ثابت ما در هر سه بازی است تا ۳۰ سالگی شیرینی داشته باشد. این بازیکن کمک شایانی به این موضوع کرده که تبدیل به پیرترین تیم جام‌جهانی شویم. اما مدام که نباید از دیدگاه منفی به این موضوع نگاه کنیم. اصلا همیشه گفته‌اند دروازه‌بان هر چه سن و سالش بالاتر برود بهتر و آبدیده‌تر می‌شود و برای همین است که دروازه‌بان‌ها نسبت به سایر بازیکنان سن بازنشستگی بالاتری دارند. به هرحال ما برای این‌که بررسی کنیم چرا تبدیل به پیرترین تیم جام‌جهانی شده‌ایم ابتدا سراغ دروازه‌بان‌ها رفته ایم. سیدحسین حسینی ۳۰ ساله است، عابدزاده ۲۹ سال دارد و پیام نیازمند هم ۲۷ ساله است.

مدافعان ۳۰ و چند ساله

میانگین سنی مدافعان ایران: ۲۸.۷سال

بی‌مقدمه ابتدا سن و سال مدافعان ایران در جام‌جهانی را نگاه کنیم: رامین رضاییان ۳۳ سال، صادق محرمی ۲۷ سال، حسین کنعانی‌زادگان ۲۸ سال، سیدمجید حسینی ۲۶ سال، مرتضی پورعلی‌گنجی ۳۰ سال، شجاع خلیل‌زاده ۳۳ سال، ابوالفضل جلالی ۲۴ سال و میلاد محمدی ۲۹ سال. مشخص است که در این میان رضاییان و خلیل‌زاده با ۳۳ سال سن نه تنها طلایه‌دار بزرگان خط دفاعی هستند بلکه سن و سالی هم پشت سر گذاشته‌اند. در دنیای فوتبال سن و سال در تمامی خطوط به خصوص دفاع اهمیت زیادی دارد. سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم به تفسیر و توضیح هم نیست که بالا رفتن سن از این سرعت عمل کم می‌کند. در میان این مدافعان یک ۳۰ ساله هم به نام مرتضی پورعلی گنجی داریم.

مسن‌ترین بازیکن ما

میانگین سنی هافبک‌های ایران: ۲۹.۶سال

حالا سراغ هافبک‌ها و سن و سال‌شان می‌رویم: روزبه چشمی ۲۹ سال، سعید عزت‌اللهی ۲۶ سال، احمد نوراللهی ۳۰ سال، علی کریمی ۲۹ سال، احسان حاج‌صفی ۳۳ سال، سامان قدوس۲۹ سال، وحید امیری ۳۴ سال و علی قلی‌زاده ۲۷ سال. اینجا هم میانگین سنی بالاست، سه بازیکن فاصله‌ای با ۳۰ سالگی ندارند، یک ۳۳ ساله به نام حاج‌صفی داریم و وحید امیری هم با ۳۴ سال مسن‌ترین بازیکن تیم‌ملی به شمار می‌رود. کم سن‌ترین بازیکن این خط سعید عزت‌اللهی است که ۲۶ سال دارد. همه چیز اینجا به سمت مسن بودن پیش می‌رود.

خط هجومی، تجربه‌داران جام‌جهانی

میانگین سنی مهاجمان ایران: ۲۹.۲ سال

مهاجمان ما هم چندان در دایره بازیکنان جوان قرار نمی‌گیرند، علیرضا جهانبخش ۲۹ سال، کریم انصاری‌فرد ۳۲ سال، سردار آزمون ۲۷ سال، مهدی طارمی ۳۰ سال و مهدی ترابی ۲۸ سال. این می‌تواند خوب باشد یا بد؟ آزمون، جهانبخش، انصاری‌فرد، آزمون و طارمی دومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کنند و برای این جام انگیزه‌های بیشتری دارند. شاید این تجربه‌ها به اتفاقات شیرینی منجر شود، گل‌های حساس و پیروزی‌های بزرگ.

در تاریخ خودمان هم رکورد زدیم

میانگین کلی سنی تیم‌ملی فوتبال ایران ۲۸.۹ سال است و با چنین رقمی مسن‌ترین تیم حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ لقب گرفت. البته شاگردان کی‌روش یک رکورد دیگر هم زدند، در کل ادوار جام‌جهانی هیچ زمانی به اندازه اکنون مسن نبوده‌ایم، در جام‌جهانی ۱۹۷۸ میانگین سنی ۲۵.۰۴ بود، در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۲۶.۷ سال و در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز میانگین سنی ۲۶.۵ سال تخمین زده شد. در جام‌جهانی ۲۰۱۴ میانگین سنی ۲۷.۹ سال بود و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ این میانگین سنی روی ۲۶.۷ سال قرار گرفت. حالا هم که یک تیم با میانگین سنی ۲۸.۹ سال به قطر فرستاده‌ایم. تیمی سن بالا، اما با کلی تجربه. این موضوع به ضرر ما تمام می‌شود یا به سود ما؟

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها