رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 600382

چیلر چیست؟

چیلر دستگاهی است که از طریق یک چرخه ترمودینامیکی گرمای سیال را گرفته و آن را سرد می کند. این چرخه ترمودینامیکی به دو روش جذبی و تراکمی بخار انجام می شود.

چیلر دستگاهی است که از طریق یک چرخه ترمودینامیکی گرمای سیال را گرفته و آن را سرد می کند. این چرخه ترمودینامیکی به دو روش جذبی و تراکمی بخار انجام می شود. چیلرها به دلیل ساختار و طراحی منحصر به فرد خود جزء محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع دستگاه خنک کننده و تهویه مطبوع هوا به شمار می روند. با توجه به اهمیت استفاده از این دستگاه ها، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به صورت اختصاصی در مورد مزیت استفاده از چیلر در صنایع مختلف صحبت کنیم.

چیلر چیست؟

چیلر یک نوع دستگاه سرمایشی محسوب می شود که برای جذب گرمای محیط و دستگاه های صنعتی به کار می رود. ساختمان چیلر به گونه ای طراحی شده که طی یک سیکل تبریدی (جذبی یا تراکمی)، گرمای موجود در سیال را گرفته و با کاهش دمای آن، موجب خنک شدن دستگاه های صنعتی و یا محیط های تجاری و اداری می شود. چیلرها انواع گوناگونی دارند و بسته به اجزای تشکیل دهنده خود، عملیات خنک کنندگی را به روش های خاصی انجام می دهند.

از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده چیلر می توان به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط اشاره کرد. مهم ترین قطعاتی که باعث ایجاد تنوع در چیلرها می شوند، کمپرسورها و کندانسورها هستند. پیش از اینکه با دسته بندی های چیلر آشنا شویم بایستی به این نکته اشاره کنیم که این دستگاه ها از نظر نوع سیکل تبریدی به دو گروه جذبی و تراکمی تقسیم می شوند. در ادامه تصمیم داریم با دسته بندی های چیلر تراکمی آشنا شویم. چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کندانسور عبارتند از:

  • چیلر تراکمی آب خنک
  • چیلر تراکمی هوا خنک

دسته بندی چیلرها بر اساس نوع کمپرسور نیز به شرح زیر است:

  • چیلر تراکمی اسکرال
  • چیلر تراکمی اسکرو
  • چیلر تراکمی پیستونی
  • چیلر تراکمی سانتریفیوژ

هر کدام از انواع چیلر معرفی شده دارای خصوصیات و کاربردهای منحصر به فردی هستند و در شرایط مناسب می توانند بیشترین بهره وری و کارایی را داشته باشند.

منبع تهویه سام : tahviehsam.com

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است. .. .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها