رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600554

آخرین بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی

آخرین حضور رونالدو در جام جهانی؟

ساعت24-رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی امشب با برگزاری دو دیدار دیگر به پایان می‌رسد تا تکلیف همه تیم‌های صعودکننده به مرحله یک‌چهارم نهایی مشخص شود. در بازی‌های امشب ابتدا دو تیم همسایه مراکش و اسپانیا به مصاف هم می‌روند و سپس در آخرین دیدار این مرحله تیم‌های پرتغال و سوئیس رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. در اولین دیدار، مراکش که یکی از شگفتی‌های این جام بوده، باید برابر اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی قرار بگیرد. مراکشی‌ها در گروهی که کرواسی، بلژیک و کانادا حضور داشتند، با نمایشی خاص صدرنشین شدند تا در مقابل تیم دوم گروه E یعنی اسپانیا قرار بگیرند.

خبر
درباره اسپانیا حرف و حدیث زیاد است؛ بسیاری بر این باور هستند که آنها عمدا بازی آخرشان برابر ژاپن را باختند تا ضمن حذف آلمان در طرفی از جدول قرار بگیرند که کار ساده‌تری برای رسیدن به نیمه‌نهایی داشته باشند. در آخرین بازی این مرحله هم پرتغال که صدرنشین گروه H شده، باید به مصاف سوئیس، تیم دوم گروه G برود. پرتغالی‌ها با باخت مقابل کره، شش امتیازی شدند؛ ولی باز خللی در صدرنشینی‌شان به وجود نیامد. سوئیس هم در گروه برزیل، کامرون و صربستان با کسب شش امتیاز، هم‌امتیاز با برزیل شدند؛ ولی به دلیل تفاضل گل کمتر، در جایگاه دوم قرار گرفتند.

مراکش – اسپانیا

قطعا پیش از شروع جام اگر کسی می‌خواست فهرست تیم‌هایی را که بخت زیادی برای رفتن به مرحله حذفی دارند، قطار کند، اسمی از مراکش در این‌ بین نبود. با این حال شاگردان ولید الرکراکی با شکست‌دادن بلژیک و صدرنشینی در گروه نشان دادند تیم دست‌وپا بسته‌ای نیستند. آنها پیش‌ازاین فقط یک بار به جام جهانی 1986 رسیده‌اند و در زمره تیم‌های کم‌تجربه جام جهانی هستند؛ ولی این کم‌تجربگی دلیلی بر عدم شگفت‌سازی آنها نشده است. مراکش همان سال 86 که به جام جهانی رسید، هم به مرحله بعدی رسید که مقابل آلمان شکست خورد. این بار هم قرار است آنها مقابل یک تیم قدرتمند دیگر قرار بگیرند: اسپانیا. انگیزه مراکشی‌ها در این دیدار فقط فوتبالی نیست. این دو کشور سال‌هاست در عرصه سیاسی بر سر صحرای غربی اختلاف نظر دارند و شاید این بازی فرصتی برای تسویه حساب با همسایه‌ای باشد که با هم مرز مشترک آبی دارند. مراکشی‌ها خط دفاعی خوبی داشته‌اند و امیدوارند این خط در بازی امشب هم به کارشان بیاید؛ ولی در سوی دیگر اسپانیایی وجود دارد که یکی از بخت‌های قهرمانی است. آنها در یک دیدار هفت بار دروازه کاستاریکا را گشودند تا نشان دهند چقدر خط حمله خوبی دارند. البته دوم‌شدن‌شان در مرحله گروهی و شکست مقابل ژاپن چندان بدون حرف‌وحدیث نیست. این تیم با وجود آنکه یک بار قهرمان دنیا شده، چندان سابقه خوبی در جام جهانی ندارد و فقط دو بار توانسته خودش را به نیمه‌نهایی برساند. گفتنی است فقط یک مرتبه مراکش و اسپانیا در جام جهانی با هم بازی کرده‌اند که در جام‌ جهانی 2018 بوده و نبردشان با تساوی 2-2 به پایان رسید.

پرتغال – سوئیس

خواه یا ناخواه، اسم پرتغال با کریستیانو رونالدو عجین شده است. هنوز خودش نگفته؛ ولی به نظر می‌رسد این جام، آخرین جام جهانی کریستیانو رونالدو باشد. او این روزها در شرایطی در جام می‌جنگد که شایعات حضورش در النصر عربستان حسابی خبرساز شده است؛ ولی رونالدو فعلا فکر و ذکرش جام جهانی است. تیم او در این دوره هم چندان مدعی نشان نداده؛ ولی پرتغال هر بار از یک‌هشتم نهایی عبور کرده تا چهار تیم آخر رفته است. البته آخرین حضورشان در همان جمع هم زمان زیادی برده و این موضوع خودش دلیلی دیگر بر ناکامی‌های اخیر پرتغال است. رونالدو و تیمش در دوره قبلی در یک‌هشتم نهایی به اروگوئه باخته‌اند و اصلا دلشان نمی‌خواهد این بار سوئیس سد راه‌شان شود. رونالدو البته در چنین شرایطی هم شانس به‌جاگذاشتن یک رکورد را دارد؛ او فقط یک گل دیگر در جام‌ جهانی نیاز دارد تا به رکورد گل‌زنی اوزبیو برسد. رونالدو 8‌گله است و اسطوره فقید پرتغال 9 گل فقط در یک دوره که جام‌ جهانی 1966 بود، به ثمر رساند. تیم رقیب پرتغال یعنی سوئیس هم آمار چندان خوبی در جام جهانی ندارد. آنها 68 سال است که یا از مرحله گروهی کنار رفته‌اند یا در یک‌هشتم نهایی. در نتیجه اگر آنها بتوانند پرتغال را شکست دهند، به خودی خود دستاورد مهمی داشته و می‌توانند به این طلسم طولانی‌مدت پایان دهند. سوئیس آخرین بازی‌اش را از پرتغال برده و این امیدواری ایجاد می‌کند که بتوانند چنین نتیجه‌ای را تکرار کنند. در یورو 2020 عملکردی تحسین‌برانگیز داشتند و با شکست فرانسه تاریخ‌ساز شدند. بردن پرتغال به نظر نمی‌رسد از شکست‌دادن خروس‌ها که قهرمان جام‌ جهانی هم بوده‌اند، دشوارتر باشد؛ اما یک مأموریت سخت دیگر هم یاکین دارد و آن هم دومین برد متوالی است. سوئیس فقط سال 2006 موفق شده در یک دوره دو برد متوالی کسب کند. در واقع عملکرد این تیم در جام‌ جهانی هیچ‌گاه ثبات نداشته. پرتغال و سوئیس زیاد به مصاف هم رفته‌اند. در 13 مصاف قبلی، پرتغال شش برد داشته، سوئیس چهار بازی را برده و سه بازی بین این دو تیم هم مساوی شده است.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها