رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604161

۳۰ حقیقت شگفت‌انگیز فرهنگ ژاپنی

ساعت 24- کشور ژاپن  در پاپان جنگ دوم جهانی بدجوری باخت وشکست بزرگی را پذیرفت. اما شهروندان  ژاپنی  اعم از سیاستمداران ، فعالان اقتصادی و توده های مردم با استناد به آداب و آدب ژاپنی توانستند بر خیزند و در یک دوره دراز مدت اقتصادی باشکوه برپاکرده ودومین اقتصاد بزرگ جهان را شکل دادند . اگرچه اکنون ژاپن جایش را به چین داده است  اما بامقایسه نسبی جمعیت دوکشور می توان گفت ژاپن برتر از چین است. فرهنگ ژاپنی ها به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده است. نوشته زیر 30 رفتار فرهنگی رژاپنی ها را توضیح می دهد:

توکیو
dir="RTL" style="text-align:right">1. مردم ژاپن اغلب شینتو و بودایی هستند .حدود 80 درصد از مردم ژاپن در مراسم شینتو شرکت می کنند و تقریباً 34 درصد از مردم ژاپن می گویند که پیرو مذهب بودایی هستند. زیارتگاه‌های شینتو و معابد بودایی به دلیل قرن‌ها اختلاط این دو – به نام شین بوتسو – اغلب در یک مکان یافت می‌شوند.

2. زیارتگاه های شینتو در همه جای ژاپن وجود دارد.یک واقعیت شگفت انگیز فرهنگ ژاپنی! شینتو سیستم اعتقادی بومی ژاپن است که بر طبیعت و بسیاری از خدایان متمرکز است. زیارتگاه های شینتو را اغلب می توان در مکان های شگفت انگیز، در امتداد خطوط کوچک، در داخل درختان، زیر کوه ها و در پایین آسمان خراش ها یافت.

3. نماز خواندن در حرم مستلزم کف زدن است.این یکی از آن حقایق جالب در مورد فرهنگ ژاپنی است که ما در ژاپن یاد گرفتیم. بله اما ابتدا تعظیم می‌کنید، مقداری پول کوچک ارائه می‌دهید، دو بار تعظیم عمیق می‌کنید، زنگ را به صدا در می‌آورید (به خدایان می‌گویید شما آنجا هستید)، سپس دو بار کف می‌زنید، دعا می‌کنید، و در ذهن خود از خدایان تشکر می‌کنید، یک بار دیگر تعظیم عمیق می‌کنید و می‌روید. آداب معابد یک واقعیت زندگی در فرهنگ ژاپنی است!

4. غذا خوردن در خارج از خانه به تنهایی در ژاپن اشکالی ندارد.بر خلاف بسیاری از کشورها، پیدا کردن یک میز تک نفره در بسیاری از رستوران ها در سراسر این سرزمین اصلا عجیب نیست. تنها نشستن در بار و خوردن غذاهای ژاپنی معمول است. این را خوب است بدانید.5. نوعی غذای ژاپنی وجود دارد که بر اساس غذاهای غربی است.بله، این یکی از آن حقایق جالب و سرگرم کننده فرهنگ ژاپنی است. به آن یوشوکو می گویند. غذاهایی مانند استیک هامبورگ، کاری تحت تأثیر بریتانیا، و برنج ژاپنی در یک املت – به نام omurice – همه غذاهای بسیار رایج هستند. این موضوع در بین مردم ژاپن به قدری ریشه دوانده است که وقتی یک فرد غربی در مورد omurice چیزی نشنیده باشد، همه شگفت زده می شوند.

6. ژاپن به مدت 1400 سال گیاهخوار بود.این ممکن است یک واقعیت دیوانه کننده در مورد فرهنگ ژاپنی به نظر برسد، اما واقعیت دارد. در قرن نوزدهم، خود امپراتور میجی این تابو را شکست و گوشت خورد. قبل از آن، قوانین بودایی تصویب شده در قرن هفتم، خوردن گوشت را ممنوع می کرد (البته پرندگان و ماهی ها مشکلی نداشتند).

7. پوشیدن کفش در داخل خانه طبیعی نیست.معمولاً قسمت‌های مخصوص کفش در ورودی ساختمان‌ها وجود دارد که افراد کفش‌های بیرونی خود را در می‌آورند و برای داخل ساختمان دمپایی می‌پوشند. با کفش به داخل خانه ژاپنی نروید؛ بی ادبی است.

مردم در ژاپن برهنه حمام می کنند (حمام عمومی).برهنه بودن در یک مکان عمومی ممکن است برای کسانی که اهل کشورهای غربی هستند کمی عجیب باشد، اما حمام کردن برهنه در حمام های عمومی یک فعالیت عادی در فرهنگ ژاپنی است. حمام انسن چشمه های آب گرم طبیعی با خواص درمانی هستند. سنتوی ژاپنی یک حمام عمومی با آب معمولی است. این سنت به قرن ها قبل برمی گردد.

9. هانامی به معنای "گل دیدن" است.فصل معروف شکوفه های گیلاس در ژاپن بسیار معروف است. اما این فقط در مورد گرفتن سلفی و عکس های اینستا از گل ها نیست. نشستن در زیر شکوفه‌های درختان مختلف یکی دیگر از سنت‌های چند صد ساله است. خانواده ها و دوستان برای پیک نیک دور هم جمع می شوند و به ناپایداری و زیبایی زندگی فکر می کنند.

10. همه چیز در مورد شکوفه های گیلاس نیست!زمان‌های زیادی از سال وجود دارد که مردم برای دیدن تغییر فصل به طبیعت می‌روند. این یک واقعیت است که در فرهنگ ژاپنی، همه چیز مربوط به فصول است. هزاران نفر در پاییز برای دیدن کویو یا «برگ‌های قرمز» به کوه‌ها و پارک‌ها می‌روند. افرای ژاپنی معروف‌ترین آنهاست. و تورهای تماشای خزه نیز بسیار محبوب است.

11. همه مانگا می خوانند.از اوایل دهه 1950، خبر مهمی در ژاپن بوده، که یک واقعیت کاملاً شناخته شده در فرهنگ ژاپن است که به عنوان مانگا شناخته می شود. مردم روزانه کمیک می خوانند، نه فقط اوتاکو (گیک ها). طبیعی است که مسافرانی را ببینید که در راه سر کار هستند در حال خواندن مانگا هستند.

12. مردم هوای ژاپن را می خوانند.هنگام مکالمه، دانستن اینکه چه زمانی باید موضوع را تغییر دهید یا دیگر صحبت نکنید، کوکی یومی نامیده می شود – خواندن هوا. گفته می شود که افراد بی دست و پا یا مزاحم اجتماعی قادر به خواندن هوا نیستند. پرخاشگری بیش از حد یا حتی ندانستن زمان خداحافظی پس از ملاقات با یک دوست، هر دو از این نمونه هستند. شبیه "خواندن بین خطوط".

13. بسیاری از مردم بازی های ویدئویی انجام می دهند.همه می دانند که ژاپن در بازی های خود نقش بزرگی دارد. اینجا خانه نینتندو، سگا و پلی استیشن است. برخی از اولین بازی هایی که وارد دنیای غرب شدند از ژاپن بودند – ماریو، زلدا و معروف ترین آنها پوکمون. بازی کردن در گوشی‌های هوشمند رایج است.

14. قمار در ژاپن غیرقانونی است، اما مردم با بازی پاچینکو قانون را دور می زنند. بازی بزرگ دیگری که بالا و پایین کشور انجام می شود پاچینکو است. این پدیده فرهنگی یک روش منحصر به فرد ژاپنی برای قمار است. این بازی شبیه پین بال در فضاهای بزرگ و روشنی انجام می شود که به عنوان سالن ها شناخته می شوند. بازی در مورد توپ های فلزی کوچک است. هر چه توپ های بیشتری بدست آورید، بیشتر برنده می شوید. پس از تفریح، توپ ها با پول نقد در یک فروشگاه جداگانه مبادله می شوند. تغییر پول در مکانی متفاوت یک خلاء قانونی برای دور زدن قمار است.

15. تعظیم در فرهنگ ژاپنی بسیار مهم استتعظیم یک واقعیت واضح در مورد فرهنگ ژاپنی است – تعظیم یا اوجیگی – مهم است. چه تعظیم مقابل کارمند فروشگاه یا تعظیم بزرگ به مافوق در محل کار. چند بار تعظیم و تعظیم عمیق نشان دهنده میزان احترام شما به شخصی است که به او تعظیم می کنید. حتی دوستان نیز به هم تعظیم می کنند!

16. راه خاصی وجود دارد که باید کارت ویزیت را تحویل دهیداین مورد باز هم برای نشان دادن احترام است. پس قرار نیست آن را در جیب یا در جایی بدون فکر بگذارید. بسیاری از افراد دارای کارت های تخصصی هستند.

17. در ژاپن پر سر و صدا بودن در قطار مودبانه نیستهنگامی که در یک قطار در ژاپن هستید، فوراً متوجه یک چیز خواهید شد – ساکت است. اگر مردم صحبت کنند، معمولاً این کار را بسیار آرام انجام می دهند (یک واقعیت مفید برای دانستن در مورد ژاپن).

18. مردم ژاپن همیشه ساکت نیستند

بسیاری از مردم فکر می کنند که مردم ژاپن ساکتند و برای صحبت با غریبه ها باز نیستند. همیشه اینطور نیست و بعد از یک شب بیرون رفتن صدق نمی کند. ژاپنی ها به نوشیدن مشروب علاقه زیادی دارند. الکل بخش بزرگی از فرهنگ روزمره ژاپنی است (واقعیت)، و دیدن گروه‌های شلوغ دوستان که بیرون می‌آیند و شروع به گفت وگو با غریبه‌ها می‌کنند، غیرعادی نیست.

19. گروه akb48 مهم است.گروه‌های پاپ ژاپنی سودآور هستند و گروه‌های جدید تقریباً روزانه شروع به کار می‌کنند. یکی از شناخته شده ترین گروه ها، akb48 است. گروه متشکل از 48 (یا بیشتر) عضو است و آنها یک کافه، برنامه تلویزیونی و مقدار زیادی کالا دارند!

20. اگر یک پرده بیرون از رستوران آویزان است، معمولاً به این معنی است که در آن باز است.نورن (پرده) که اغلب می‌توانید روی درهای رستوران‌ها، کافه‌ها و بارهای ژاپنی آویزان شده ببینید، ممکن است زیبا به نظر برسند و به دلایلی وجود دارند. به آنها نورن می گویند. اغلب با نشان دادن نام مؤسسه، از آنها برای نشان دادن باز بودن مغازه استفاده می شود. تقریباً مانند یک علامت باز. اگر پرده بالا نیست، پس شامی برای شما وجود ندارد!

21. کارکنان پیشخوان در ژاپن فوق العاده مودب هستند .اگر به یک فروشگاه رفاه در ژاپن می روید، انتظار دارید انبوهی از چیزها به شما گفته شود. اگرچه به نظر می رسد که آنها چیزهای زیادی می گویند، آنچه می گویند نسخه های طولانی و مودبانه کلمات و عبارات دیگر است. معمولاً پاسخ دادن لازم نیست؛ فقط تشکر کنید. این فقط راهی برای نشان دادن ادبتان است.

22. از گذاشتن چاپستیک در غذا خودداری شود. وقتی مردم برای اجداد متوفی هدایایی می گذارند، مرسوم است که یک کاسه غذا را با چاپستیک ها کنار بگذارند. اگر کاری شبیه به این را در رستوران انجام دهید، ممکن است ظاهر عجیبی پیدا کنید. اگر قصد سفر دارید، خوب است فرهنگ ژاپنی را بدانید! وقتی کار با چاپستیک ها تمام شد، فقط آنها را در کناری قرار دهید تا ایمن باشند.

23. زندگی عمومی و خصوصی مردم را محترم بدانید.یک واقعیت جالب در مورد فرهنگ ژاپنی اهمیتی است که به ایده زندگی عمومی و خصوصی داده می شود. honne به معنای "صدای واقعی" است و به افکار و اعمال خصوصی شما اشاره دارد. tatemae ("جلو ساخته شده") ظاهر عمومی شماست، کاری که "باید" انجام دهید.

24. برای مردم ژاپن طبیعی است که سخت کار کنند و زیاد؛ بله، این یک افسانه نیست. روز کاری ژاپن طولانی است. مردم صبح زود سوار قطار می شوند و اغلب تا ساعت 10 شب کار را تمام نمی کنند. کار کردن در یک شغل اداری بازتاب رابطه دایمیو و نگهدارنده شهرت سامورایی است. اگرچه قانون ژاپن 40 ساعت در هفته و 8 ساعت در روز را بیان می کند، برای مردم غیرممکن نیست که 60 ساعت در هفته کار کنند. این گاهی به پدیده تکان دهنده کاروشی منجر می شود – مرگ در اثر کار زیاد.

25. مردم در تابستان زیاد لباس های سنتی می پوشند.تابستان فصل جشنواره در ژاپن است و خیابان‌ها مملو از مردم محلی است که لباس‌های کیمونوهای تابستانی سنتی به تن دارند – نه تنها زنان، بلکه مردان نیز.

26. تخصص فوق العاده مهم است.کلمه کوداوری می تواند معانی زیادی داشته باشد. می تواند به معنای وسواس باشد اما می‌تواند به معنای «تخصص» نیز باشد. شما تخصص را در همه چیز می بینید – از تعهد مردم به سرگرمی هایشان و اخلاق کاری در تجارت گرفته تا اینکه چگونه یک صنعتگر دهه ها را صرف تقویت مهارت های خود در یک زمینه تخصصی می کند.

27. در ژاپن سنین خاصی برای بازدید کودکان از زیارتگاه ها وجود دارد.سنین خاصی وجود دارد که کودکان ژاپنی از زیارتگاه ها دیدن می کنند. 3 و 7 برای دختران، 5 (و گاهی اوقات 3) برای پسران. این یک سنت است که حداقل به هزار سال قبل از دوره هیان بازمی گردد، زمانی که اشراف زادگان انتقال فرزندان خود از کودکی به دوران نوجوانی را جشن می گرفتند. در نزدیکترین تعطیلات آخر هفته به 15 نوامبر هر سال، بچه ها لباس های سنتی می پوشند و با والدینی که لباس های شیک پوشیده اند برای جشن گرفتن به زیارتگاه ها می روند.

28. به طور سنتی، لحظه ای که در ژاپن متولد می شوید، یک ساله هستید.یک واقعیت کمتر شناخته شده در مورد فرهنگ ژاپنی: همه یک سال از آن چیزی که فکر می کنید پیرتر هستند. Kazoedoshi، یا "سال های شمارش شده" مردم در هر روز سال جدید یک سال پیرتر می شوند. دولت که می خواست مدرن شود، این سیستم را در سال 1902 منسوخ کرد، اما آنقدر محبوب بود که مجبور شدند قانون دیگری را در سال 1950 تصویب کنند!

29. مردم ژاپن قبلاً فکر می کردند گربه ماهی باعث زلزله می شود.

قبل از ظهور علم و درک صفحات تکتونیکی، اعتقاد بر این بود که گربه‌ماهی غول‌پیکری به نام نمازو که در زیر زمین کوبیده می‌شود، تمام فعالیت‌های لرزه‌ای ژاپن را ایجاد می‌کند. کار خدا، تاکمیزاکوچی، تسلیم کردن نمازو بود، اما وقتی او نگهبانش را رها کرد، زلزله می‌آمد.

30. گل آرایی در ژاپن.چیدمان گل ها با توجه به فضای بین گل ها، اندازه گل ها و شاخه های مورد استفاده. این بخشی از یک سه گانه از "هنرهای پالایش شده" کلاسیک در آن زمان بود – kadō (راه گل ها)، کودو (راه بخور) و چادو (راه چای).

نویسندگان: علی سعادت آذر، رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و سید رحمان موسوی، عضو ارشد انجمن مطالعات سازمان ملل - منبع - دیپلماسی ایرانی:

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها