رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611329

نخست‌وزیر ارمنستان در آستانه دیدار با رییس‌جمهور آذربایجان مطرح کرد

آمادگی مشروط ایروان برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان

ساعت24-نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفته است که ایروان به صورت مشروط آمادگی دارد تا حاکمیت جمهوری آذربایجان را بر منطقه مورد مناقشه ارمنی نشین ناگورنو- قره‌باغ به رسمیت بشناسد. نخست‌وزیر ارمنستان صبح دوشنبه در یک نشست خبری تاکید کرد که در صورت تضمین امنیت شهروندان ارمنی در این منطقه، ایروان آمادگی دارد تا حاکمیت باکو را بر این سرزمین به رسمیت بشناسد.

خبر
این اظهارات پاشینیان در حالی بیان می‌شود که قرار است پنجشنبه این هفته در مسکو با الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کند. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ تاکنون در مورد وضعیت این بخش از خاک جمهوری آذربایجان در حالت جنگی قرار دارند. بعد از آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ نبرد بین دو کشور بارها تکرار شد تا در پاییز سال ۲۰۲۰ در یک جنگ گسترده جمهوری آذربایجان توانست بخش‌هایی از خاک این کشور را که در اشغال ارمنستان قرار داشت، آزاد کند. بر اساس توافقی که در پی جنگ ۲۰۲۰ با میانجیگری مسکو بین باکو و ایروان انجام شد، نیروهای حافظ صلح روس مسوولیت حفاظت از امنیت شهروندان ارمنی در قره‌باغ و بازنگهداشتن دالان ارتباط مستقیم میان خاک ارمنستان و این منطقه را بر عهده گرفتند. از آن زمان دو کشور در سه قالب مختلف برای امضای یک توافق صلح با یکدیگر مذاکره می‌کنند. گفت‌وگوهای دو کشور با میانجیگری امریکا، اتحادیه اروپا و روسیه در سه قالب جداگانه ادامه دارد. سه هفته پیش، وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن‌دی‌سی ملاقات کردند و قرار است که پنجشنبه این هفته نیز دیدار سه‌جانبه‌ای میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو صورت بگیرد. قرار است دو هفته دیگر هم رهبران جمهورهای آذربایجان و ارمنستان با حضور شارل میشل، رییس شورای اروپا، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در شهر کیشینف، پایتخت مولداوی با یکدیگر دیدار کنند.

نیکول پاشینیان روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «ارمنستان آماده است که تمامیت ارضی [جمهوری] آذربایجان را در مساحت ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع به رسمیت بشناسد، اگر [جمهوری] آذربایجان هم حاضر باشد که تمامیت ارضی ارمنستان را در مساحت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر به رسمیت بشناسد. سرزمین ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربعی [جمهوری] آذربایجان شامل ناگورنو- قره‌باغ هم می‌شود، اما ما لازم می‌دانیم که اشاره کنیم که حقوق و امنیت ارمنی‌های ناگورنو- قره‌باغ باید بین باکو و استپناکرت [مرکز قره‌باغ] مورد گفت‌وگو قرار گیرد.» نخست‌وزیر ارمنستان همچنین خواستار ایجاد سازوکارهای بین‌المللی برای حفاظت از امنیت و حقوق ارمنی‌های قره‌باغ شده و تاکید کرده است که بدون چنین سازوکارهایی این احتمال وجود دارد که جمهوری آذربایجان دست به پاکسازی قومی در منطقه بزند.

علی‌اف: امضای معاهده صلح اجتناب‌ناپذیر است
الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گیتاناس ناوسدا، رییس‌جمهور لیتوانی در ویلنیوس گفت: «ما امیدواریم که پایان مذاکرات صلح با ارمنستان، صلح بلندمدت را در قفقاز به ارمغان آورد.» وی گفت: «ما معتقدیم که امضای معاهده صلح اجتناب‌ناپذیر است و تلاش می‌کنیم برای رسیدن به این هدف تلاش سازنده‌ای انجام دهیم. البته این توافقنامه صلح باید بر اساس هنجارها و اصول بین‌المللی باشد.»
پاشینیان: پیمان صلح هفته جاری امضا نخواهد شد
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست خبری روز گذشته خود تاکید کرد که انتظار ندارد در نشست پنجشنبه هفته جاری با الهام علی‌اف پیمان صلح میان دو کشور امضا شود. وی تاکید کرد: «ارمنستان همچنان به صلح در منطقه متعهد است و ما امیدواریم که به زودی بتوانیم بر متن پیمان صلح توافق و آن را امضا کنیم.» وی با این حال نسبت به احتمال امضای چنین پیمانی در دیدار سه‌جانبه‌اش با پوتین و علی‌اف ابراز تردید کرد. پاشینیان گفت: «امیدوارم که بتوانیم به توافقی برسیم که مسیرهای ارتباطی در منطقه را برقرار کنیم.» وی با اشاره به مذاکراتی که ماه گذشته بین وزرای خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در پایتخت امریکا برگزار شد، گفت: «از یک زمان مشخص دو طرف وارد گفت‌وگوهای صریح‌تر و مستقیم‌تری با یکدیگر شده‌اند.»

پاشینیان: سطح اعتماد به روسیه در ارمنستان کاهش یافته است
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته تاکید کرد که موضوع خروج ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی در دستور کار ایروان قرار دارد. ایروان پیش از این ‌بارها نسبت به عدم اجرای تعهدات پیمان امنیت جمعی در دفاع از این کشور در مقابل تجاوزهای جمهوری آذربایجان اعتراض کرده ‌بود. سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است. وی با اشاره به اینکه موضوع ورود یک گروه نظارتی از معاهده امنیت جمعی به ارمنستان همچنان مطرح است، گفت: «ارمنستان تعلیق عضویت یا فسخ آن را بر اساس قانون بعید نمی‌داند.» وی افزود: «اگر این سازمان تصمیم بگیرد که تعهدات خود را متوقف کرده یا اگر وضعیت کشور عضو با بررسی مسائل مربوط به امنیت آن تعارض داشته باشد، ایروان رسما این سازمان را ترک خواهد کرد.» نیکول پاشینیان همچنین گفت که سطح اعتماد به روسیه در ارمنستان کاهش یافته است.

شکایت ارمنستان از باکو به دیوان دادگستری بین‌المللی
نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌المللی، اعلام کرد که ایروان دومین شکایت خود را در مورد ایجاد یک ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین بین ارمنستان و قره‌باغ به دادگاه بین‌المللی ارایه کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری تاس، ایگشی کراکوسیان، نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌المللی گفت: «پس از ایجاد یک ایست بازرسی در مسیر کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند، ما برای دومین بار به دادگاه بین‌المللی شکایت کردیم.» این نماینده افزود: «ایروان انتظار دارد تا زمانی که تصمیم نهایی در مورد درخواست‌های ما گرفته می‌شود دادگاه یک اقدام موقت را در مورد باکو اعمال کند و خواستار رفت‌وآمد بدون مانع در طول کریدور لاچین شود.» وی ادامه داد: «باکو از تصمیمات موقت دادگاه بین‌المللی تبعیت نمی‌کند و احکام دادگاه حقوق بشر اروپا را نادیده می‌گیرد.»

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها