رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 611994

اقتصاد دولتی تحریم ها را موثرکرد

ساعت 24 - تا چند سال پیش کمتر کسانی شهامت داشتند بگوین یا بنویسند که تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران اقتصادرا در کشوری که بیشترین درامد ارزی اش از صادرات نفت است به سوی دره زوال و مرگ پیش می راند و پیامدهای آن با فاصلاه ای چند ساله خانوداده های ایرانی را به فقر و تهیدستی می کشاند اما حالا حتی مقامهای سیاسی محافظه کار واصولگرا وانقلابی نیز این داوری را قبول دارند و تنها بر سر اینکه چگونه راه اثر بخشی بیشتر تحریم را ببندیم مجادله دارند. برخی اعتقاددارند می شود با امکانات داخلی راه تحریم را بست اما برخی دیگر این را ناممکن می دانند.

تحریم ها
dir="RTL" style="text-align:right">پرسش بنیادین این است که چرا تحریم ها اقتصادایران را در بدترین دوران قرارداده اند و دلیل اصلی کدام است؟ شماری از عرضه کنندگان تحلیل در این باره می گویند راز کامیابی افرادی مثل آمریکا برای استفاده از ابزارتحریم را بازار ناآزاد اقتصاد ایران می دانند. به این معنی که اگر اقتصاد ایران آزاد بود و راه ورود و خروج سرمایه داخلی و خارجی از سوی هربخشی از فعالیت های اقتصادی باز و آزاد بود الان به جای اینکه اینکه چند شرکت وبه شمار کمتر از انگشتان دو دست دردنیا از تحریم ایران با زیان احتمالی مواجه می شدند دهها شرکت یا هزاران شرکت دارای منافع درایران از تحریم زیان می دیدند حتما می توانستند با امریکا مقابله کنند. .در این صورت لشگری از مدیران ، سهامداران ،مالکان و سیاسیون در صف نخست مبا رزه با آمریکا می ایستادند و صدا ی اعتراض رهبران سیاسی دهها کشور علیه تداوم تحریمها بر ایران در جهان شنیده می شد.

روزهای طلایی که پس از برجام پدیدار شد و مدیران سیاسی و اقتصادی از دهها کشور اروپایی و آسیایی به بازار ایران توجه کردند مثل آب خوردن از سوی منتقدان افراطی اقتصاد آزاد و البته بی توجهی مدیران دولتی و ناتوانی بخش خصوصی ایران به زوال رفت و به نابودی رسید. اقتصاد آزاد مورد نظر اقتصاددانان هوادار این نظریه نیک می دانند چه چیزی را دنبال می کنند و نیک می دانند آزادی در چارچوب تنگ یک کشور نیست که قدرت می آورد. انبوهی از قدرت در جهان واقعی وجوددارد که از جنس آزادی و از جنس آزادی اقتصادی هستند و از به هم پیوستن این انبوه شرکتها و سهامداران جهانی است که کیک اقتصاد ملی در هر سرزمینی بزرگ می شود. اگر اقتصاد ایران در این سده از سوی روشنفکران تن اسای آزمند سنجاق شده به امکانات دولتها و سیاستمداران ترسوی چسبیده به درون مرزهای ملی و بوروکراتهای هوشیار ومنتفع از دولتی شدن اقتصاد در تله دولتی شدن گرفتار نبود امروزه ایران به جای یک صادرکننده بزرگ به نام شرکت نفت دهها صادرکننده بزرگ را در دامان خود داشت که اگر تولیدات آنها از بازار جمع شود مصرف کنندگان درسطح جهان اسیب می دیدند. این وضعیت الان درکره جنوبی وجوددارد و هزاران صادرکننده خرد و کلان آنقدر بازار بزرگی از تامین کنندگان ارز را سامان داده اند و اصولا تحریم در باره آنها موثر نمی افتد.

هزاران بنگاه خصوصی در ژاپن با همتاهای خود دردنیا دادو ستد دارند و آمریکا هرگز نمی تواند راه آنها را مسدود کند. هزاران صادرکننده و واردکننده در کره جنوبی با همتایان خود چنان شبکه گسترده ای از دادو ستد ارز و کالا تدارک دیده اند که مسدود کردن این راهها نیروی عظیمی می خواهد و در عمل ناشدنی است. راز کامیابی وبهروزی تحریم در جامعه هایی مثل ایران ، روسیه و برخی کشورهای وجود غولهای اندک دولتی و حکومتی است . اقتصاد ایران دارای روزنه های اندکی برای ارزآوری دارد و صادرات منحصر به نفت ، میعانات گازی ، پتروشیمی و چند کالای سنتی است و بستن راه این شمار اندک صادرات که از سوی شرکتهای خاص صورت می پذیرد اسان شده است. اگر بخواهیم این ابزار آمریکایی که رونق دارد در باره ایران بی اثر شود باید اقتصاد ایران را آزاد کنیم. باورکنید جز این راهی نمانده است.

تا روزی که اقتصاد ایران آزاد نشود تحریم موثر خواهد بود .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها