رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612025

پکن خطاب به ناتو: همه میدانند تهدید واقعی چه کسی است

ساعت24-سفارت چین در نروژ در رد اظهارات دبیرکل ناتو گفت، برای جامعه بین‌المللی روشن است که «چه کسی تهدید واقعی صلح منطقه و جهان است».

به گزارش فارس، سفارت چین در نروژ به اظهارات اخیر دبیرکل ناتو در سفر به اسلو علیه چین، واکنش سفارت پکن در این کشور شمال اروپا را به دنبال داشت.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان سفر به نروژ برای شرکت در نشست وزرای خارجه عضو این ائتلاف نظامی غربی علیه چین گفت که این کشور همسایگان خود را تهدید می‌کند. سفارت چین در نروژ با انتشار بیانیه در رد این اظهارات اعلام کرد: «چین از ناتو می‌خواهد از دامن زدن به درگیری‌های منطقه‌ای و ایجاد اختلاف و ناآرامی دست بردارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر گفته سفارت چین در نروژ، پکن با برچست زدن مکرر ناتو از چین به عنوان یک تهدید، «شدیدا مخالف» است.

در ادامه بیانیه آمده است: «ناتو ادعا دارد که یک سازمان منطقه‌ای و دفاعی است اما اعضای خاص ناتو به طور دائم فراتر از مناطق دفاعی سنتی ناتو گسترش می‎‌یابند، به طور مکرر تماس‌های نزدیک نظامی با کشورهای حوزه آسیا اقیانوسیه برقرار می‌کنند که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود».

سفارت چین در نروژ خطاب به ناتو افزود: «برای جامعه بین‌المللی روشن است که تهدید واقعی برای صلح منطقه‌ای و جهانی چه کسی است».

سفارت پکن در اسلو در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو به مواضع مداخله جویانه آمریکا و برخی متحدان غربی آن در امور کشورهای آسیایی تلویحا اشاره کرده است.

مقام‌های چین بارها از آمریکا و غرب خواسته در اموری از قبیت تایوان، هنگ کنگ و اختلافات سرزمینی در دریای چین جنوبی و شرقی مداخله نکنند اما غربی‌ها درصدد بهره گیری از وجود برخی اختلافات میان پکن با برخی از همسایگان و کشورهای مجاورش و پر رنگ کردن حضور خود در این مناطق هستند.

دبیرکل ناتو و مقام‌های ارشد آمریکایی و دیگر کشورهای غربی عضو ناتو شامل انگلیس طی ماه‌های اخیر بارها علیه چین موضع گرفته و این کشور را تهدیدی برای جهان خوانده‌اند.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در همین ارتباط، ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد که «چین بزرگترین چالش دوران کنونی برای امنیت و شکوفایی جهان به شمار می‌آید». وی همچنین مدعی شد که سیاست داخلی چین روز به روز خودکامه‌تر و سیاست خارجی این کشور قاطعانه‌تر می‌شود.

پایان پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها