رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612046

کنعانی: چرخ زمان به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی نمیچرخد

ساعت24-سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی از انتخاب ایران به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و گزارشگر کمیته خلع سلاح گفت: چرخ زمان به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌چرخد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۲۱ نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل منصوب شد. همچنین ایران به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح انتخاب شد.

طی هفته‌های گذشته، نمایندگی آمریکا در نیویورک تلاش گسترده‌ای در محافل دیپلماتیک برای جلوگیری از انتصاب ایران در این دو سمت انجام داده بود و پس از اعلام این انتخاب‌ها، آمریکایی‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند.

«کریس لو» نماینده آمریکا در امور مدیریت و اصلاحات سازمان ملل، بعد از این انتخاب گفت: «کارنامه ایران، متاسفانه، به خودی‌خود گویاست. این کشور از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل سرپیچی می‌کند؛ حقوق بشر شهروندان خود را نقض می‌کند... و به ناامنی و خشونت در سراسر خاورمیانه و جهان دامن می‌زند. ایران نمی‌تواند در نقش خود به عنوان نائب رئیس مجمع عمومی، به عنوان میانجیگری صادق عمل کند، چون بارها نشان داده که نه فقط به دنبال بهبود صلح و امنیت در جهان نیست، بلکه علیه آن فعالیت می‌کند.»

علاوه بر آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها نیز از این انتخاب انتقاد کردند. نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم طی سخنانی، از این انتخاب ابراز تاسف کرد و گفت: «ایران به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی خود به ویژه در زمینه خلع سلاح پایبند نیست.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۳ خرداد ماه در توئیتر و در واکنش به عصبانیت آمریکا از این انتصاب نوشت: کشوری که دهه‌ها یکجانبه گرایی را دنبال و چندجانبه گرایی را تضعیف کرد و با سوءاستفاده از حق وتو در حمایت از رژیم آپارتاید صهیونیستی، اعتبار ⁧سازمان ملل⁩ را تضعیف کرد، از رأی اعضای این سازمان به ⁧ایران⁩ برای تصدی برخی مناصب در سازمان ملل عصبانی است.

وی افزود: چرخ زمان به نفع آمریکا و اسرائیل نمی‌چرخد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح پنجشنبه ۱۱ خرداد ماه با اجماع نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک را به عنوان نایب رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی انتخاب کرد. با این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج نایب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه در نشست آتی مجمع که از سپتامبر آینده و با حضور مقامات عالیرتبه کشورها آغاز به کار خواهد کرد، منصوب شد.

نواب انتخابی رئیس مجمع عمومی علاوه بر مدیریت نشست‌های مجمع آتی، به همراه پنج عضو دائم شورای امنیت اعضای کمیته عمومی را تشکیل می‌دهند که مسؤولیت تعیین دستورکار و اولویت بندی نشست‌های مجمع را عهده‌دار خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین با اجماع کاندیدای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان به گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیأت رئیسه این کمیته منصوب کرد.

مجمع عمومی همچنین «دنیس فرانسیس» از ترینیداد و توباگو را به عنوان رئیس هفتاد و هشتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کرد. علاوه بر ایران، بولیوی، کنگو، استونی، گامبیا، ایسلند، مالزی، مراکش، هلند، سنگال، سنگاپور، سریلانکا، سورینام، اوگاندا، ازبکستان و زامبیا هم به عنوان نائب رئیس مجمع عمومی انتخاب شدند. این کشورها در کنار پنج عضو دائمی شورای امنیت (روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه) به مدت یک سال به عنوان نائب رئیس فعالیت خواهند کرد.

به گزارش فارس، پیش از این نیز علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده بود که این انتخاب نیز با واکنش‌ انتقادی از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا مواجه شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها