رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612305

گفت‌وگوی بلینکن با بن سلمان درباره سازش با اسرائیل و پرونده حقوق بشر

ساعت24-یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن در جریان دیدار با محمد بن سلمان، چندین پرونده از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل را بررسی کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری عربستان (واس) بامداد چهارشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

این آژانس خبری افزود که آنها "جنبه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف و تحولات در موقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی" را مورد بحث قرار دادند.

این مقام مسؤول که خواست نامش فاش نشود، گفت: وزیر خارجه و ولیعهد عربستان در این دیدار «امکان عادی سازی روابط با اسرائیل» را بررسی و با ادامه گفت‌وگو در این زمینه موافقت کردند.

در این گفت‌وگوها همچنین جنگ جاری در سودان مورد بحث قرار گرفت؛ جایی که آمریکا و عربستان که میانجیگری مشترک را رهبری می‌کنند، نتوانسته‌اند هر دو طرف درگیری را مجبور کنند آتش‌بس‌هایی که توافق کرده‌اند را نقض نکنند و به آن پایبند باشند.

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه بلینکن و بن سلمان «مذاکراتی علنی و صریح که موضوعات مختلف منطقه‌ای و دوجانبه را پوشش می‌دهد» انجام دادند، افزود: بلینکن در این دیدار پرونده «حقوق بشر، هم در بخش کلی و هم مربوط به موضوعات خاص» را مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مشخص شد با آگاهی ما از نقاطی که در مورد آنها اختلاف نظر داریم؛ اما تعدادی از نقاط همگرایی هم وجود دارد.

این مقام آمریکایی گفت: این دیدار که در کاخ سلطنتی جده برگزار شد، حدود نیمه شب به وقت محلی آغاز شد و یک ساعت و ۴۰ دقیقه به طول انجامید.

متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که بلینکن و بن سلمان بر تعهد خود به ثبات، امنیت و رفاه در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، از جمله پایان دادن به جنگ در یمن، تاکید کردند.

بلینکن روز سه‌شنبه در سفری به عربستان با هدف تقویت روابط بین دو کشور پس از اختلافاتی که در طول سال‌ها بر سر موضوعاتی از جمله پرونده ایران، امنیت منطقه و قیمت نفت عمیق‌تر شده است، وارد عربستان شد.

در این دیدار، از طرف ریاض، شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در آمریکا، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه و برخی اعضای پارلمان این کشور حضور داشتند. از طرف آمریکا نیز، درک شولت مشاور آنتونی بلینکن، مایکل راتنی سفیر آمریکا در عربستان، باربارا لیف دستیار وزیر خارجه و تام سالیوان معاون آنتونی بلینکن حضور داشتند.

بلینکن قرار است پس از جده به ریاض برود و امروز در نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

بلینکن روز پنج‌شنبه به همراه همتای سعودی خود فیصل بن فرحان ریاست نشست ائتلاف بین‌المللی مقابله با "داعش" را در ریاض برعهده خواهد داشت؛ ائتلافی که در سال ۲۰۱۴ به ابتکار ایالات متحده به زعم مقابله با داعش تشکیل شد و ده‌ها کشور در آن شرکت دارند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها