رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 623573

حمایت دایمی ازدانش‌بنیان‌ها و نازپرورده سازی

ساعت 24 - اقتصاد ایران را می‌توان به فیلم‌های سینمایی تولیدشده تشبیه کرد که در آن انواع ژانرها را می‌توان دید: کمدی، ترسناک، عاشقانه، اکشن و هیجان‌انگیز، تراژیک، تخیلی و…. شباهت دیگر اقتصاد ایران با فیلم سینمایی این است که کارگردان‌های گوناگون با فیلمنامه‌نویسان متفاوت و بازیگران مختلف در فیلم مشارکت دارند و در اقتصاد ایران نیز مدیران دولتی کارگردان هستند که هرچندگاه از سوی فیلمنامه‌نویسان اقتصادی سوژه‌ای می‌گیرند و آن را اجرا می‌کنند.

کارگردانان فیلمنامه‌ها و کارگردانان اقتصادی دولت این شباهت را دارند که پولی از جیب خود نمی‌گذارند و تهیه‌کننده و دخل دولت است که بودجه آن‌ها را تامین می‌کند. به همین دلیل است که برخی از سوژه‌ها و کارگردانان می‌توانند سرمایه‌ها را هدر دهند و بازیگران را در شرایط گلخانه‌ای نگه دارند و با حمایت‌های غیر‌کارشناسی کارهای نو کنند.

تازه‌ترین کارگردانی یک فیلم در حوزه اقتصاد را معاون علمی رییس‌جمهوری کلید زده و می‌خواهد با بستن قرارداد ۸۶۰ میلیارد تومانی برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان بازار فروش محصولات آماده کند. او افتخار می‌کند که یکی از نوآوری‌های دولت سیزدهم این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بدون اینکه فروشی داشته باشند صرفا با اثبات اینکه زمانی را برای تولید یک محصول دانش‌بنیان صرف کرده‌اند می‌توانند از خدمتی استفاده کنند.

آیا معاونت ریاست‌جمهوری در امور علمی حق دارد برای شرکت‌ها هرچند دانش‌بنیان بازاریابی و آن‌ها را نازپرورده‌تر کند؟ واقعیت این است که راهبرد حمایت از شرکت‌ها با هر انگیزه و برنامه آینده‌نگرانه‌ای باید سقف زمانی داشته باشد و شدت و شمار حمایت‌ها تعریف شده باشد. نمی‌توان شمار قابل ‌اعتنایی از شرکت‌ها را با استفاده از همه‌جور تسهیلات ارزان‌قیمت و نیز حمایت‌های سیاسی و سیاستگذاری تاسیس کرد و آن‌ها را تا ابد به بودجه‌های ارزان وصل کرد و در پایان حتی برای آن‌ها بازاریابی هم کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان اگر مزیت دارند باید بتوانند پس از یک دوره حمایت همه‌سویه روی پای خود بایستند و بند ناف خود را از ناف دولت جدا کنند. اگر یک شرکت دانش‌بنیان نمی‌تواند در بازارهای خارجی فعالیت کامیاب داشته باشد و توانایی فروش محصولات خود را در بازار داخلی ندارد چرا باید برای یک دوره نامشخص از سوی دولت حمایت شود. حقیقت را باید درباره شرکت‌های دانش‌بنیان به شهروندان گفت و به دیگر فعالان اقتصادی آدرس اشتباه نداد که بخواهند از مزیت‌ها بهره‌برداری کنند. یادمان باشد چه بر سر بنگاه‌های زودبازده دوره احمدی‌نژاد آمد و چگونه در یک دوره کوتاه‌مدت ۲۰ هزار میلیارد تومان که معادل ۲۰ میلیارد دلار بود هدر رفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها