رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 627807

ذوب شدن دارایی های تاریخی ایران

ساعت 24 - فرهاد دژ‌پسند وزیر اقتصاد دوره دوم دولت روحانی روز معارفه خود نکاتی را طرح کرد که درهنگامه مجادله ایران و آمریکا و البته مجادله‌های داخلی دیده و شنیده نشد. یکی از نکات بسیار با اهمیتی که وزیر اقتصاد بر زبان آورد اعلان 7 هزارهزار میلیارد تومان ارزش دارایی تاریخی ایرانیان به قیمت سال 1397 بود که در اختیار گروه ذی‌نفوذ دیوانسالاران قرارگرفته است‌.

اگر مبنای محاسبه‌های به کارگرفته شده از سوی برآوردکنندگان ارزش تاریخی دارایی ایرانیان درسال یادشده درست بوده باشد و قیمت هردلار معادل را 14 هزارتومان در ان سال را لحاظ کنیم‌، ارزش دارایی‌های تاریخی ایران برابر با 500 میلیارد دلار می شد. به نظر می‌رسد این میزان دارایی تاریخی یک گنج بزرگ بود که زیر دم و سراژدهای دیوانسالاری ایران گیر افتاد و ایرانیان به هردلیل نتوانستند ونمی توانند از این دارایی‌های انباشت شده نیم قرن اخیر استفاده کنند. آیا الان ودر ماهی پایانی سال 1402 وروی کارامدن دولت سیزدهم روزگار دارایی هی تاریخی ایرانیان بهتر شده است؟واقعیت این است که ذات دیوانسالاری ،چمباتمه زدن بردارایی‌های تاریخی ایران است و تفاوتی ندارد که چه کسانی رهبری دیوانسالاری را در دست دارند. به نظر می‌رسد می‌توان با دادن آزادی عمل به یک گروه ورزیده از ایرانیان میهن‌پرست که به هیچ جریان سیاسی بدهکار نیست و ایران را آباد و سربلند می‌خواهد، دارایی را می‌توان به درآمد تبدیل کرد و ایران را از دلسردی و شرایط اندوهبار امروز نجات داد. یادمان باشد این دارایی‌ها که به احتمال قوی سرمایه تاریخی انباشت شده که درکارخانه‌ها‌، جاده و راه آهن و سد و نیروگاه و پالایشگاه نهفته شده است تا ابد به همین میزان ارزش نخواهند داشت.

نفت و گاز مانده در ژرفای بیابان و دریا چه سودی برای ایران امروز و فردا دارد، درحالی که به طور مثال تنها آمریکا از یک بازیگر بزرگ در سمت تقاضا به یک بازیگر بزرگ در سمت عرضه نفت درآمده است و برایش مهم نیست که عراق و عربستان و ایران به این کشور نفت بفروشند یا نه. آیا دارایی تاریخی و فراموش شده ایران در ده‌ها بندر بزرگ و کوچک که با روآمدن بنادر دیگر در کشور‌های همسایه فاقد ارزش شده‌اند را نمی‌بینیم ؟

آیا با راه‌اندازی بندر جبل علی در امارات ارزش امروز قشم و کیش همان ارزش تاریخی‌50 سال پیش است؟ آیا راه‌اندازی بندر گوادر در پاکستان راه را برای کم ارزش شدن بندر چابهار ایران فراهم نکرد؟ به نظر بسیاری از کارشناسان با راه‌اندازی طرح‌های تولید فلزات اساسی در عمان و بحرین و پتروشیمی در عربستان باز هم ایران دارای مزیت نسبی در این صنایع نخواهد بود؟ آ

یا به چشم ندیدیم صنعت نساجی ایران زیر ماشین کوه پیکر نساجی ترکیه له شد‌؟ آیا شاهد خروج نیروهای ورزیده فنی‌، دانشگاهی و تحصیلکرده ایران نیستیم؟ این تاسف‌آور است که ایران نتواند از‌500 میلیارد دلار دارایی تاریخی خود به قیمت‌های سال 1397 با با فرض 4 درصد میانگین نرخ سود در جهان، سالانه 20 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. دارایی‌ها برای هیچ سرزمینی تا ابد نمی مانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها