رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629570

آشنایی با انواع نایلکس ‌های موجود در بازار

در بین اکثر مردم اینگونه است هر به کیسه‌ی پلاستیکی نایلون گفته می‌شود.

اما باید بگوییم تمامی محصولات پلاستیکی نایلون نیستند و نایلکس هستند. نایلکس‌ها از پلی اتیلنی سنگین یا همان HDPE تولید می‌شوند. نایلون‌ها نرم‌تر و شفاف‌تر ولی نایلکس‌ها خشک و مات هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نایلکس‌های موجود در بازار و کاربرد هر کدام بپردازیم. در قدم اول باید با نایلکس‌ها آشنا شویم.

نایلکس چیست؟

نایلکس‌ها همانند نایلون‌‌ها بر پایه پلی اتیلن تولید می‌شوند با این تفاوت که برای تولید نایلکس از پلی اتیلنی سنگین یا HDPE استفاده می‌شود. نایلکس‌ها شفافیت نایلون را ندارندو مات‌تر هستند. نایلکس‌ها خشک هستند و همین امر موجب می‌شود هنگامی که به آن‌ها دست می‌زنیم صدای نسبتا زیادی داشته باشند. نایلکس‌ها قدرت تحمل وزن بالایی دارند و برای حمل محصولات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مکان‌هایی که حتما نایلکس‌های دسته رکابی را در آنجا مشاهده کرده‌اید تره بارها و میوه فروشی‌ها هستند. نایلکس‌ها در شرایطی که سنگین شوند بدلیل کشسانی‌ای که دارند پاره نمی‌شوند.

انواع نایلکس

نایلکس‌ها بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع نایلکس‌ها بر اساس شکل ظاهری و رنگ بندی خواهیم پرداخت.

انواع نایلکس بر اساس شکل ظاهری

نایلکس‌ها بر اساس شکل دسته به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

نایلکس دسته موزی

از آن جهت که دسته‌ی این نوع کیسه‌ها به شکل موز است به آن نایلکس دسته موزی می‌گویند. این نوع کسیه‌ها برای حمل کالاهایی با وزن سبک و حجم بزرگ کاربرد دارد. به دلیل شکل دسته‌ی موزی، برای حمل آسان‌تر کالاها به صورت عمودی قرار داده می‌شوند. همچنین برای نگهداری کالاهایی با شکل‌های بیضی و گرد نیز استفاده می‌شود.  

نایلکس دسته رکابی

همانطور که از اسم این محصول پیداست، شکل دسته‌های این کیسه‌ها به شکل رکابی است. از این نوع کیسه برای حمل کالاهایی با وزن سبک و حجم کوچک استفاده می‌شود. این نایلکس‌ها به دلیل شکل دسته‌ی آن‌ها برای حمل و نگهداری کالاها به صورت عمودی و همچنین افقی مناسب هستند.

نایلکس زنبیلی یا بند دار

نایلکس زنبیلی یا بند دار دارای بندهایی است که قابلیت تنظیم طول را دارند. به دلیل این خصوصیت، برای حمل کالاهای با ارتفاع و طول متفاوت کاربرد دارد. همچنین این نوع نایلکس معمولاً برای حمل کالاهایی با وزن متوسط و حجم بزرگ استفاده می‌شود.

نایلکس دسته تقویت

این نوع نایلکس از جنس پلی پروپیلن است و دارای الیاف تقویت شده است. این نوع نایلکس برای حمل کالاهای سنگین و با حجم بزرگ به کار می‌رود. به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شکستن دارد، این نوع نایلکس برای حمل کالاهای سنگین و با وزن بالا کاربرد دارد.

نایلکس طاقه‌ای

نایلکس طاقه‌‌ای یکی از انواع نایلکس‌های موجود در بازار است که همان فیلم‌های پلی اتیلنی خام و رولی هستند. در واقع این محصول به مصرف کنندگان امکان تولید نایلکس‌هایی با ویژگی‌های مورد نیازشان را می‌دهد و تمامی مراحل برش، دوخت، چاپ و… توسط مصرف کننده انجام می‌شود. نایلکس طاقه‌ای به صورت سفارشی در ابعاد، ضخامت، رنگ و… مختلف تولید می‌شود که با توجه وزن طاقه، قیمت متفاوتی دارد. اگر قصد سفارش و خرید نایلکس طاقه‌ای دارید می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://tolouplast.com/product/نایلکس-طاقه/

انواع نایلکس بر اساس رنگ

نایلکس شفاف

نایلکس شفاف یا همان سفید بی رنگ، نوعی نایلکس دسته دار است که در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهیم محصول داخل کیسه قابل مشاهده باشد. این نوع نایلکس به دلیل شفافیت آن، محصولات را به خوبی نشان می‌دهد و به مشتریان اجازه می‌دهد که قبل از خرید، محصولات را ببینند. این کیسه‌ها به دلیل استحکام و قیمت مناسب در میوه فروشی‌ها، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و سایر فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نایلکس رنگی

نایلکس‌های رنگی، تقریبا در تمامی رنگ‌ها قابل تولید است. این نایلکس‌ها در رنگ‌های آبی، سبز، قرمر، نارنجی، شیری و... تولید می‌شوند. این کیسه‌ها در تمامی فروشگاه‌ها و صنایع کاربرد دارند.

نایلکس مشکی

نایلکس‌هایی که به رنگ مشکی تولید می‌شوند، این امکان را می‌دهند تا برای بسته بندی محصولاتی مورد استفاده قرار بگیرند که نمی‌خواهیم از بیرون قابل مشاهده باشند. همچنین اگر با طرح و رنگ‌های مناسبی بر روی این کیسه‌ها برند و لوگو چاپ شود ظاهری بسیار شکیل پیدا می‌کند.

بررسی تفاوت نایلکس‌ها با نایلون‌ها

  • در تولید نایلکس‌ها از پلی اتیلن سنگین استفاده می‌شود در صورتی که برای تولید نایلون‌ها از پلی اتیلن سبک استفاده می‌شود.
  • محصولات نایلونی نرم ‌تر از محصولات نایلکسی هستند.
  • کیسه‌های نایلکس ظاهری ملت دارند در حالی که کیسه‌های نایلونی ظاهری براق دارند.
  • نایلکس بر خلاف نایلون هنگام مچاله شدن صدا می‌دهد و خش خش می‌کنند.
  • نایلکس‌ها امکان تولید در ضخامت‌های متفاوت و حتی خیلی نازم را دارند در صورتی که نایلون را نمی‌توان در ضخامت کم تولید کرد.
  • برای برای چاپ بر روی نایلکس‌ها از رنگ‌های پی وی سی استفاده می‌شود و برای چاپ بر روی نایلون از رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود.
  • مقاومت و استحکام نایلکس بسیار بالاتر از نایلون است و به همین دلیل برای جابجایی محصولات سنگین باید از نایلکس استفاده کرد.

عوامل موثر بر کیفیت نایلکس

در تولید نایلکس‌ها، عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر کیفیت این محصول را دارند در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

کیفیت مواد اولیه

مواد اولیه‌ای که در تولید نایلکس به کار می‌رود، نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت آن دارد. مواد اولیه‌ی نایلکس شامل ۸۰ درصد پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک است که استفاده از پلی اتیلن سبک، باعث براقیت بیشتر، دوخت بهتر و لطافت بالاتر محصول می‌شود.

کیفیت دوخت نایلکس

نوع دوختی که در تولید نایلکس به کار می‌رود عامل بسیار مهمی است و بر میزان استحکام آن تاثیر به سزایی دارد. دوخت مناسب و با کیفیت از پاره شدن نایلکس جلوگیری می‌کند.

دستگاه تولید نایلکس

بهترین دستگاه برای تولید نایلکس، دستگاه سه لایه است که می‌تواند محصول بسیار با کیفیتی را تولید کند. در این میان دستگاه برش، دوخت، چاپ و پانچ نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

دستگاه چاپ

برای چاپ نایلکس‌های تبلیغاتی از دستگاه چاپ هلیو و فلکسو استفاده می‌کنند که چاپ هلیو باعث چاپ بسیار با کیفیتی می‌شود و چاپ را تا ۸ رنگ انجام می‌دهد. در چاپ فلکسو نیز عمل چاپ تا ۶ رنگ انجام می‌گیرد.

جمع بندی

نایلکس‌ها یکی از پر مصرف‌ترین محصولات پلاستیکی هستند که با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید می‌شوند. کیسه‌های پلاستیکی نایلکسی استقامت خوبی دارند و همین امر باعث محبوبیت آن‌ها شده است. در این مقاله با انواع نایلکس‌ها آشنا شدیم تا اگر قصد خرید دارید بتوانید بهترین مدل نایلکس را انتخاب کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها