رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632590

بازهم آدرس ناقص از سوی خاندوزی

ساعت 24 - پس از آنکه دولت سیزدهم ابربدهکاران بانکی را وارد ادبیات اقتصادی کرد و با انتشار شماری از بنگاه‌های دولتی‌، خصولتی و نیز بنگاه‌های شخصی آن‌ها را به‌عنوان ابربدهکاران بانکی معرفی کرد، ذهنیت‌ها نسبت به مقوله بدهکاران تغییر کرده و شهروندان تصور می‌کنند که این بنگاه‌ها موجب شده‌اند کسب‌وکار آن‌ها از تعادل خارج شود.

در روزهای پیش برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار اسامی ابربدهکاران و نیمه‌ابربدهکاران بانکی کردند. نگارنده پس از آن با اعتراض شماری از مدیران این دست از بنگاه‌ها مواجه شده و آن‌ها تاکید داشتند که براساس عرف و مقررات بانکی اقدام به دریافت وام از بانک‌ها کرده و اقساط بدهی خود را نیز بهنگام پرداخت کرده‌اند و انتشار گزارش‌هایی از این دست که آن‌ها ابربدهکار یا نیمه‌ابربدهکار هستند کار نادرستی است که بیشتر بوی پوپولیسم می‌دهد. در چنین وضعیتی حالا وزیر اقتصاد به عنوان نفر اول اجرایی در دریافت مالیات از بنگاه‌ها و شهروندان با دادن آدرس ناقص و اینکه توانسته‌ایم از ابربدهکاران مالیاتی ۱۱۰هزار میلیارد تومان مالیات بگیریم گویا می‌خواهد ابربدهکاران مالیاتی را نیز به ادبیات اقتصاد سیاسی ایران اضافه و شهروندان را وارد یک دوره‌اندوه و خشم کند که این ابربدهکاران مالیاتی کیستند و چرا مالیاتشان را نداده‌اند.

آیا این وزیر باردیگر در مسیر دادن آدرس غلط گام برداشته است‌؟ وزیر اقتصاد باید در این وضعیت که شهروندان ایرانی و به‌ویژه کارگرانی که گرفتار افزایش مزد ناچیز هستند، دقت کند که اینجور آدرس دادن می‌تواند نفرت را در جامعه افزایش دهد. به این معنی که گرفتن مالیات ۱۱۰هزار میلیارد تومانی آیا کار تازه‌ای است و این بنگاه‌ها که گفته می‌شود شرکت‌های زیرمجموعه ابربدهکاران به‌ شمار می‌آیند آیا بدهی معوقه مالیاتی دارند یا اینکه همان میزان مالیاتی است که باید پرداخت می‌کردند و مطابق با عرف و قانون مالیات خود را بهنگام و سر وقت نداده‌اند.

وزیر اقتصاد به شهروندان توضیح نمی‌دهد که این میزان مالیات دریافتی از بنگاه‌های زیرمجموعه ابر‌بدهکاران برای چه مدت زمانی است. یعنی اینکه به‌ طور مثال این میزان مالیات دریافتی برای سال مالیاتی پارسال بوده یا برای دو سال یا برای دو ماه است؟ شهروندان ایرانی از دولت و به‌ ویژه وزیر اقتصاد انتظار دارند آن‌ها را در جریان کامل فعالیت‌های ابربدهکاران و زیر‌مجموعه‌های آن‌ها قرار دهند و می‌پرسند اگر آن‌ها بدهی معوقه مالیاتی دارند چگونه است که کسی نامی از آن‌ها نمی‌شنود که تعطیل شده‌اند یا قرار است تعطیل شوند و اصولا میزان کل این دسته از بنگاه‌هایی که وزیر می‌گوید توانسته‌اند از آن‌ها مالیات بگیرند، چه میزان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها