رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632600

آمریکا و عربستان سدراه توسعه مناسبات ایران و پاکستان

ساعت 24 - لوموند روزنامه عصر پاریس در مطلبی درباره سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به پاکستان گفته است که هدف رئیس جمهوری اسلامی ایران از سفرش به پاکستان کاستن از تنش‌های سه ماه پس از حملات موشکی دو کشور به خاک یکدیگر بوده است.

به گزارش یورونیوز لومونددر عین حال مناسبات دو کشور را پیچیده توصیف کرده و افزوده است که کلیدی‌ترین موضوع گفتگوهای رهبران دو کشور در اسلام‌آباد احداث خط لوله انتقال گاز به طول ۲۷۷۵ کیلومتر است که هزینه‌اش به هفت و نیم میلیارد دلار بالغ می‌شود و قرار است دسترسی پاکستان به منابع گاز ایران را تامین کند.  لوموند نیاز پاکستان را به این طرح حیاتی دانسته، هر چند تاکید کرده که برغم ضرب الاجل‌های مکرر تهران، دولت اسلام آباد به دلیل مشکلات مالی و فشارهای آمریکا هنوز سهم خود را در اجرای این طرح، یعنی احداث ۷۸۰ کیلومتر خط لوله گاز در پاکستان آغاز نکرده است.

لوموند تصریح کرده است که مخالفت آمریکا با اجرای این طرح تنها عامل بازدارنده در نزد مقامات اسلام آباد نبوده است : جمهوری اسلامی ایران پی برده است که در یک سال گذشته پاکستان پیوندهای خود را با عربستان سعودی قویاً توسعه داده است. عربستان که قصد دارد موقعیت خود را در منطقه تقویت کند، تصمیم گرفته که در پنج سال آینده بیست و پنج میلیارد دلار در پاکستان به ویژه در بخش‌های انرژی، فن‌شناسی اطلاعات، معادن، صنایع دفاعی و کشاورزی سرمایه‌گذاری کند. افزون بر این حدود دو نیم میلیون شهروند پاکستانی نیز در عربستان زندگی می‌کنند و از نظر اسلام آباد توسعه روابط با عربستان به ویژه به دلیل تنگناهای شدید مالی اسلام آباد چرخشی بسیار مهم محسوب می‌شود.

:

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها