رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634353

چرای غرب گران اتحاد پکن - مسکو است ؟

ساعت 24 - همکاری نزدیک بین چین و روسیه موجب شده تا برخی از سیاستگذاران در ایالات متحده در باب جنگ این بازیگر در دو جبهه به هراس بیفتند. یکی از دغدغه‌ها این است که چین با سوء استفاده از تمرکز ایالات متحده بر تسلیح اوکراین جهت دفاع از خود در برابر حمله روسیه، به تایوان حمله کند.

 این نگرانی بالاخص در شرایط کنونی که خاورمیانه به سان انبار باروت شده، جدی تر هم گشته است. جیم اینهوف، سناتور سابق ایالات متحده، استدلال است که با توجه به برابری قدرت خرید، چین و روسیه در مجموع بیشتر از ایالات متحده برای دفاع هزینه می‌کنند. ژاپن در گزارش سالانه دفاعی خود در سال ۲۰۲۳ نسبت به افزایش تعداد رزمایش‌های نظامی مشترک بین چین و روسیه ابراز نگرانی جدی کرد و این رزمایش‌ها را تحریک آمیز آشکار و عمدی خواند.

پوتین و شی در نشست سال ۲۰۲۴ خود اعلام کردند ارتش دو کشور “اعتماد و همکاری را عمیق تر خواهند کرد”.این نگرانی گسترده‌تر وجود دارد که ترکیبی از نیروهای اقتصادی، نظامی و سیاسی دو کشور، زمینه ساز جسارت سایر رهبران جهان با تمایلات استبدادی، تضعیف اعتماد به دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی و تهدید نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین شود. شی و پوتین استدلال می‌کنند که قوانین جهانی تنها به نفع ایالات متحده و متحدانش است که به میل خود آن‌ها را می شکنند، دیدگاهی که در به اصطلاح جنوب جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. رهبران پوپولیست در خود غرب، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، نیز ایمان به نهادهای دموکراتیک را تضعیف کرده‌اند.

چین حمله روسیه به اوکراین را به چالش نکشید، ایالات متحده و ناتو را مقصر درگیری دانست و نفت روسیه را خریداری و اینگونه به طور غیرمستقیم به ماشین جنگی مسکو کمک مالی می‌کرد. اما شی نشان داد که تمایلی به حمایت عریان از جنگ یا کمک به روسیه برای کاهش اثرات مالی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ندارد. ترکیب تحریم‌ها و خسارات نظامی روسیه به اوکراین، روابط نامتعادل را حتی بیشتر به نفع چین تغییر داده است. چین با تولید ناخالص داخلی هشت برابر روسیه، در اقتصاد جهانی که هنوز تحت سلطه ایالات متحده و سایر دموکراسی‌های توسعه یافته قرار دارد، به طور قابل توجهی بیشتر در خطر است.

ایراس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها