رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114765

پوستی که برایم تنگ شده است!

پوستی که برایم تنگ شده است

.... احتمالاً امروز، روز مناسبی است. ملزومات شنا را هم در میان سایر وسایل مورد نیاز به داخل كوله پشتی اش می ریزد و از خانه خارج می شود. تمام روز به ۳- ۲ ساعت بیكاری ظهر می اندیشد و گرما را بهتر تحمل می كند.از هیجان در پوست خود نمی گنجد، سرانجام او هم از این تابستان، امكانات وسیع شهرنشینی و سال ها تلاش، تحصیل و كار در این دنیای بزرگ نصیبی دارد!
... استخری روباز، صفی نه چندان عریض و طویل، اسكناس های سبزی كه از جیب خارج می شود و ساعت ۱۲‎/۴۵ ظهر.
لحظاتی بعد داخل آب است. احساس می كند فلزی داغ شده روی آتش بوده است كه داخل ظرف آب سرد افتاده است. واقعاً در پوست خود نمی گنجد!هوا بسیار مطبوع است خورشید درست بالای سرش می تابد، اما ظاهراً گرمایی ندارد. آب پوست او را نوازش می دهد و عقربه های ساعت كه بسیار سریع تر از صبح در چرخش هستند اعصابش را به هم می ریزد. شمارش معكوس آغاز می شود و ...
سرانجام سوت پایان سانس.سر حال و پرانرژی است. بعد از گذشت چند روز، امروز دمای بدنش به وضعیت عادی بازگشته احساس تب، عرق شدید و تپش ناشی از گرما را ندارد و می تواند شیفت دوم كاری را با انرژی بیشتری آغاز كند.
... چند ساعت بعد رنگ پوستش قرمز می شود و ورم می كند. واقعاً در پوست خود نمی گنجد!وقت خواب هم آرامش ندارد. رختخواب و بالش زبر شده اند. تنش سوزن سوزن می شود و فردا صبح گرمای هوا و پوست تحریك شده و خارش شدید آن عذابش می دهد چند روزی به این شیوه می گذرد تا اینكه پوسته پوسته شدن بدنش شروع می شود. پوستی زبر با لایه های پوستی آویزان! واقعاً كه این بدن در این لباس نمی گنجد! هر چه ۱‎/۵ ساعت زمان شنا را مرور می كند بخاطر نمی آورد گرمای آزاردهنده ای را حس كرده باشد.
آفتاب، آری، خیر!!
ما به عنوان یك موجود زنده به نور خورشید وابسته هستیم. این نور نخستین منبع تأمین ویتامین D مورد نیاز ماست و با كمك آن قادر به جذب Ca جهت سالم تر و قوی تر شدن استخوان ها هستیم اما می بایست بخاطر داشت كه برای جذب ویتامین مورد نیاز، زمان زیادی صرف نمی شود و قرار گرفتن دراز مدت در زیر نور آفتاب نه تنها فایده ای ندارد، بلكه صدمات و آسیب های خطرناكی را نیز به همراه دارد. اشعه خورشید در برخورد به زمین شامل نور غیرمرئی ماورابنفش است كه وقتی به پوست می رسد باعث برنزه شدن، سوخت و سایر آسیب های پوستی می شود.
اشعه ماورابنفش چیست؟
خورشید اشعه ای از خود خارج می كند كه (uv) یا ماورابنفش خوانده می شود و خود براساس طول موج به سه دسته تقسیم می شود.
۱- uvc با طول موج (nm۲۹۰-۱۰۰) این بخش از اشعه معمولاً توسط لایه ازن جذب می شود و به همین خاطر روی پوست تأثیری نمی گذارد.
۲- uvb با طول موج (nm۳۲۰-۲۹۰) این بخش از اشعه ماورابنفش روی قسمت های خارجی پوست تأثیر می گذارد (روی اپی درم) و عامل سوختن پوست در برابر آفتاب است. این اشعه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعداظهر كه خورشید تابان تر است، شدت بیشتری دارد (۷۰درصد اشعه ای كه شخص سالانه دریافت می كند، از این نوع است) البته فراموش نكنید uvb از داخل شیشه عبور نمی كند!
۳- uva برای مدت ها تصور می شد این بخش از اشعه ماورابنفش روی آسیب های پوستی نقشی ندارد. اما مطالعات اخیر نشان داده اند uvaاز عوامل اصلی آسیب های پوستی است و از ۲ نوع پیشین بیشتر در پوست نفوذ می كند. میزان این اشعه در اكثر ساعات روز و ماه های سال یكسان است و مانند uvb در ساعات خاصی افزایش ندارد و توسط شیشه فیلتر نمی شود.
آسیب های ناشی از uva و uvb
هر دو نوع اشعه می توانند باعث ایجاد ضایعات و آسیب های پوستی باشند. مواردی چون چروك خوردن پوست، پایین آمدن ایمنی در مقابل عفونت، اختلالات پوستی، پیری زودرس و سرطان پوست اگرچه علت اصلی این اختلالات را نمی دانیم اما برخی از صدمات ایجاد شده دیگر عبارتند از:تجزیه كلاژن، ایجاد رادیكال های آزاد، تداخل در مرمت DNA و سركوب سیستم ایمنی.
كلاژن و افزایش سن
یكی از سخت ترین و فراوان ترین پروتئین های بدن كلاژن است كه باعث دوام و پایداری پوست می شود. با بالا رفتن سن، كلاژن رو به زوال رفته، پوست نازك و شكننده می شود.با آغاز ۲۵ سالگی تغییراتی در ویژگی های پوست ما ایجاد می شود. از این زمان فرآیند طبیعی تولید مجدد لایه های پوست كند می شود و جایگزینی سلول های مرده آن آرامتر صورت می گیرد.بعد از ۴۵ سالگی نیز به علت تغییرات هورمونی نازك شدن پوست آغاز می شود و همین مسأله آن را مستعد آسیب های بیشتری می كند.حتی تعداد رگ های خونی پوست نیز كاهش می یابد و در نتیجه رنگ و درخشندگی ایام جوانی را از دست می دهد.با پیش آمدن تغییرات ذكر شده، نیروی جاذبه هم روی پوست اثر بیشتری گذاشته و آن را به سمت خود می كشد و باعث شكسته شدنش می شود. (چروك اطراف چشم ناشی از بروز چنین تغییراتی است)آسیب پذیری پوست پیش از سن طبیعی تحت تأثیر عواملی چون سرما و گرمای بیش از حد، اشعه uv، استرس ها و فشارهای روحی و روانی و تغذیه نامناسب به وجود می آید.
اشعه ماورابنفش و پیری زودرس
همانطور كه ذكر شد كلاژن پروتئینی است كه ساختار شبكه ای پوست را تشكیل می دهد و دوام و پایداری آن را ایجاد می كند. پس طبیعی به نظر می رسد با تجزیه از بین رفتن آن پوست استحكام و شادابی جوانی خود را از دست دهد.اشعه uv در برخورد با پوست باعث تجزیه كلاژن می شود و به دنبال آن پروتئین دیگری به نام «الاستین» كه شبیه كلاژن است و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آن دارد در زیر پوست تجمع می كند و باعث تولید آنزیمی می شود كه به طور طبیعی در بازسازی مجدد پوست نقش دارد. اما از آن جایی كه پوست در اثر شرایط غیرعادی آسیب دیده و آنزیم تولید شده است، روند بازسازی به طور كامل صورت نمی گیرد و پیش از آنكه سن بالا رود با ترمیم های نامناسب و نیمه تمام و مكرر، چروك پوست ظاهر می شود.
اشعه uv و برنزه شدن پوست
این اشعه با تركیب شیمیایی ملانین كه در پوست ما وجود دارد واكنش می دهد. ملانین نخستین دفاع بدن در مقابل آفتاب است و اشعه خطرناك uv را بیش از آنكه آسیب های جدی به پوست برساند جذب می كند.ملانین با تراكم متفاوت در پوست های مختلف یافت می شود كه نتیجه آن تنوع رنگ پوست است. پوست روشن ملانین كمتری نسبت به پوست تیره داشته، مستعد آسیب پذیری بیشتر در مقابل اشعه خورشید است.افزایش ملانین در پاسخ به نور شدید خورشید، برنزه شدن پوست است و ملانین به این وسیله كمك می كند تا پوست ما بیشتر حفظ شود.
اشعه ماورابنفش و سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی از گسترش و پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری كرده و به آن حمله می كند. عوامل سیستم ایمنی ما شامل آلنفویست ها و همچنین سلول های خاص پوستی به نام «لانگرهانس» هستند وقتی پوست در معرض اشعه آفتاب قرار گیرد. مواد معینی آزاد می شود و این عوامل سیستم ایمنی را سركوب می كند. بنابراین ماندن طولانی مدت در زیر نور خورشید حتی اگر باعث سوخته شدن پوست هم نشود می تواند منجر به سرطان پوست شود. درحقیقت برنزه شدن پوست تلاش مأیوسانه آن برای محفوظ ماندن از اشعه های مضر خورشید است.سرطان پوست بیشتر در كدام مناطق بدن اتفاق می افتد؟بیشتر سرطان های پوست در قسمت هایی كه مكرراً در معرض آفتاب قرار می گیرند اتفاق می افتد. مناطقی چون سر، گردن، صورت، نرمه گوش، دست ها و ساعد.
عوامل هایی كه شانس ابتلا به سرطان پوست را زیاد می كنند:
- داشتن پوست روشن و موی قرمز یا بلوند و چشمان روشن
- بیشتر بودن تعداد خال ها و كك مك های روی پوست
- اجبار به ماندن در هوای آزاد و زیر نور مستقیم خورشید
- وجود سابقه ابتلا به سرطان پوست در اعضای خانواده
جلوگیری از سرطان پوست
- بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر (زمانیكه میزان تشعشعات شدید است) از ماندن و به سر بردن در زیر نور آفتاب پرهیز كنید.
- لباس هایی با بافت محكم كه اجازه عبور نور خورشید و رسیدن آن به پوست را نمی دهد بپوشید.
- از سایه بان و كلاه های لبه دار برای محافظت پوست صورت استفاده كنید.
- و كرم ضدآفتاب را فراموش نكنید.
چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم؟
ضدآفتابی با (spf) ۱۵ یا بیشتر تهیه كنید و ۲۰ دقیقه پیش از خروج از منزل و یا محل كار آن را در جاهایی از بدن كه در معرض تماس با اشعه خورشید است به خوبی بمالید. (گوش ها، پشت گردن و حتی ته سرهای كم مو یا طاس!) و اگر عرق یا شنا می كنید هر یكساعت یكبار آن را تجدید كنید.به خاطر داشته باشید كه ابر و آب نمی توانند شما را در مقابل اشعه ماورابنفش حفظ كنند. ۶۰ تا ۸۰ درصد اشعه خورشید از ابر عبور می كند و شناگران نیز حداقل تا ۳۰ سانتی متر زیر آب در معرض این اشعه هستند.

مینو ضابطیان

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها