رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 117701

نگاهی به اصول محافظت از پوست

نگاهی به اصول محافظت از پوست

متخصصان پوست توصیه می كنند برای داشتن پوستی زیبا و شاداب، الزامی در استفاده از انواع كرم های آرایشی نیست، بلكه توجه به دو نكته مهم برای سلامت پوست كافی است؛ اول: شناسایی نوع پوست و دوم تغذیه مناسب.آن چه در پی می خوانید، صحیح ترین شیوه مراقبت از پوست به توصیه متخصصان پوست و مو است. در این بحث ابتدا به بررسی انواع پوست پرداخته و سپس در ۵ بخش به مراقبت های پس از شناسایی نوع پوست می پردازیم.
شناسایی نوع پوست
اولین قدم در حفظ لطافت و شادابی پوست و مراقبت از آن شناسایی نوع پوست است. متخصصان پوست، پوست را به ۵ نوع تقسیم می كنند كه هر یك از انواع آن نیازمند نوعی نگهداری خاص است.
- پوست نرمال(طبیعی): این نوع پوست نرم و لطیف بوده و منافذ آن بسیار ریز است، جوش ندارد و یا تعداد جوش ها به قدری اندك است كه به چشم نمی آید. به این نوع پوست اصطلاحاً مخملی گفته می شود.
- پوست چرب: كه دارای منافذ بزرگ با حالتی براق، به ویژه در بخش هایی چون صورت و به طور شاخص پیشانی، بینی و چانه، پشت، بازوها و سینه است. تعداد جوش های آن زیاد و اغلب نیازمند درمان است.
- پوست خشك: این نوع پوست منافذ بسیار ریزی داشته و كاملاً خشك است كه این خشكی به ویژه در گونه ها، بازوها، پاها، سینه و شكم به وضوح دیده می شود. قرمزی بیش از حد پوست كه گاه با خارش همراه است، از ویژگی های بارز پوست های خشك است.
- پوست تركیبی: در این نوع پوست، نواحی چون پیشانی، چانه و بینی چرب و گونه ها خشك است. بازوها ممكن است خشك یا چرب باشند.
- پوست حساس: كه ممكن است خشك یا چرب باشد كه در هر دو صورت با ویژگی هایی چون قرمزی، خارش و سوزش مشخص می شود. سطح پوست اغلب دارای لكه های قرمز است كه جوش های ریزی نیز در سطح این نواحی دیده می شود. این جوش ها اكنه نیست، بلكه ناشی از حساسیت بیش از حد پوست به ویژه به آب و هوا یا مواد پاك كننده یا آرایشی است.اكنون پس از تشخیص نوع پوست و ترجیحاً با مشورت پزشك، نگهداری از پوست علمی و دقیق خواهد بود. اما نكته حائز اهمیت این كه در بعضی مواقع جنس پوست صورت با بدن متفاوت است، از این رو لازم است نوع پوست بدن و صورت به طور مجزا شناسایی شود. متخصصان پوست معتقدند پس از شناسایی نوع پوست ، رعایت ۵ نكته برای حفاظت از آن ضروری است. با رعایت این ۵ نكته به طور مرتب، می توان پوستی سالم، لطیف و شاداب داشت.
۱- پاك كردن و تمیز كردن پوست
تنوع انواع صابون ها و لوازم آرایشی- بهداشتی به ویژه انواع پاك كننده ها نباید باعث سردرگمی و انتخاب نادرست شما شود. برای پاك كردن و تمیز كردن پوست، توجه به دو نكته ضروری است؛ اولا این كه برای پاك كردن آرایش صورت
(Make- up)، به هیچ وجه نباید از صابون استفاده كرد و دوم این كه؛ برای هر نوع پوست، نوع صابون ویژه ای نیاز است. از این رو برای پاك كردن صورت استفاده از پنبه آغشته به كرم یا دستمال های آرایشی پاك كن استاندارد و بدون الكل توصیه می شود. فراموش نكنید كه پنبه یا دستمال را به آرامی روی صورت بكشید.
اگر از پاك كننده های محلول استفاده می كنید، لازم است بسته به نوع پوست، پاك كننده ای را انتخاب كنید كه معمولاً برای پوست های چرب از انواع كم چربی كه بخش آبی پاك كننده بیشتر باشد، استفاده می كنند و برای پوست های خشك به عكس.اكنون پس از پاك كردن پوست با استفاده از آب گرم و صابون- صابون متناسب با نوع پوست- صورت را شستشو داده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را بشویید تا منافذ پوست كه در اثر شستشو با آب گرم باز شده بودند، مجدداً بسته شده و به حالت طبیعی باز گردند.
۲- بهبود بخشیدن پوست
بهبود بخشیدن(Toning) پوست، تقویت پوست با استفاده از تركیباتی به نام «بهبود دهنده» است. بهبود دهنده ها نه تنها باعث بهبود و بازسازی پوست می شوند، بلكه باعث از بین رفتن بقایای آلودگی سطح پوست می شوند و در واقع كار پاك سازی را تكمیل می كنند.برای انتخاب بهبود دهنده نیز به نوع پوست توجه كنید. برای پوست های چرب یا خیلی چرب، بهبود دهنده های بدون چربی و برای نوع خشك، بهبود دهنده های چرب نیاز است. برای پوست های چرب و خیلی چرب می توان از بهبود دهنده ها برای بهبود پوست بدن نیز استفاده كرد.
۳- مرطوب كردن پوست
پوست از هر نوعی كه باشد، نیازمند رطوبت است؛ اما برای انتخاب نوع مرطوب كننده توجه به نوع پوست ضروری است.
برای پوست های خشك از مرطوب كننده های چرب و برای پوست های چرب از انواعی كه چربی كمی داشته و فاز مایع مرطوب كننده بیشتر است، استفاده كنید. برای پوست طبیعی، مختلط(تركیبی) و حساس نیز پیش از انتخاب مرطوب كننده نوع پوست را مد نظر قرار بدهید.
جدا از نوع پوست و استفاده از كرم مرطوب كننده متناسب با آن، استفاده از كرم های حاوی آلفا هیدروكسی اسید(AHAS) یا كرم های حاوی میوه یا شیر بسیار مناسب است، به ویژه در جوانان و نوجوانان، چرا كه كرم های حاوی تركیبات میوه به ویژه میوه های ترش و یا میوه هایی چون هلو، خیار، هندوانه و... باعث لطافت و جوانی پوست می شوند.
۴- محافظت از پوست
رعایت سه نكته قبل- پاك كردن، بهبود بخشیدن و مرطوب كردن پوست- هر روز باید انجام شود؛ اما محافظت از پوست، فقط زمان خروج از منزل ضروری است.
استفاده از كرم های ضد آفتاب با SPF حداقل ،۱۰ به ویژه در فصل تابستان ضروری است. به هر میزان پوست شما روشن تر و حساس تر باشد نیاز به كرم ضد آفتاب با SPF بالاتری دارید. برای انتخاب كرم ضد آفتاب نیز به نوع پوست خود توجه كنید.
۵- تغذیه پوست
تغذیه مناسب و توجه به نوع مواد غذایی مصرفی یكی از مهم ترین نكات در حفظ سلامت، لطافت و شادابی پوست است. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A، C، ِD، E به مقدار كافی، جهت سلامت پوست ضروری است.
- ویتامین C :ویتامین C از تشكیل رادیكال های آزاد جلوگیری كرده و مانع ایجاد چین و چروك پوست می شود. شفافیت پوست از دیگر فواید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C است. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین C عبارتند از؛ لیموترش تازه، گوجه فرنگی، پرتقال، كلم بروكلی، فلفل سبز شیرین، توت فرنگی، انار و...
- ویتامین A :ویتامین A از تأثیر اشعه UV بر پوست بدن به ویژه پوست صورت جلوگیری می كند. از بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین A می توان به میوه های زرد و نارنجی چون هویج، پرتقال و...، انواع سبزی ها به ویژه سبزی های پهن برگ و تیره چون اسفناج، كاهو و...، تخم مرغ، شیر و جگر اشاره كرد.
- ویتامین E :مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E باعث جلوگیری از ایجاد رادیكال های آزاد در بدن شده و مانع از ایجاد چین و چروك صورت و پیری زودرس آن می شوند. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: میوه های روغنی چون انبه، انواع آجیل خام، سبزی های پهن برگ و غلات.
- ویتامین D :مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D باعث شفافیت و شادابی پوست و محافظت پوست در برابر اشعه خورشید به ویژه نور UV خورشید می شود. مواد غذایی چون، انواع ماهی های روغنی، شیر حاوی ویتامین D از مهم ترین منابع حاوی ویتامین D هستند. از سوی دیگر پیاده روی در نور آفتاب- با رعایت نكات ایمنی- حداقل روزی ۲۰ دقیقه نیاز بدن به ویتامین D را مرتفع می كند.
نوشته: دكتر جان هنریك
ترجمه : مهتاب صفرزاده خسروشاهی
منبع: http://health.yahoo.com

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها