رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209172

چگونگی انتقال بیماری هپاتیت/هپاتیت C واکسن ندارد

ساعت 24-رییس شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد: افزایش سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به راه‌های انتقال هپاتیت‌های ویروسی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری و دستیابی به ریشه کنی هپاتیت C تا سال ۱۴۱۰ داشته باشد.

7
دکتر سید مؤید علویان به مناسبت هفته اطلاع رسانی هپاتیت (هفته اول آبان‌ماه) در خصوص وضعیت شیوع و درمان هپاتیت در کشور گفت: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B در افراد زیر ۲۸ سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۲ سال کمتر از نیم درصد است که این خود نشان دهنده تاثیرات مثبت فعالیت‌های وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت در زمینه واکسیناسیون نوزادان است و می‌توان گفت خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B در ۱۲ ساعت اول تولد انجام می‌شود و از آنجا که واکسن هپاتیت ‌B در انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود، هیچ نوع مشکلی در ارائه آن به هموطنان‌مان وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B هستند که با توجه به میزان شیوع پایین آن می‌توان گفت که این بیماری در ایران کنترل شده است. خوشبختانه تمام داروهای هپاتیت B تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و داروهای ایرانی درمان این بیماری با همان کیفیت داروهای خارجی برابری می‌کند و امیدوارم تا ۱۰ سال آینده با اجرای تحقیقات در این زمینه، درمان قطعی برای آن پیدا شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران همچنین با اشاره به بیماری هپاتیت C افزود: راه انتقال این نوع هپاتیت از راه تماس‌های پرخطر، تزریق سرنگ‌های آلوده مشترک و تزریق خون آلوده است و باید توجه داشت که بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری هستند. هم اکنون نیز بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار بیماری مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارند. متاسفانه این بیماری واکسن ندارد و فرد می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

وی در خصوص درمان بیماری هپاتیت C توضیح داد: تا چند سال گذشته داروهای درمان هپاتیت C مبتلایان را با عارضه‌های زیاد و طولانی مدت مواجه می‌کردند، اما خوشبختانه با داروهای جدید خوراکی طول درمان از یک سال به سه ماه رسیده و شانس درمان از ۶۰ درصد به ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به هپاتیت C تحت درمان قرار گرفته‌اند و تا پایان امسال این تعداد به ۶۰۰۰ بیمار می‌رسد.

بنابر اعلام روابط عمومی شبکه هپاتیت ایران، علویان در پایان خاطر نشان کرد: هدف هفته اطلاع رسانی هپاتیت، افزایش سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به راه‌های انتقال هپاتیت‌های ویروسی است که می‌تواند نقش شایانی در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری و دستیابی به ریشه کنی هپاتیت C تا سال ۱۴۱۰ داشته باشد. شبکه هپاتیت ایران نیز در این راستا می‌کوشد تا با برپایی کمپین‌ها، همایش‌های عمومی و تخصصی، توزیع بروشورهای آموزشی رایگان و نیز حضور فعال در فضاهای مجازی گام موثری در این زمینه بردارد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها