رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 299442

خواص شکلات تلخ | فواید شکلات تلخ برای لاغری

آیا شما جزو آن کسانی هستید که عاشق خوردن شکلات تلخ هستند؟ اگر جوابتان منفی است این مقاله را بخوانید ما در این نوشته به چند مورد از خواص شکلات تلخ اشاره می‌کنیم.

شکلات
html>

مزایای شکلات تلخ

شکلات تلخ از خوشمزه ترین و محبوبترین نوع از شکلاتهای موجود در بازار محسوب میشود .این محبوبیت و فواید شکلات تلخ باعث شده است که با برندهای مختلفی در دسترس قرار گرفته است. به سبب برخورداری از مواد و املاح سودمندی که شکلات تلخ از آن برخوردار میباشد، با مصرف آن میتوان به سلامتی کمک نمود. فواید این محصول موجب شده تا متخصصان مصرف آن را به تمام افراد در گروه های سنی مختلف توصیه نمایند. شکلات تلخ را درصدهای مختلفی به بازار عرضه کرده اند تا افراد بتوانند با توجه به ذائقه خود آن را تهیه کنند.

با توجه به پژوهشهای انجام شده بر روی خواص شکلات تلخ محققان دریافته اند که مصرف شکلات تلخ موجب کاهش بیماریهای قلبی میگردد. از مهم ترین نکات آن است که شکلات تلخ سرشار از کاکائو میباشد که علاوه بر طعم مطلوبی که از آن برخوردار است، دارای فلاونوئید میباشد که عملکرد ذهنی را به میزان قابل ملاحظه ای بهبود میبخشد. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که مصرف شکلات تلخ باعث مقاومت دندانها نیز میگردد زیرا این محصول از مقدار بالایی کاکائو برخوردار میباشد.

خواص شکلات و فواید آن
شکلات تلخ

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ

بهترین و مناسبترین زمان برای خوردن شکلات تلخ در صبحانه است زیرا مطابق با تحقیقات انجام شده، ثابت گردیده است افرادی که در صبحانه این محصول را مصرف میکنند، نسبت به سایرین از انرژی بالاتری برخوردار هستند. میتوان اشاره نمود که مصرف شکلات تلخ در صبح موجب کاهش وزن نیز میشود و همچنین سبب تعادل سازی فشار، قند و چربی خود میگردد. با خوردن مقدار معینی از شکلات تلخ در تمام ردههای سنی میتوان سلامتی و نشاط را برای خود به ارمغان آورد. این محصول به سبب طعم و عطر منحصر به فردی که داراست، تمام افراد را شیفته خود نموده است.

مقدار مصرف شکلات تلخ در روز

مقدار مصرف شکلات تلخ در روز در حدود 30 تا 50 گرم میباشد. مانند هر ماده غذای دیگر نباید در مصرف شکلات تلخ نیز زیاده روی کرد زیرا موجب تاثیرات منفی میگردد. با مصرف شکلات تلخ به صورت مداوم و مستمر میتوان بدنی سالم و ایمن داشت که دارای مقاومت بالاتری در برابر بیماریهای مختلف میباشد. شکلات تلخ 70 درصد بهترین گزینه برای مصرف روزانه میباشد زیرا از مقدار مناسبی کاکائو برخوردار است و همچنین دارای مقدار بسیار کمی شکر نیز میباشد.

خواص شکلات تلخ برای پوست

از خواص شکلات تلخ می توان به تاثیر آن بر پوست اشاره کرد. با مصرف منظم شکلات تلخ میتوان از پوستی صاف و شفاف لذت برد. به سبب برخورداری از مقدار قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان که در شکلات تلخ وجود دارد، این امکان را فراهم می آورد تا پوست کمتر خشک شود و در برابر آفتاب سوختگی دارای مقاومت بسیار بالاتری گردد. مصرف مداوم کاکائو در طول 12 هفته موجب کاهش از دست دادن رطوبت میگردد که در نتیجه این امکان را فراهم می آورد تا افرادی که دارای پوست خشک هستند از خشکی پوست رهایی یابند. همچنین میتوان اشاره نمود که شکلات تلخ به سبب شیرینی بسیار پایین و چربی کمی که داراست، در صورت استفاده موجب بروز جوش بر روی سطح پوست نمیشود و همین امر سبب شده تا افراد در تمام گروه های سنی بتوانند از این محصول استفاده نمایند.

تاثیر شکلات تلخ در لاغری

شکلات تلخ و لاغری : بسیاری از افراد برای لاغری از خوراکی و حتی قرصهای مختلفی استفاده میکنند که بهره گیری از هریک از آنها موجب تاثیرات مخربی بر روی سیستم بدن میگردد. از جمله محصولاتی که با مصرف آن میتوان علاوه بر لاغری، به حفظ سلامتی نیز کمک شایانی نمود، شکلات تلخ است که دارای طعم بسیار مطلوب و خوشمزه ای میباشد. از مهم ترین مزیتهای که شکلاتهای تلخ دارا هستند، آن است که دارای مقدار بسیار کمی شکر هستند و همین امر سبب میشود که بتوان با خیالی آسوده بتوان این محصول را مورد استفاده قرار داد.

تاثیر شکلات تلخ روی کبد چرب

کبد به عنوان صافی در بدن ما به فعالیت می پردازد اگر مواد مضری در غذا باشد کبد آن را جدا نموده و به سایر نقاط بدن وارد می نماید اگر کبد چرب گردد این صافی دچار اختلال شده و برای بدن خطرناک می گردد طی بررسی محققان افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند با استفاده از شکلات تلخ می توانند این بیماری را درمان نمایند. هیچ می دانستید با خوردن شکلات تلخ فشار خون بالا که بعد از سرو غذا به وجود می آید کاهش یافته و از بیماری های کبدی ناشی از فشار خون بالا جلوگیری می نماید این عمل به خاطر وجو فلاوانول در شکلات تلخ می باشد این نوع از شکلات موجب سست شدن ماهیچه های بدن در زمانی که دردهای کبدی را حس می نمائید می گردد.

لذا پزشکانی که داروهایی را برای درمان کبد چرب توصیه می نمایند هم زمان از بیمار می خواهند شکلات تلخ مصرف نماید چرا که به درمان شکلات تلخ برای کبد چرب ایمان دارند توصیه این پزشکان میل نمودن 30 تا 40 گرم در رژیم روزانه این افراد می باشد.

تاثیر شکلات تلخ بر روی مغز

در اوایل سال 2018 ، دانشمندان دانشگاه Loma Linda در کالیفرنیابررسی می کند که دقیقاً چگونه ترکیبات شکلات تلخ در بدن کار می کنند. گفته می شود از محتوای کاکائو حداقل 70 درصد ، مصرف شکلات تلخ باعث تسکین التهاب ، خلق و خوی بدن و تأثیر مثبت بر حافظه و سیستم ایمنی بدن می شود. به عنوان بخشی از مطالعه مربوطه ، به افراد در 48 گرم شکلات تلخ داده شد که با حدود نیم بار و 240 کالری مطابقت دارد. سپس تغییرات در فرکانس مغز ابتدا پس از نیم ساعت و دوباره بعد از 120 دقیقه اندازه گیری شد. نشان داده شد که مصرف شکلات به طور قابل توجهی عملکرد مغز را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، آزاد سازی سلولهای T که مسئول دفاع ایمنی هستند ، فعال شد.

خواص شکلات تلخ | فواید شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ یک متحد آنتی اکسیدانی

مانند چای و قهوه، کاکائو نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است. پلی فنول های شکلات عمدتاً تانن و فلاونوئید هستند. اینها برای محدود کردن فرآیند اکسیداسیون شناخته شده اند. با مصرف شکلات اثرات رادیکال های آزاد به سرعت از بین می رود.

شکلات یکی از مواد غذایی غنی از فلاونوئیدها است، آنتی اکسیدان های موجود در پودر کاکائو در حدود 10٪. اینها نقش مهمی در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند سرطان دارند و به مبارزه با پیری زودرس سلول ها کمک می کنند. شگفت آورتر اینکه ظرفیت آنتی اکسیدانی کاکائو 2 تا 3 برابر بیشتر از چای سبز است.

فواید شکلات تلخ بر سیستم قلبی عروقی و خونی

شکلات تلخ رگ های خونی و گردش خون را بهبود می بخشد. فلاونوئیدها ظاهر کلسترول بد را محدود می کنند، رگ های خونی را گشاد می کنند و لخته شدن خون را بهبود می بخشند، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را محدود می کنند. با این حال، شکلات باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا انرژی دریافتی آن در حد 500 کیلوکالری در 100 گرم یا 1/4 نیاز روزانه ما باقی می ماند. از طرفی مصرف تنها ۲ مربع شکلات تلخ در روز باعث کاهش فشار خون و در نتیجه پیشگیری از مشکلات قلبی می شود.

فواید شکلات تلخ بر روحیه

کاکائو منبع عالی منیزیم است. به مبارزه با خستگی، استرس و اضطراب کمک می کند. همچنین حاوی تریپتوفان ها ( آمینو اسیدها) است که سروتونین را تبدیل و به بدن منتقل می کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش اصلی را در خلق و خو ایفا می کند زیرا به ایجاد احساس آرامش و رفاه کمک می کند، که اغلب باعث می شود شکلات را به عنوان یک داروی ضد افسردگی تصور کنیم. حقیقت ساده چشیدن شکلات باعث راحتی و رضایت می شود، زیرا ترشح اندورفین، هورمون شادی را نیز افزایش می دهد.

شکلات تلخ حافظه و تمرکز را تحریک می کند

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه سیراکیوز انجام شد، فواید یک مربع شکلات تلخ را ثابت کرد. می تواند عملکرد ذهنی را بهبود بخشد. قبل از یک امتحان یا تست مهم استفاده می شود، باعث آرامش و آرامش می شود. حافظه دیداری، یادگیری و ثبت اطلاعات ... کاکائو از فلاونوئیدها تشکیل شده است که آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند تمرکز را افزایش دهند.

شکلات تلخ یک ضد افسردگی طبیعی قوی است

خوردن شکلات تلخ زمانی که احساس خستگی می کنید یک عادت تکراری در میان بزرگسالان و کودکان است. به لطف مواد موجود در کاکائو که قادر به افزایش تولید اندورفین است، به حفظ خلق و خوی کمک می کند و به عنوان متحد قدرتمند ذهن قرار می گیرد.

خواص بسیار جالب شکلات تلخ

- حداقل غلظت 70 درصد کاکائو، شکلات تلخ را به محصولی سالم تبدیل می کند که دارای چندین فضیلت و خواص بسیار جالب است. پودر کاکائو یک ماده کاملا طبیعی است که حاوی سطوح بالاتر آنتی اکسیدان نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر است که روزانه مصرف می شود.

- آنتی اکسیدان ها، از جمله فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ، تأثیر مثبتی در جلوگیری از پیری زودرس سلول ها و همچنین در پیشگیری از برخی بیماری ها دارند. فلاونوئیدها همچنین با محدود کردن تولید کلسترول بد در خون به کاهش فشار خون و حفظ سطح کلسترول خوب کمک می کنند. این ماده همچنین به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند و در نتیجه از برخی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. علاوه بر این، فلاونوئیدها به بدن کمک می کنند تا از انسولین به درستی استفاده کند که از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

- شکلات تلخ همچنین سهم جالبی در پتاسیم، منیزیم، آهن و اسیدهای آمینه دارد که آن را به غذایی تبدیل می کند که به کاهش خستگی، دوره های استرس و حتی اضطراب کمک می کند. اسیدهای آمینه پس از جذب توسط بدن به سروتونین، هورمون سلامتی تبدیل می شوند. این هورمونی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش عمل می کند و به مبارزه با حالت های افسردگی موقت کمک می کند. پودر کاکائو همچنین اندورفین ترشح می کند، هورمونی که خلق و خو را تثبیت می کند و آرامش و راحتی را فراهم می کند.

محتوای فیبر بالای شکلات تلخ

پودر کاکائو دارای غلظت فیبر بسیار بالای 15 گرم در هر وعده 100 گرم شکلات تلخ 70 درصد است. این امر ترانزیت روده ای را با جلوگیری از یبوست بهبود می بخشد. علاوه بر این، پلی فنول های موجود در پودر کاکائو با محافظت از مخاط روده به حفظ سیستم ایمنی کمک می کند.

مطالعات نشان داده است افرادی که شکلات تی سیاه را به طور منظم و در حد اعتدال مصرف می کنند، ضمن داشتن فعالیت بدنی منظم، به راحتی می توانند شاخص توده بدنی (BMI) خوبی را حفظ کنند.

شکلات تلخ به دلیل دریافت کالری بالا همچنان یک ماده غذایی است که باید در حد اعتدال مصرف شود. مصرف 2 تا 3 مربع در روز توصیه می شود تا از کالری دریافتی روزانه بیشتر نشود.

شکلات تلخ برای قلب مفید است

همانطور که در مورد همه چیز مربوط به غذا، شما باید بدانید که چگونه سر خود را خونسرد نگه دارید، اما چه رضایتی از اینکه بدانید از لذیذ مورد علاقه خود لذت برده اید! این داروی ضد خستگی سرشار از منیزیم (112 میلی گرم در هر 100 گرم شکلات) به کاهش خطر ابتلا به دیابت و عواقب جدی آن کمک می کند. بعلاوه شکلات تلخ خواص آرامش بخش آن نیز این مزیت را دارد که برای قلب مفید است.

پودر کاکائو از نظر فلاونوئید بسیار غنی است. این رنگدانه های آنتی اکسیدانی که در شراب یا گوجه فرنگی نیز یافت می شوند، تشکیل کلسترول بد را کاهش می دهند. بنابراین به دلیل غنی بودن از فلاوانول ها است که کاکائو اثرات مفیدی بر قلب دارد: ضد التهاب، بهبود حساسیت به انسولین و خاصیت ارتجاعی رگ های خونی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها