رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 314728

خواص آناناس | ویژگیهایی که شاید باورتان نشود

خواص آناناس و توضیحاتی درباره آناناس و دیابت و همچنینی تاثیر آن در لاغری را بخوانید. بدون تردید تاثیرات مثبت آن در بارداری هم جالب توجه است.

راز شیرین آناناس
html>

هنگامی که کاشفان اروپایی در قرن هفدهم میلادی میوه ای را دیدند که شبیه مخروط کاج در آمریکای جنوبی بود ، آنرا آناناس نامیدند. برجستگی های پوسته پوسته در قسمت بیرونی "چشم" نامیده می شود. برش آن را باز کنید ، و گوشت زرد روشن را پیدا خواهید کرد که هم شیرین است و هم شور.

قرنها ، آناناس آنقدر نادر بود که فقط افراد بسیار ثروتمند توانایی خرید آنها را داشتند. برخی از مردم حتی این میوه عجیب و غریب را برای نمایش در مهمانی های شام اجاره می کردند. امروزه ، آنها در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند فیلیپین ، اندونزی ، هند و چین رشد می کنند. میوه فروشی ها و بازارها آنها را در سراسر جهان ارائه می کنند.

ممکن است هنگام خرید از یکی از فروشگاه ها متوجه آن نباشید ، اما انواع مختلفی از آناناس وجود دارد. در ایالات متحده آمریکا ، این دو نوع محبوب ترین هستند شکل "Smooth Cayenne" با برگهای کوچک لکه دار و انواع "Extra Sweet" است که دانشمندان در آزمایشگاهی در هاوایی ایجاد کردند.


مواد مغذی در هر سرو

یک فنجان تکه های آناناس تازه دارای:

کالری: 82 گرم کربوهیدرات ها: 22 گرم
پروتئین: 0.89 گرم فیبر: 2.3 گرم
چربی0.02 گرم

ویتامین ها و مواد معدنی

آناناس سرشار از ویتامین C است ، که به سیستم ایمنی بدن - دفاع بدن در مقابل میکروب ها - به شما کمک می کند سلامت شما را حفظ کند.

همچنین دارای:

ویتامین های A ، B6 ، E و K فسفر
کلسیم پتاسیم
فولات فلز روی
اهن آنتی اکسیدان ها
منیزیم ویتامین C


در برخی فرهنگ ها ، آناناس یک گیاه دارویی است. دلیل آن این است که ماده ای به نام بروملین دارد که ممکن است التهاب را کاهش دهد. شما می توانید مکمل های برملین را روی پیشخوان و همچنین کرم های پوستی که برملین در آن دارند خریداری کنید. اما بهتر است به جای قرص و کرم از مواد مغذی خود استفاده کنید.

خواص آناناس

آناناس میوه ای سرشار از خاصیت های درمانی کم نظیر می باشد.این میوه در نواحی استوایی و گرمسیری میروید.از این میوه خوشمزه علاوه بر استفاده دارویی در صنایع غذایی نیز بهره میبرند مثلا برای تهیه دسر ها و نوشیدنی ها.

با کمی مراقبت میتوان این گیاه را در اوایل فصل بهار و پاییز در خانه ها به عنوان گیاه تزیینی نگهداری نمود.

این میوه به علت داشتن مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر است.یکی از آنتی اکسیدان موجود در آناناس بروملین نام دارد.این ماده باعث کاهش و کنترل التهابات میشود.همچنین توانایی آن را دارد که سینوزیت و ترشحات بینی ویا برونشیت را بهبود میبخشد.دیگر آنتی اکسیدان موجود در این میوه بتاکاروتن است که سبب کنترل نشانه های حسایت میشود.به همین دلیل استفاده چند حلقه آناناس در اوایل فصل بهار که حساسیت ها اوج میگیرند توصیه گردیده.

آناناس سرشار از فیبرو ویتامین ث نیز میباشد.ویتامین ث موجود در این میوه به حدی خاصیت درمانی دارد که از سرطان دستگاه گوارش جلوگیری میکند.فیبر موجود در آن نیز تاثیرات مثبتی بر روی دستگاه گوارش دارد و از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می نماید.
علاوه بر این ها آناناس دارای پتاسیم نیز میباشد که مصرف آن باعث کنترل فشار خون افرادی که دارای فشار خون بالا هستند خواهد گردید.

از دیگر فواید آناناس میتوان به کمک به بهبود آسیب های پوستی ناشی از آلودگی و آفتاب نیز اشاره کرد.همانطور که در بالا گفته شد این میوه دارای ویتامین ث است که سبب ترمیم پوست و شاداب ماندن آن میشود.برای مشاهده تاثیر آن روی ترمیم پوست کافی است ترکیب آب آناناس و لیمو ترش را بر روی پوست خود مالش دهید.

آناناس و دیابت

آناناس و دیابت

ار خواص آناناس میتوان به کنترل دیابت نیز اشاره کرد.آناناس به سبب داشتن فیبر برای کنترل دیابت موثر است.در افراد مبتلا به دیابت نوع اول هرچه میزان فیبر بیشتر باشد میزان نوسانات قند خون کمتر است.این موضوع در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز به همین صورت است.مقدار فیبر مورد نیاز در روز برای آقایان چیزی حدود 21 تا 25 گرم و در بانوان 30 تا 38 گرم است.میزان فیبر موجود در هر آناناس نیز تقریبا معادل 13 گرم می باشد.

خواص آناناس در لاغری

باید شنیده باشید که آناناس یک میوه لاغر کننده استواین میوه با تخریب فیبر های کلاژن که در خوب چربی را جمع میکنند آب جمع شده در سلولیت ها را از بین برده و باعث لاغری میشوند.اما این تصور اشتباهی است که تنها با خوردن اناناس میتوانید مشکل چاقی و اضافه وزن خود را حل نمائید.

خواص آناناس برای بارداری

آناناس دارای میزان زیاد املاح و فیبر است.همچنین دارای میزان زیادی فیبر و مقدار کمی اسید چرب اشباع است که به همین علت برای دوران بارداری مناسب می باشد.

نکات مهم:

نکته اول:

مصرف آناناس در این دوران از تورم بارداری به سبب دفع آب اضافی جلوگیری میکند هم چنین باعث بهبود بخشیدن واریس نیز می گردد.
نکته دوم:

افرادی که در دوران بارداری خود دچار فشار خون دوران بار داری میشوند با مصرف آناناس میتوانند آن را کنترل نمایند.

نکته سوم:

خوردن یک یا دو حلقه آناناس در هر هفته برای زنان باردار بسیار مفید است و تاثیرات مثبتی هم روی مادر و هم جنین دارد.البته باید توجه داشت که خوردن بیش از حد مجاز آن مثلا 7 تا 10 حلقه در هفته به علت زیاد شدن بروملین در بدن باعث بروز خطراتی مانند سقط جنین می گردد.

آناناس برای داشتن روحیه خوب

آناناس برای داشتن روحیه خوب

وانیلین طبیعی که در آناناس نیز یافت می شود ، تا حدی تقویت کننده روحیه است و هیچ عارضه ای ندارد. گفته می شود که اثر تحریک کننده ، اروتیک و سرخوشی دارد.

آناناس علاوه بر وانیلین ، حاوی انتقال دهنده عصبی سروتونین و پیش ماده آن تریپتوفان نیز هست . سروتونین یک ماده پیام رسان در مغز ما است که وظیفه انتقال خلق و خوی و رضایتمندی را بر عهده دارد. سطح سروتونین سالم به ما امکان می دهد تعادل ، روحیه خوب و آرام داشته باشیم. این ماده پیام رسان باعث کاهش سرعت هوس و گرسنگی می شود و ترس و حالات عصبی هیجان را کاهش می دهد.

خواص آناناس | ویژگیهایی  که شاید باورتان نشود

آناناس و ضد التهابی

بروملین به دلیل خواص ضد التهابی، ضد ترومبوتیک، ضد پلاکتی و فیبرینولیتیک آن شناخته شده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که بروملین، که در آناناس فراوان است، به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین درد، ممکن است یک درمان جایگزین بی خطر برای آرتریت باشد.

آناناس و قدرت آنتی اکسیدانی بسیار خوب

پلی فنول ها و فلاونوئیدها، ترکیبات فنلی موجود در گیاهان، دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنها می توانند با خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن از چندین بیماری (سرطان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مزمن مختلف) پیشگیری کنند.

آناناس منبع منگنز و مس

آناناس تازه و آب آناناس منابع عالی منگنز هستند. منگنز به عنوان یک کوفاکتور برای چندین آنزیم عمل می کند که ده ها فرآیند متابولیک مختلف را تسهیل می کند. همچنین در جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شرکت می کند.

آناناس (تازه، کنسرو شده یا آب میوه) منبع مس است. مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم، برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت استفاده می شود) در بدن ضروری است. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

آناناس منبع ویتامین C

آناناس تازه منبع خوبی از ویتامین C است. آناناس کنسرو شده و آب آناناس منابع این ویتامین هستند. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و ممکن است تا حدی مسئول اثرات مفید مرتبط با مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات باشد. ویتامین C موجود در خون به کاهش اکسیداسیون و التهاب در بدن کمک می کند، یک اثر محافظتی در برابر شروع برخی بیماری های دژنراتیو مرتبط با افزایش سن.

آناناس سرشار از ویتامین های B1 و B6

آناناس منبع ویتامین B1 است. ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، بخشی از یک کوآنزیم ضروری برای تولید انرژی است که عمدتاً از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنیم. همچنین در انتقال تکانه های عصبی شرکت می کند و باعث رشد طبیعی می شود.

ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود، یکی از کوآنزیم‌هایی است که در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین در سنتز (تولید) انتقال‌دهنده‌های عصبی (پیام‌رسان در تکانه‌های عصبی) نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. در نهایت این ویتامین در تشکیل برخی اجزای سلول های عصبی و تعدیل گیرنده های هورمونی نقش دارد.

فواید آناناس برای کاهش وزن

آناناس به چربی سوزی و کاهش وزن معروف است. این بروملین است که با حمله مستقیم به ذخایر چربی ما مسئول این اثر لاغری است. اگر بروملین واقعا لیپولیز (ذوب چربی) را تقویت می کند، متأسفانه آناناس برای تأثیرگذاری بر ذخایر چربی ما کافی نیست! علاوه بر این، این آنزیم تا حدی در معده در طول هضم غیرفعال می شود. بنابراین آناناس باعث کاهش وزن نمی شود، اما کاملاً با رژیم لاغری سازگار است زیرا کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. ما اغلب می شنویم که آناناس یک میوه فوق العاده چربی سوز است و از نظر کمک به کاهش وزن در رتبه دوم قرار دارد. متاسفانه این 100% درست نیست. در واقع، آناناس حاوی بروملین است، آنزیمی که به بدن ما در هضم غذاهای غنی از پروتئین کمک می کند. و بنابراین چربی نمی سوزاند. به خصوص که بروملین عمدتاً در ساقه آناناس یافت می شود! پس آناناس برای کمک به هضم غذا و داشتن شکمی صاف مفید است.

آناناس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آناناس میوه ای است که حاوی ویتامین های زیادی است. از جمله ویتامین C است که دارای خواص ایمنی، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی است. برای کمک به بدن ما در مبارزه با تهاجمات خارجی و از آنجایی که بروملین موجود در آناناس نیز دارای خواص ضد التهابی است، این میوه واقعاً برای زمانی که از درد و التهاب مفاصل رنج می برید توصیه می شود.

آناناس برای درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی هرگز خوشایند نیست. شما آبریزش بینی، خارش گلو، خارش چشم دارید. خوب، وقتی این علائم ظاهر می شود، به جای دویدن به داروخانه، به فروشگاه مواد غذایی می دویم و آب آناناس می خریم. در واقع، ویتامین C موجود در آناناس به مقدار زیاد، سطح هیستامین را در بدن کاهش می دهد. برای یادآوری، این هیستامین است که باعث آبریزش بینی و سوزش چشم در سرماخوردگی می شود.

آناناس برای جلوگیری از پوکی استخوان

وقتی می‌خواهید استخوان‌ها و اسکلت‌تان را برای مدت طولانی‌تری خوش فرم بمانید، چیزی بیشتر از کلسیم برای زندگی وجود دارد! منگنز نیز وجود دارد. در واقع، به لطف منگنز است که بدن ما کلاژن، یک ماده ضروری برای استخوان ها، پوست و اسکلت ایجاد می کند. و هنگامی که بدن ما از کمبود منگنز رنج می برد، اسکلت ما شکننده می شود (از دست دادن تراکم استخوان و غیره). با این حال، اگر فقط 200 گرم آناناس بخوریم، بیش از 100 درصد منگنز مورد نیاز رژیم غذایی را مصرف کرده ایم.

آناناس جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

بروملین موجود در آناناس فواید زیادی برای سلامتی دارد: ضد التهاب، ضد پلاکت است و به طور طبیعی خون را رقیق می کند. به عبارت دیگر، آناناس برای جلوگیری از لخته شدن خون بسیار مناسب است. بنابراین آناناس یک متحد قوی برای کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی (حمله قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و غیره) است.

آناناس و تسکین گلودرد

آناناس با داشتن خواص ضدالتهابی (به لطف بروملین) و محرک سیستم ایمنی (به لطف ویتامین C) میوه ای است که در صورت گلودرد مصرف می شود.در واقع نوشیدن (یا غرغره کردن) آب آناناس تازه در صورت تحریک گلو توصیه می شود. پس از چند نوشیدنی، گلوی ما کمتر درد می کند. آرام می شود، کمتر گزگز می شود و درد بسیار کمتری خواهیم داشت.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه دسر ماست و آناناس
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها