رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 324023

تاثیر نارنگی بر جنین | فواید بی نظیر نارنگی برای زنان باردار

نارنگی یکی از محبوب ترین میوه های پاییزی است اما افراد کمی از خواص بیشمار آن آگاهی دارند در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص آشنا کنیم.

نارنگي
html>

تاثیر نارنگی بر جنین چیست؟

مزایای مصرف نارنگی در بارداری

- در طول بارداری مادر باید به موادغذایی مصرفی توجه کنید. خانم باردار معمولا غذاهای تند، شور و شیرین را ترجیح می دهد اما در صورتی که مواد موجود در این غذاها به رشد جنین آسیب برساند مصرف آنها مجاز نیست.

- در طول بارداری رژیم غذایی باید حاوی مواد مغذی، محصولات طبیعی، میوه و سبزیجات باشد. نارنگی نیز در طول بارداری مفید است. بیشتر مادرها مصرف میوه های آب دار را دوست دارند به همین دلیل نارنگی را به مقدار زیاد مصرف می کنند. آیا مصرف بیش از حد نارنگی مجاز است؟ بهتر است مزایا و عوارض جانبی این میوه را بررسی کنیم.

- نارنگی یکی از محبوبترین درمان ها برای مسمومیت است. ماه های اول بارداری معمولا همراه با مسمومیت می باشد. خانم باردار هیچ غذایی نمی تواند بخورد و بوی بیشتر غذاها باعث حالت تهوع می شود. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی است. اما ضعف، سردرد، حالت تهوع و استفراغ خسته کننده است و پیدا کردن غذایی که بتوان خورد و احساس ناراحتی نکرد کار دشواری است. نارنگی در این زمان به شما کمک می کند و شما را از شر ناراحتی های غذایی نجات می دهد.

- مرکبات سرشار از فولیک اسید هستند. این ماده برای رشد استخوان های جنین، سیستم عصبی و جفت لازم است. با افزایش مصرف فولیک اسید در دوران بارداری، احتمال سقط جنین کاهش می یابد. به همین دلیل نارنگی یکی از میوه های مفید برای خانم در طول بارداری است.

- مرکبات سرشار از ویتامین:

ث کلسیم
آهن پتاسیم
فسفر ویتامین آ
سدیم ب

- اسانس نارنگی ماده ای مناسب است که در آروماتراپی طرافدار زیادی دارد. این ماده بویی گرم و مطبوع دارد که باعث احساس راحتی می شود. این ماده برای خانم های باردار مناسب است و باعث کاهش نگرانی می شود.

نارنگی

عوارض جانبی و منع ها در دوران بارداری

ماندرین به طور کلی برای خانم باردار مناسب است و مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای برخی خانم ها باید این میوه منع شود. شامل:

مادرهایی که حساسیت دارند:

نارنگی میوه ای خوشمزه است اما شاید واکنش های آلرژیک ایجاد کند مانند خارش و آبریزش بینی. اگر مادر باردار بیش از حد نارنگی مصرف کنید، جنین نیز دچار آلرژی می شود و ممکن است به بیماری هایی مانند آسم، درماتیت و اگزما دچار شود. به همین دلیل مصرف بیش از حد این میوه قابل قبول نیست و بهتر است یک یا دو عدد از آن در روز خورده شود.

خانم هایی باردار با بیماری هایی مانند هپاتیت، ورم معده و بیماری های روده:

دلیل این منع این است که ماندرین باعث افزایش اسیدیته معده می شود.
همچنین مقدار زیاد ویتامین ث موجود در نارنگی بر نیرو رحم اثر می گذارد و باعث انقباض می شود. این نکته در مورد تمام مرکبات صادق است.
بهترین زمان مصرف نارنگی در ماه اول بارداری است؛ هنگامی که جنین در حال تشکیل می باشد. اما بعد از ماه پنجم بارداری بهتر است مقدار مرکبات محدود شود.با خواندن مطلب اطلاعات مفیدی در مورد تاثیر نارنگی بر جنین بدست آوردید.در ادامه مطالب دیگری در مورد نارنگی را می توانید بخوانید.

میوه های مفید و میوه های مضر در دوران بارداری

مصرف میوه در دوران بارداری بسیار مهم است. همان طور که علم تغذیه علم تعادل است در مورد میوه ها نمی توان گفت کدام میوه برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. توصیه می شود خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه های فصل استفاده کند و در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه و سبزی های تازه و صیفی جات به صورت متنوع مصرف کند. در فصل تابستان میوه های مختلفی وجود دارد مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه سبز، توت فرنگی و…. می توان از این میوه ها به طور متعادل در میان وعده های مختلف استفاده کنید. همانطور که گفته شد میوه ها نسبت به هم بهتر یا بد تر نیستند و باید به میزان لازم از تمام میوه های فصل و سبزی ها استفاده کرد.

اگر میوه ای را قبلا نخورده اید، دقت کنید

با خوردن میوه ای خاص ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید نسبت به خوردن میوه ملاحظات خاصی را درنظر بگیرد. میوه هایی مانند کیوی و توت فرنگی ممکن است ایجاد حساسیت کنند. خانم باردار اگر این میوه ها را برای اولین بار مصرف کند، ممکن است باعث بروز نشانه های آلرژی شود. اگر فرد باردار با مصرف میوه ای متوجه شد که حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. معمولا حساسیت میوه در زمانی که تغذیه کمکی برای شیر دادن به نوزاد مصرف می شود، به وجود می آید و در این دوران اگر میوه ای برای اولین بار مصرف شود ممکن است حساسیت ایجاد کند.

ویتامین C فراموش نشود

ویتامین C بیشتر در سبزی های برگ سبز مثل کلم بروکلی و میوه های تازه مثل کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، توت فرنگی و در مرکبات پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی موجود است. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود در طول بارداری حتما در روز از میوه هایی که حاوی ویتامین C هستند، بخورند. استفاده از آن ها باید به صورت متناوب طی روز باشد تا کمبود این ویتامین ها در آینده برای جنین مشکل ایجاد نکند.

ویتامین c

اگر ویار دارید…

در ۳ ماهه اول بارداری خانم های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا تمایل خاصی به خوردن میوه دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می آید، ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است خانم باردار میوه خاصی را بیش ار حد طبیعی مصرف کند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک او به وجود آورد. توصیه ما به خانم های باردار این است که از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده های صبحانه، ناهار، شام مصرف کنند. اگر به این توصیه ها عمل کنند مشکل خاصی برای آن ها به وجود نمی آید.

چند توصیه در مورد مصرف نارنگی

در مصرف نارنگی زیاده روی نکنید…

زیاده روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از ۵عدد نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد.

افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی های گوارشی برای مصرف کننده به همراه می آورد.

نارنگی از آن جهت که راحت ترین میوه برای خوردن است و پوست آن به سادگی جدا می شود بیشتر توسط بچه ها خورده می شود. بنابراین باید مراقب بچه ها بود زیرا مصرف بیش ازاندازه نارنگی آن ها را به اسهال و کندی عملکرد روده ها مبتلا می کند.

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش ازاندازه نارنگی بروز آفت و التهاب در دهان و زبان مصرف کننده است.

مراقب باشید هرگز نارنگی را به صورت مخلوط با شیرگاو میل نکنید. ترکیب این ۲ موجب بروز دردهای شکمی می شود.

نارنگی و تداخل دارویی

افرادی که در نسخه دارویی آن ها داروهایی وجود دارد که به افزایش میزان پتاسیم خون شان کمک می کند، باید مراقب باشند که مصرف همزمان این دارو با نارنگی موجب افزایش بیش ازحد پتاسیم در بدن آن ها می شود و این مسئله خود عوارض جانبی متعددی به دنبال دارد. بنابراین افرادی که از داروهای حاوی پتاسیم مصرف می کنند باید در مصرف نارنگی دقت کنند و حتما با مشاوره متخصص خود این میوه را مصرف کنند.

برخی از خواص نارنگی عبارتند از:

1- منبع غنی ویتامین C است.

2- منبع غنی بتاکاروتن است.

3- برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.

4- به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر باشد.

5- دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

چاقی زکام
برونشیت فشارخون بالا
التهاب ریه بیماری‌های مختلف پوستی
آسم

مقایسه نارنگی و پرتقال

ارزش غذایی این میوه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. 100 گرم نارنگی حاوی 34ر13 گرم کربوهیدرات بوده در حالی که پرتقال حاوی 54ر11 گرم کربوهیدرات می‌باشد. میزان قند و چربی در 100 گرم نارنگی به ترتیب حدود 58ر10 گرم و 31ر0 گرم است. در حالی که میزان قند پرتقال 14ر9 گرم و چربی آن 21ر0 گرم می‌باشد. محتوای پروتئین این دو نیز با یکدیگر تفاوت دارد، به طوریکه در هر 100 گرم نارنگی 81ر0 گرم پروتیئن و در پرتقال 70ر0 گرم پروتئین وجود دارد.
اگر میزان ویتامین و مواد مغذی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که هر دو این میوه‌ها برای بدن بسیار سلامتی بخش می‌باشند. پرتقال دارای میزان خوبی از ویتامین A، B و C در خود است که همراه با آن سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، فیبر، اسید فولیک، آهن، سدیم، منیزیم، و سولفور می‌باشد. نارنگی خود دارای منبع خوبی از فولات، بتا کاروتن، پتاسیم، منیزیم، و ویتامین B است. بنابراین، به منظور برخورداری از یک بدن سالم، توصیه می‌شود که این دو میوه‌ی خانواده‌ی مرکبات را وارد رژیم غذایی خود نمایید.

آیا پوست پرتقال و نارنگی خواصی هم دارد ؟ !

تمام مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی، دارای ۴ بخش هستند؛ بخش اول آنها، همان پوسته ضخیم رویی‌شان است که تلخی و تماس آن با آلودگی‌های محیطی یا سموم کشاورزی، باعث می‌شود قابل مصرف نباشند.بخش دوم، شامل پوسته‌های نرم و سفیدرنگی است که در پرتقال و نارنج دارای قطری بیشتر و ضخیم‌تر نسبت به نارنگی است.

خوردن این پوسته نرم و سفید، نه خاصیتی دارد و نه ضرری .پس می‌توانید در صورت تمایل، یا آن را کاملا از میوه جدا کنید یا قسمتی از آن که به پرهای میوه چسبیده است، بدون دغدغه بخورید.بخش سوم مرکبات، همان پوسته بسیار نازک و شفافی است که روی گوشت آبدار میوه را پوشانده‌ است.

خیلی از افراد سالم، به اشتباه و به‌ دلیل باورهای غلط، این پوست را جدا می‌کنند و فقط گوشت پرتقال و نارنگی را می‌خورند.این پوست نازک که پرهای مرکبات را از یکدیگر جدا می‌کند، حاوی مقدار زیادی فیبر است و به‌همین دلیل مصرف آن می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد.از این رو بهتر است افراد مبتلا به یبوست حتما این پوسته نازک پرتقال و نارنگی که می‌تواند باعث تحریک حرکات دودی روده شود، مصرف کنند.

ضمن اینکه ریزمغذی‌های موجود در این پوسته، سرعت جذب قند میوه را در بدن پایین می‌آورد بنابراین خوردن آن برای افراد مبتلا به قند و چربی خون‌ بالا هم مفید است.آخرین بخش مرکبات،‌ گوشت آبدار و خوش‌طعم آنهاست که حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است.

بد نیست بدانید که گوشت خالص پرتقال و نارنگی بدون پوسته رویی‌شان، نوعی خوراکی بین میوه و آبمیوه محسوب می‌شود و خوردن آنها می‌تواند سرعت جذب قند میوه در خون را بالا ببرد.

قدمت نارنگی

نخستین مدارک باستانی در باره نارنگی متعلق به سال 1178 پیش از میلاد مسیح می باشد . یک نسخه خطی به زبان چینی نشان می دهد در دوران قدیم برداشت و کاشت نارنگی بسیار هزینه دار بوده که فقط ثروتمندان می توانستند آن را به دست آورند.اما در حال حاضر عموم افراد می توانند آن را تهیه نموده و میل کنند. در زمان ما این میوه در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و یونان و در آسیا در کره و پاکستان و چین این میوه کشت می گردد.
نارنگی در برابر سایر مرکبات عمر بیشتری دارد و برای زمان زیادتری خواص خودر را نگهدای می نماید.نارنگی حاوی مواد معدنی و ویتامین های فراونی می باشد و تشنگی را کم نموده و ریه را تصفیه می نماید. مصرف نارنگی سرفه را کم نموده و از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید اگر چاق هستید نگران نباشید این میوه کم کالری برای شما مشکل آفرین نیست و حتی در کاهش وزن موثر است.شکر این میوه محدود و فیبر بالایی دارد لذا برای سیستم گوارش مفید است.


خواص مشخصه و ارزش غذایی نارنگی

نارنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و به همین دلیل مخصوصاً در زمستان بسیار مفید است ، زیرا بیماری های معمول فصل سرما را به روشی طبیعی ، به ویژه سرماخوردگی خنثی می کند. آنها همچنین حاوی ویتامین های A و B ، منیزیم ، آهن ، اسید فولیک ، کلسیم ، پتاسیم و فیبر هستند. هضم آنها نه تنها آسان است ، بلکه هضم نیز هستند. مصرف نارنگی از عملکردهای بینایی پشتیبانی می کند ، سطح کلسترول را کاهش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند. به طور کلی نارنگی سیستم ایمنی بدن را به ویژه در کودکان تقویت می کند ، بنابراین باید مقدار زیادی از آنها را بخورید!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها