رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326909

خواص کنجد | فواید کنجد برای مو و پوست و افزایش توان جنسی در مردان

کنجد حاوی ویتامین ها و پروتئین های است که بدن به آن نیاز دارد و به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است در این مطلب به برخی خواص کنجد اشاره میکنیم.

کلوچه کنجدی مغزدار
html>

خواص کنجد

کنجد گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.کنجد گیاهی است یکساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است.برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز می باشد و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است.میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های کوچک ، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود.دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع دیگر مرغوبتر است.گفتنی است که چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنجد دنیا می باشد.و هندوستان و حبشه در مقام دوم تولید این گیاه قرار دارند.کنجد تولید شده در ایران بیشتر به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

ترکیبات شیمیایی کنجد:

پروتئین B2
ویتامین F A
E لسیتین
D فسفر و مس


همچنین مقدار روغن موجود در کنجد حدود ۵۰% است.روغن کنجد مرکب از ۷۰% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید لینولئیک،اسید اولئیک و مقداری اسیدهای چرب اشباع‌شده مانند اسید پالمیتیک وآرشیدیک اسید می باشد.روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است و نه تنها این روغن کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه آن را کاهش نیز می دهد.این روغن در آمریکای شمالی و کانادا مصرف زیادی دارد.جالب است بدانید برای تهیه روغن کنجد معمولا” دانه های آن را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود، سپس دانه ها راآسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آن که سبک است روی آب بیاید.
سپس پوست را جدا کرده دانه ها را خشک می نمایندو در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.این خمیر را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن جدا شود.این روغن را روغن سرد فشار اول می نامند.از تفاله باقی مانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می آید که به روغن گرم یا فشار دوم معروف است.که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.بنابراین اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید از روغن سرد فشار اول که به First cold pressed معروف است ، باشد زیرا دراثر حرارت دادن ، روغن کنجد خواص خود را ازدست می دهد.تفاله باقیمانده از این مرحله را که دارای مواد پروتئینی است معمولا” برای علوفه دام ها بخصوص گاو های شیرده به کار می برند.خواص طبی کنجد: از نظر طب سنتی ایران کنجد گرم و تر است، بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر دنیا به عنوان جانشین گوشت به کار می رود.

خواص کنجد برای استخوان ها

خواص کنجد برای استخوان ها

گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

خواص کنجد برای مو

کنجد با تغذیه ریشه مو با اسیدهای چرب امگا خود، موجب رشد مو می شود. همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و جریان خون به سمت فرق سر را در جهت جوان سازی فولیکول های مو بهبود می بخشد.

بهتر است دو قاشق چایخوری روغن کنجد را با ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری و یک قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید. این ترکیب را به فرق سر مالیده و با حرکات آرام دست ماساژ دهید. سپس موهایتان را با شامپو فاقد موادشیمیایی و نرم کننده بشویید. دو تا سه بار این کار را در هفته انجام دهید.

خواص کنجد برای افزایش توان جنسی در مردان

مصرف منظم و روزانه کنجد باعث می شود تا روی و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل در مردان تامین گردد. فقدان برخی مواد معدنی و مغذی می ‌تواند به کاهش تستوسترون(هورمون مردانه) منجر شود به همین دلیل دریافت روی کافی برای رفع این مشکل مفید و موثر است. توصیه می شود مردان روزانه ۱۱ میلی گرم روی دریافت نمایند، هر چند مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم آن خطرناک است.

در یک پژوهش، به ۲۲ مرد که میزان تستوسترون و اسپرم‌های آنها کم بود، توصیه‌ شد مدت ۴۵ تا ۵۰ روز، روزانه از روی استفاده نمایند. پس از این مدت تعداد اسپرم‌ ها و نیز میزان ترشح هورمون تستوسترون در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

خواص کنجد برای پوست

کنجد همچنین به درخشندگی پوست و بهبود زخم پوستی کمک می کند.دانه های کنجد منجر به حفظ گرما و رطوبت پوست می شوند. دانه های کنجد سرشار از ویژگی های ضدالتهابی هستند که برای بهبود قرمزی و سایر مشکلات پوست صورت از طریق رهایی از پاتوژن ها Pathogen
یا بیماری زا و سایر عوامل مسبب عفونت های پوستی ضروری اند. ترکیب یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق پودر کنجد و استفاده از آن بر روی پوست صورت یک یا دو بار در هفته می تواند به شادابی پوست کمک کند.

کنجد و تسکین دندان درد

از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

کنجد و کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص کنجد پایین آورنده کلسترول خون می باشد که کنجد سیاه جهت این امر مناسب است دانه کنجد حاوی سسامین و سسامولین می باشد که نوعی فیبر هستند که در کاهش کلسترول موثر هستند این نوع از فیبرها از گونه فیبرهای رژیمی می باشند.دانه های کنجد سیاه سرشار از فیتو استرول هستند این ترکیب گیاهی کاملا شبیه خود کلسترول است شما با میل نمودن این دانه پر خاصیت غیر از اینکه سطح ککلسترول را می کاهید کار مهم دیگری هم انجام می دهید و آن جلوگیری از پیشرفت سرطان در بدن می باشد.لذا توصیه می گردد کنجد را در برنامه رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

مضرات کنجد

افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف کنجد و فراورده‌های آن احتیاط کنند.

با وجود گسترده بودن خواص کنجد، مصرف کنجد برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است، چنین افرادی باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

کنجد در رژیم غذایی: چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد

کنجد سیاه به ویژه از نظر مواد مغذی سالم غنی است

کنجد آهن و کلسیم مهمی برای گیاه خواران و گیاهخواران فراهم می کند ، اما دارای خواص مثبت دیگری است:

کنجد حاوی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین E است . این مواد از سلول های ما محافظت می کنند و بنابراین باید از بیماری های متعددی جلوگیری کنند.

اسید لینولئیک یک اسید چرب ضروری است که بدن شما قادر به ساخت آن نیست و مجبور است آن را از طریق غذا دریافت کند. از جمله ، برای پوست مهم است و در آزمایشات حیوانی اثر آنتی اکسیدانی و مهارکننده سرطان نشان داده است. با این حال ، برای اثر مثبت ، مهم است که اسیدهای چرب امگا 6 مانند اسید لینولئیک همیشه نسبت صحیح با اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شما داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کرده اید. به عنوان مثال ، آنها در روغن دانه و روغن دانه کتان و روغن گردو یافت می شوند .

خواص کنجد | فواید کنجد برای مو و پوست و افزایش توان جنسی در مردان

فواید سلامتی کنجد

کنجد یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که به دلیل خواص دارویی آن استفاده می شود: دانه های آن قبلاً در 7500 سال پیش در هند و 5000 سال پیش در چین مصرف می شد! کنجد سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب ضروری است و یک ماده غذایی ضروری برای سلامتی است.

کنجد برای قلب مفید است

سطوح بالای اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر و فیتواسترول ها به آن خاصیت کاهش دهنده کلسترول می دهد. طبق مطالعات متعدد، لیگنان های دانه به کاهش کلسترول تام و سطح HDL (کلسترول بد) در افراد مبتلا به کلسترول بالا کمک می کنند. مطالعه دیگری نشان می دهد که روغن کنجد به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند. در نهایت، یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از فیتواسترول با غلظت کلسترول تام پایین ارتباط معکوس دارد.

کنجد و آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دومی مولکول های بسیار واکنش پذیر هستند که در بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. کنجد یکی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها توانایی محافظت از سلول های بدن را در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد دارند. مورد دوم در بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی نقش دارد. آنتی اکسیدان های اصلی کنجد عبارتند از: ویتامین E، سزامول، سزامینول و توکوفرول.

کنجد از برخی سرطان های زنانه جلوگیری می کند

دانه های کنجد به ویژه غنی از لیگنان ها هستند، ترکیبات گیاهی با اثراتی مشابه هورمون های جنسی زنانه. این لیگنان ها به خانواده فیتواستروژن ها تعلق دارند که مصرف آنها - در زنان بدون سابقه سرطان های هورمونی - خطر ابتلا به برخی سرطان ها را در دوره پس از یائسگی کاهش می دهد.

کنجد و سیستم قلب

فشار خون چند عاملی است. دانه‌های کنجد با کمک به دریافت پتاسیم از بروز آن جلوگیری می‌کنند که در کاهش فشار خون مؤثر است. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که لیگنان‌های دانه کنجد باعث اتساع عروق و کاهش فشار خون می‌شوند. قلب نیز با تامین ویتامین B1 از فواید دانه کنجد بهره می برد. دومی نیروی انقباض عضله قلب را کنترل می کند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که لیگنان های دانه کنجد (سزامین، سسمولین و سزامول) در پیشگیری از بیماری آتروترومبوتیک مفید هستند.

کنجد و سیستم گردش خون

مصرف کم آهن یا ویتامین B9 در رژیم غذایی بر گلبول های قرمز خون تأثیر می گذارد: تشکیل گلبول های قرمز. با گذشت زمان، این کمبودها منجر به کم خونی می شود (به راهنمای ما مراجعه کنید: کم خونی فقر آهن و رژیم غذایی، کم خونی ماکروسیتی و رژیم غذایی). دانه کنجد با کمبود آهن یا فولات (ویتامین B9) مقابله می کند. علاوه بر این، آنها غنی از مس هستند که در بسیج آهن شرکت می کند. در نهایت ویتامین B6 که در کنجد با غلظت بالا نیز یافت می شود، ضد کم خونی است.

کنجد و مراقبت از بدن، صورت و مو

دانه‌های کنجد مواد مغذی را فراهم می‌کنند که به دلیل فواید آرایشی شناخته شده‌اند. مس باعث افزایش رنگدانه های پوست و مو می شود که به محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید و جلوگیری از سفید شدن موهای ناخواسته کمک می کند. سلنیوم و روی به حفظ مو و ناخن کمک می کنند. از ریزش مو و شکافتن ناخن ها جلوگیری می کنند. در نهایت، روی متصل به فسفر و نیاسینامین (ویتامین B3) پوست را تجدید و آبرسانی می کند و به جلوگیری از پیری زودرس پوست، محدود کردن قرمزی و لکه های خشک کمک می کند.

کالری کنجد

کنجد به دلیل داشتن چربی بالا و مانند سایر دانه های روغنی، ارزش کالری نسبتا بالایی دارد زیرا در هر 100 گرم آن 573 کالری دارد. با این حال، این مقدار کالری برای بخش های مصرف شده است که عموماً کم هستند. به ندرت بیش از تعداد انگشت شماری از این دانه ها روی یک ظرف یا در دستور غذا پاشیده می شود. یک قاشق غذاخوری کنجد فقط حدود شصت کالری دارد!

مواد تشکیل دهنده کنجد

کنجد یک دانه روغنی است، به این معنی که بیشتر از لیپیدها تشکیل شده است و بنابراین می توان روغن آن را به راحتی استخراج کرد. لیپیدهای کنجد از نظر تغذیه ای جالب هستند زیرا عمدتاً از اسیدهای چرب غیراشباع چند غیر اشباع محافظ قلب و اسیدهای چرب تک غیراشباع تشکیل شده اند. آنها همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 3 هستند که اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند، زیرا بدن ما نمی داند چگونه آنها را بسازد. کنجد علاوه بر لیپیدهای ارزشمندی که دارد به دلیل داشتن ریزمغذی های مختلف یکی از کامل ترین غذاها به شمار می رود. جنبه های معدنی: بنابراین به ویژه از نظر کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن و روی غنی است. از نظر ویتامین دارای ویتامین E به مقدار زیاد و همچنین ویتامین B1 و B6 به مقدار قابل توجهی است. دانه های کنجد همچنین منبع ویتامین های B2، B3 و فولات هستند. در نهایت، این دانه طلایی کوچک حاوی آنتی اکسیدان ها، فیتواسترول ها و فیتواستروژن ها است.

چقدر باید کنجد مصرف کنیم؟

اگر کنجد برای سلامتی عالی است، اگر خیلی منظم مصرف شود، باید میزان چربی و کالری آن را در نظر گرفت. بنابراین بهتر است خود را به یک قاشق غذاخوری در روز کنجد، روغن کنجد یا پوره کنجد محدود کنید تا سطح کالری رژیم غذایی خود را بیش از حد افزایش ندهید.

کنجد سرشار از فیبر غذایی

کنجد منبع بالایی از فیبر غذایی با 4.3 گرم فیبر در 60 میلی لیتر دانه کامل خشک شده و 5.3 گرم در هر 60 میلی لیتر دانه بو داده است. فیبر که فقط در گیاهان یافت می شود، گروهی از مواد است که توسط بدن قابل هضم نیست. رژیم غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است و ممکن است با ایجاد احساس سیری سریع‌تر به اشتهای شما کمک کند. مصرف کنجد، روغن کنجد یا پوره کنجد را در طول روز محدود کنید تا سطح کالری رژیم غذایی خود را بیش از حد افزایش ندهید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها