رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327661

طرز تهیه شیرینی کشمشی | آموزش گام به گام پخت شیرینی کشمشی بدون فر و با فر

شیرینی کشمشی یک شیرینی لذیذ و با ظاهری خیره کننده است که نحوه آماده سازی آن نیازمند کمی دقت و حوصله است در این مطلب می خواهیم شما را با نحوه تهیه این شیرینی لذیذ و مقوی آشنا کنیم.

شیرینی کشمشی
html>

یکی از آسانترین و خوشمزه ترین شیرینی هایی که میتوان در خانه تهیه کرد شیرینی کشمشی است. این شیرینی همراه با چای یا شیر عصرانه ای عالی است. درست است که شیرینی کشمشی در بازار هم موجود هست و در هر محله ای پیدا میشود، اما با تهیه آن در منزل میتوانید آن را به شکلی که دوست دارید درست کنید، مقدار کشمش و میزان ترد شدن آن را به سلیقه خود تنظیم کنید و در ضمن از کیفیت مواد مصرفی مطمئن باشید. اصولاً بافت بیرونی شیرینی کشمشی ترد است ولی وسط آن نرم و لطیف است. هرچه شیرینی بیشتر در فر بماند ترد تر میشود پس مراقب باشید بیش از حد آن را در فر نگذارید چون مغز نرم شیرینی به این ترتیب از دست میرود.

سایز شیرینی کشمشی می تواند ریز یا درشت باشد و مواد اولیه تهیه آن نیز ساده است . روش تهیه شیرینی کشمشی در منزل ساده است و به یک فر معمول یهم نیاز دارید پس برای پختن خوشمزه ترین شیرینی کشمشی در منزل معطل نکنید و دست به کار شوید و در کمترین زمان و با ساده ترین مواد خوشمزه ترین شیرینی کشمشی در منزل را تهیه کنید و از طعم و عطر شیرینی خانگی لذت ببرید .

مواد لازم تهیه شیرینی کشمشی

آرد 1 و 1/2 پیمانه کشمش 1 پیمانه
پودر شکر 1 پیمانه وانیل 1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 3 عدد
کره 170 گرم

* کیفیت وانیل ها متفاوت است ، ابتدا کمی وانیل اضافه نمایید اگر عطر خمیر کافی بود بیشتر اضافه نکنید چون ممکن است باعث تلخی بیسکوییت شود ، حتما از وانیل های با کیفیت استفاده نمایید تا شیرینی عطر و طعم خوبی پیدا کند.

* حتما از پیمانه های استاندارد اندازه گیری استفاده نمایید تا شیرینی با کیفیت و خوش طعمی داشته باشید

شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

ابتدا فر را روشن می کنیم و درجه آنرا روی دمای 160 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا زمان آماده شدن مایه شیرینی کشمشی گرم شود. کره را پانزده دقیقه قبل از شروع پخت شیرینی از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود ، بعد از نرم شدن کره آنرا داخل ظرفی مناسب می ریزیم و پودر قند و وانیل را به آن اضافه می کنیم.

مواد داخل ظرف را با همزن آنقدر می زنیم تا یکدست و به رنگ کرمی در بیاید ، سپس تخم مرغ ها را اضافه کنیم ، توجه داشته باشید بعد از اضافه کردن هم تخم مرغ باید مواد را هم بزنیم و بعد تخم مرغ بعدی را داخل ظرف بشکنیم.

حالا نوبت اضافه کردن کشکش ها به شیرینی کشمشی است و بعد از آن آرد را روی مواد داخل ظرف الک می کنیم و خوب مخلوط می کنیم. حالا داخل سینی فر یک کاغذ روغنی قرار می دهیم و به اندازه ای کوچک تر از گردو مواد بر مداریم و روی سینی قرار می دهیم .

دقت داشته باشید که شیرینی بعد از اینکه بپزد تخت و نازک می شود ، به همین جهت فاصله شیرینی ها را طوری تنظیم کنید که بهم نچسبند. سینی را داخل فر قرار می دهیم . حدود پانزده دقیقه طول می کشد که لبه های شیرینی ها طلایی شود .

زمانی که دیدید لبه شیرینی کشمشی طلایی است آنرا از فر خارج کنید و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند تا بتوانید به راحتی از کاغذ جدایشان کنید. حالا می توانید چای خود را با شیرینی کشمشی خانگی خودتان میل بفرمایید.

اگر مایلید شیرینی کشمشی شما طلایی یا زرد رنگ شود می توانید کمی زعفران دم کنید و داخل مواد شیرینی بریزید ، با اینکار می توانید شیرینی کشمشی زعفرانی که طرفداران بسیار دارد تهیه فرمایید. اگر مایلید شیرینی شما نرم شود کمی شیر به مواد شیرینی اضافه کنید.

شیرینی کشمشی از شیرینی های مناسبتی محسوب می شود و در روزهای خاص به عنوان نذری پخش می شود.شیرینی ها را در ظرف دربسته ای که هوا به آن نفوذ نکند تا 5 روز می توان نگهداری کرد اگر شیرینی کشمشی در معرض هوا بماند سریع خشک می شود شیرینی کشمشی مورد علاقه بچه ها است و می تواند به عنوان میان وعده سرو شود و یا در روزهای مدرسه دو ا سه عدد از آنها انرژی لازم روز بچه ها را تامین می کند

شیرینی کشمشی اصلا طرز تهیه سخت و پیچیده ای ندارد ، حتما آن را امتحان کنید و از میل کردن شیرنی کشمشی تازه و خوش عطر و طعم خانگی کنار یک لیوان چای در یک عصر عالی لذت ببرید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص کشمش

طرز تهیه شیرینی کشمشی | آموزش گام به گام پخت شیرینی کشمشی بدون فر و با فر

آماده سازی: 30 دقیقه / مدت انتظار: 15 دقیقه / مجموعاً: 45 دقیقه


ابتدا روغن ها رو هم میزنیم یه دست بشه .همیشه تو شیرینی و کیک پزی مواد تازه و مرغوب استفاده کنید تا شیرینی و کیک تون کیفیت بهتری داشته باشه.پودر قندی که الک کردیم رو بهش اضافه میکنیم . کمی میزنیم تا یک دست بشه . این مراحل رو کاملا با چنگال یا همزن دستی هم میتونین انجام بدین.

حالا تخم مرغها رو دونه دونه اضافه میکنیم بعد از اینکه خوب مخلوط شد اون یکی رو میریزیم . لابلای تخم مرغها وانیل رو هم میریزیم . شیرینی کشمشی باید یه مقدار وانیلش بیشتر باشه .بعد از تخم مرغها، آرد رو که قبلا الک کردیم اضافه و باز هم هم میزنیم .

کشمش ها رو شسته و یه 5 دقیقه بزارین تو آب بمونن و نرم بشن . بعد درشون بیارین . یه خورده نم داشته باشن خوبه وبه مواد اضافه میکنیم.حالا مواد رو تو ظرف بچینین و بزارین توی فر. نشونه پختن این شیرینی اینه که بوش در میاد و دورش کمی قهوه ای میشه . حدود 15 دقیقه تو دمای 180 .

فقط حتما اجازه بدین شیرینی ها خنک بشن بعد از کاغذ جدا کنید .میتونین تو تابه کاغذ روغنی بزارین و شیرینی ها رو توی اون بپزین البته روی شعله پخش کن .فقط قبلش تابه داغ باشه و نیمه اول درش رو نزارین و نیمه دوم درش رو بزارین.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان کشمشی ایتالیایی

طرز تهیه شیرینی کشمشی | آموزش گام به گام پخت شیرینی کشمشی بدون فر و با فر



مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی با جو دو سر

دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل

یک سوم فنجان شیره انگور ( یا هر شیرین کننده ی طبیعی و سالم دیگر مانند شیره خرما و ..)

یک چهارم فنجان موز له شده

یک چهارم فنجان شیر بادام غیر شیرین

یک چهارم فنجان روغن بادام

یک قاشق چای خوری عصاره وانیل

دو فنجان جو دو سر پرک

یک سوم فنجان کشمش

دو قاشق غذا خوری گردوی خرد شده ( یا مغز دلخواه)

یک و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین

یک هشتم قاشق چای خوری جوز

یک هشتم قاشق چای خوری نمک دریا



برای تهیه شیرینی کشمشی با جو دوسر ابتدا قابلمه مناسبی را بردارید و روغن نارگیل را در آن بریزید بعد شیره انگور را اضافه نموده و هم بزنید سپس شیر بادام و رون بادام را به ترتیب اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردند در آخر موز را که قبلا به خوبی له نمودید را بریزید و هم بزنید حالا شعله گاز را روشن نموده تا مواد به خوبی بپزد شعله گاز متوسط باشد و صبر کنید تا مواد به نقطه جوش برسد هنگامی که شروع به جوش زن کرد عصاره وانیل را بیافزایید و شعله را خاموش نمائید.
در مرحله بعد جو دوسر پرک را بریزید و هم بزنید بعد گردو و کشکش را به مخلوط اضافه نموده و هم بزنید حالا دارچین و جوز و نمک را بریزید تا عطر و طعم شیرینی ما بهتر گردد و خوب مواد را با هم یکدست نمائید.
ظرف مناسبی را بردارید و روی آن کاغذ روغنی قرار دهید از مواد با فاصله روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد بعد از بیست دقیقه شیرینی حاضر است آن را در ظرف دردار در یخچال نگهداری نمائید.
این شیرینی به راحتی و در زمان کوتاهی آماده می گردد اما کاملا رژیمی و بدون گلوتن می باشد در عین حال جو دوسر سرشار از خاصیت می باشد که هم برای شما و هم برای کودکان شما مفید است امیدوارم که به همراه کودکانتان آن را تهیه نموده و از سرو آن لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی | آموزش گام به گام پخت شیرینی کشمشی بدون فر و با فر

مواد لازم شیرینی کشمشی:

2 فنجان (260 گرم) آرد

2 قاشق چایخوری مخمر

1/4 قاشق چایخوری نمک

3/4 فنجان (170 گرم) کره بدون نمک

1 فنجان (205 گرم) شکر قهوه ای

1 تخم مرغ بزرگ

1 قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص

3-4 قاشق غذاخوری شیر

1 فنجان (125 گرم) کشمش تیره

روش پخت شیرینی کشمشی:

فر را با دمای (190 درجه سانتیگراد) گرم کنید. دو ورقه پخت را با کاغذ روغنی بمالید یا بپوشانید.

در ظرفی دیگر آرد، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید.

در کاسه همزن برقی خود (یا با همزن دستی)، کره را بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا نرم و پفکی شود (حدود 2 دقیقه). تخم مرغ و عصاره وانیل را هم بزنید. در صورت نیاز کناره های کاسه را خراش دهید. مخلوط آرد را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. آنقدر شیر اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس کشمش ها را اضافه کنید و با همزن بزنید تا یکدست شود.

برای هر شیرینی، حدود یک قاشق غذاخوری از خمیر را روی ورقه پخت آماده شده بریزید و بین کوکی ها حدود 2 اینچ (5 سانتی متر) از هم فاصله بگیرید. کوکی ها را حدود 12 تا 14 دقیقه بپزید، یا تا زمانی که رویه کوکی ها هنوز نرم و فقط با کمی رنگ، اما لبه های آن قهوه ای طلایی شود. کوکی ها را از فر خارج کرده و به توری سیمی منتقل کنید تا خنک شوند.

مواد لازم برای شیرینی های کشمشی بلغور جو دوسر

- کره (در دمای اتاق) - دستور کره در دمای اتاق یا در کره نرم می شود، کره باید سفت تر از آنچه فکر می کنید باشد. در حالت ایده آل 18 درجه سانتیگراد است. به قدری نرم است که می توانید آن را هم بزنید تا کرم رنگ شود، اما همچنان آنقدر خنک است که با دست زدن به آن هیچ لکه چربی روی انگشتانتان باقی نماند. کره خیلی نرم می تواند باعث ترک خوردن یا پخش بیش از حد شیرینی ها در فر شود. در واقع این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد هنگام تهیه شیرینی ها با آن مواجه می شوند!

- یک راه سریع برای رساندن کره به دمای اتاق: کره سرد شده در یخچال را به مکعب های 1.5 سانتی متری برش دهید. روی بشقاب پهن کنید. 2 فنجان آب سرد را به مدت 4 دقیقه در مایکروویو با حرارت بالا قرار دهید. شیشه را بردارید، بشقاب را سریع داخل آن بگذارید، در را ببندید. مایکروفر را دوباره روشن نکنید. حرارت باقیمانده ظرف 5 دقیقه کره را نرم می کند.

- بیکینگ پودر - بیشتر دستور العمل ها شامل جوش شیرین یا ترکیبی از جوش شیرین و بیکینگ پودر است. این دستور غذا به طور خاص فقط به بیکینگ پودری نیاز دارد که باعث جویدن بیشتر شیرینی ها می شود.

- آرد ساده

- شکر قهوه‌ای و شکر سفید - شکر قهوه‌ای دسر را نرم‌تر می‌کند و طعم کاراملی خوبی به آن می‌دهد، در حالی که شکر سفید لبه‌های ترد را به شیرینی می‌دهد.

- کشمش - کشمش نرم و پف کرده را استفاده میکنیم، پس آن را برای مدت کوتاهی در آب داغ خیس کنید.

- تخم مرغ با دمای اتاق - تخم مرغ ها باید در دمای اتاق باشند و در یخچال نگهداری نشوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی در خمیر شیرینی قرار می گیرند.

روشی سریع برای گرم کردن مجدد تخم مرغ های سرد در یخچال: تخم مرغ ها را در یک کاسه بزرگ بریزید، با شیر گرم (فقط گرم، نه داغ) بپوشانید و بگذارید 5 دقیقه بماند. خشک کنید، سپس طبق دستور استفاده کنید.

- نمک – به مقدار بسیار کم

دستور پخت

کشمش را خیس کنید.

کشمش ها را آبکش کنید، سپس بگذارید تا خشک شوند، یا برای تسریع فرآیند خشک شوند.

مواد خشک را در یک کاسه الک کنید.

کره، شکر و تخم مرغ را با همزن بزنید: در ظرفی دیگر کره را بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود. سپس شکر قهوه ای و سفید را اضافه کنید و با همزن دستی حدود 2 دقیقه هم بزنید تا پف کند.

حالا تخم مرغ ها را یکی یکی بزنید تا یکدست شود.

مواد خشک را اضافه کنید: سپس روی قاشق چوبی بگذارید و مواد خشک الک شده را با هم مخلوط کنید.

جو و کشمش: در آخر جو و کشمش را با هم مخلوط کنید. در این مرحله خمیر کلوچه کاملا غلیظ شده و سفت می شود.

خمیر شیرینی آماده است، حالا نوبت پخت است!

شیرینی ها را روی یک ورقه پخت قرار دهید: 2 قاشق غذاخوری از خمیر شیرینی را بردارید و آنها را روی ورقه پخت قرار دهید تا یک شیرینی تهیه کنید. یک اسکوپ بستنی اهرمی یا یک اسکوپ شیرینی پزی این مرحله را سرعت می بخشد!

در صورت لزوم دست خود را خیس کنید تا خمیر نچسبد. هر قسمت از خمیر را به آرامی به شکل توپ در آورید. آنها باید حدود 5 سانتی متر عرض داشته باشند.

توپ‌ها را روی دو ورقه پخت که با کاغذ روغنی/کاغذ روغنی پوشانده شده‌اند تقسیم کنید، مطمئن شوید که فضای کافی بین آنها باقی می‌ماند. روی هر کدام کمی فشار دهید تا صاف شود. این فقط برای اطمینان از پخش شدن یکنواخت شیرینی ها است.

پخت: دو سینی را با یکی در قفسه وسط و دیگری در قفسه پایینی فر قرار دهید، مطمئن شوید که بین هر قفسه 10 سانتی متر فاصله وجود دارد. در دمای 180 درجه سانتیگراد بپزید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کیک کشمشی و زعفرانی بدون فر
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها