رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328958

روش پخت کدو حلوایی | نحوه تهیه دسر کدو حلوایی و خوراک کدو حلوایی

کدو حلوایی خواص زیادی دارد و اگر بصورت پخته سرو شود مزه خوبی می دهد و کودکان نیز علاقه زیادی به خوردن آن خواهند داشت در ادامه شما را با دستور پخت کدو حلوایی همراهی می کنیم.

کدو حلوایی
html>

کدو حلوایی از جمله سبزیجات "پاییزی و زمستانی" است که در پخت انواع دسرها و غذاهای فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.خورش کدو حلوایی نیز یکی از این غذاهای فصلی و خوشمزه است که در آن، کدو حلوایی ماده اصلی بوده و به همراه آلو، مزه دار می شود. در بعضی از شهرها این خورش قدیمی را به عنوان شام یلدایی در آخرین شب پاییز می پزند و از خوردن آن در جمع خانوادگی، بسیار لذت می برند.

انواع روش پخت کدو حلوایی :

روش اول:

کدو کوچک 1 کیلو
شکر 1/2 پیمانه
کشمش 2 ق غ
پودر نارگیل 2 ق غ
پسته خرد شده 2 ق غ
عسل 1 ق غ

کدو را خرد کرده در ظرف گذاشته و شکر می پاشیم چند ساعت بماند تا شکر حل شود با همان آب حل شده در ظرف حرارت داده تا کدو کاملا پخته و له شود.سپس آن را پوره میکنیم. مواد را به آن اضافه میکنیم .ظرف پیرکس را چرب کرده ابتدا مخلوط پوره کدو با مواد را ریخته با قاشق کاملا صاف میکنیم سپس در فری که از قبل گرم شده با حرارت متوسط به مدت 30 دقیقه می پزیم تا روی دسر طلایی شود.

روش دوم: روش پخت کدو حلوایی در فر

مواد لازم

کدو حلوایی : ۱ عدد
روغن زیتون : به میزان لازم
شکر : به میزان لازم

ابتدا فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم می کنیم تا به خوبی داغ شود سپس به همان روشی که در روش اول طرز تهیه کدو حلوایی گفتیم کدو حلوایی را برش می دهیم و برش های کدو حلوایی را که همراه با پوست می باشد به خوبی با روغن زیتون و شکر آغشته می کنیم و ته سینی فر را به خوبی با یک کاغد روغنی پوشش می دهیم و برش ها را که با روغن زیتون و شکر آغشته کرده ایم در درون قالب فر به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قرار می دهیم سپس قالب فر را از درون فر خارج کرده و می گذاریم تا کمی برش ها سرد شوند و سپس آن ها را از درون قالب فر بیرون می آوریم و پوست کدو ها را به راحتی با کمک قاشق از آن ها جدا می کنیم.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص کدو حلوایی

روش سوم پخت کدو حلوایی

برای پخت کدو حتما آن را ابتدا به برش‌های کوچک تقسیم کرده و سپس پوست بگیرید. آن را در یک قابلمه ریخته و با حرارت زیاد و تنها با یک استکان آب و یک دوم پیمانه شکر پخت کنید. اگر بیش از حد آب بریزید؛ کدو زیاد پخته شده و طعم خود را از دست داده و در اصطلاح مزه آب می‌گیرد.

پس کدو را با آب کمی بپزید، چون خود آن نیز آب میان بافتی‌اش را خارج کرده و پس از 10 دقیقه خواهید دید که حجم آب موجود بیشتر می‌شود. معمولا زمان پخت تکه‌های کدو برای انواع خورش و قلیه حدود 15 تا 20 دقیقه است یعنی تا زمانی که کدو بافت خود را حفظ اما پخته باشد. برای پوره کردن نیز 30 دقیقه کدو را بپزید تا کاملا نرم و بافت آن باز شود و سپس در دستگاه مخلوط‌کن کدو را پوره کنید.

طرز تهیه دسر کدو حلوایی


مواد لازم:

- کدو حلوایی متوسط، یک عدد

- کره، 100 گرم

- شکر، یک پیمانه

- خامه، 100 گرم

- گردوی آسیاب شده، 100 گرم

طرز تهیه:

ابتدا کدو حلوایی را بشویید و با چاقو نصف کنید. سپس تخم داخل هر نیمه را خالی کرده و فضای داخل آن را خوب تمیز کنید. حالا هر کدام از نیمه‌ها را با چاقو پوست کنده و به قطعات کوچک برش دهید.

پیش از انجام مرحله بعد، فر اجاق گاز را روشن و آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.سپس کره را به قطعات مساوی برش داده و دو قطعه از آنها را در یک ظرف پیرکس – که پیش از این آماده کرده بودید – قرار دهید. سپس سطح آنها را با قطعات کدو بپوشانید.

حالا روی کدوها مقداری شکر پاشیده و پس از آن، قطعه دیگری از کره را روی کدوهای شکری بگذارید و مجددا لایه دیگری از کدو را روی آن بچینید و سپس مقداری شکر بپاشید.

این مراحل را به همین صورت تا زمانی تکرار کنید که مواد شامل کره، شکر و کدو تمام بشود، سپس پیرکس را در طبقه وسط فر – که از قبل گرم شده است – قرار دهید و بگذارید به مدت یک تا یک ساعت و نیم بپزد.

پس از پختن کدو، ظرف را از داخل فر خارج کنید و ابتدا خامه و سپس گردوی آسیاب شده را روی آن بریزد.

با توجه به اینکه این دسر را گرم میل می‌کنند، آن را در زمان لازم از فر بیرون آورده و از مهمانان‌تان پذیرایی کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پیراشکی کدو حلوایی

طرز تهیه خوراک کدو حلوایی

مواد لازم خوراک کدو حلوایی برای 4 تا 6 نفر :

کدو حلوایی دو کیلیویی:1 عدد-پیاز خلال شده:1 عدد-100-روغن زیتون:1 قاشق سوپخوری-کدوی سبز ورقه شده:1عدد-قارچ ورقه شده:115 گرم-گوجه فرنگی خرد شده:400 گرم-آب مرغ:2 پیمانه-ماکارونی صدفی:75 گرم-پنیر خامه ای:4 قاشق سوپخوری-ریحان خردشده:2 قاشق سوپخوری-نمک و فلفل:به اندازه کافی

ابتدا کدو حلوایی را پوست گرفته و آن را به صورت قطعات کوچک خرد کنید. پیاز و قطعات خرد شده ی کدو حلوایی را در تابه ای ریخته با روغن زیتون مخلوط کنید و با حرارت ملایم به مدت 10 دقیقه بپزید. گاهی آن ها را هم بزنید.کدوی سبز و قارچ را اضافه کنید و به مدت سه دقیقه تفت دهید.

*. سپس گوجه فرنگی، ماکارونی و آب مرغ را افزوده، به اندازه کافی نمک و فلفل بزنید و مخلوط را به جوش آورید . پس از جوش آمدن خوراک در ظرف را بسته آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید.سپس پنیر خامه ای و ریحان را اضافه کنید. خوراک کدو حلوایی آماده ی سرو است.

روش پخت کدو حلوایی | نحوه تهیه دسر کدو حلوایی و خوراک کدو حلوایی

طرز تهیه کدو حلوایی برای شب یلدا

مواد لازم برای ۶ نفر :کدو حلوایی : ۱کیلو-شکر : ۱ پیمانه-پودر هل : ۲.۱ قاشق چایخوری-کره : ۵۰ گرم-آب : ۱ پیمانه-زعفران آب شده : ۱قاشق چایخوری-دارچین، عسل، گردو و گل محمدی : به مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه :

ابتدا کدو حلوایی را پوست کنده، به قطعات کوچک برش می‌‏دهیم و می گذاریم با یک پیمانه آب و شکر بپزد.وقتی آب آن تمام شد، آن را کاملاً له می کنیم.سپس زعفران و پودرهِل وکره را به آن اضافه کرده و می‌‏گذاریم مواد به قوام بیایند.پودینگ را از روی حرارت برداشته، آن را در ظرفی که می‌‏خواهیم سرو کنیم، می‌‏ریزیم. سپس آن‌‏را با عسل، گردو، دارچین و گل محمدی به شکل دلخواه تزیین می‌‏کنیم. در صورت دلخواه می‌‏توانیم گردوی خردشده و کمی دارچین در پودینگ بریزیم.این دسر انتخابی بسیار مناسب برای شب یلدا می‌‏باشد.

روش پخت کدو حلوایی | نحوه تهیه دسر کدو حلوایی و خوراک کدو حلوایی

دسر کدو حلوایی ترکی همراه با کارامل، دارچین و گردو

مواد لازم:
کدو حلوایی 1 عدد کوچک
کره 2 ق.س
عصاره وانیل چند قطره
شکر 1,1/2 لیوان
گردو 50 گرم
دارچین 1 ق.س
خامه یا سرشیر برای تزئین
آبغوره 1 ق.غ

طرز تهیه:
شاید شما جزو آن دسته از افراد باشید که به کدو حلوایی علاقه ندارد اما باید این نکته را بدانید که در فصل سرد سال کدو حلوایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از سرماخوردگی جلوگیری نماید چراکه سرشار از ویتامین و مواد معدنی می باشد از جمله ویتامین آ و ث که برای بدن بسیار مفید است .با تهیه این دسر طعم کدو حلوایی متفاوت می گردد و حتما مورد علاقه شما می باشد حتما آن را تهیه نموده و ا سرو آن لذت ببرید.
برای تهیه این دسر کدو حلوایی را بشوئید بعد پوس آن را با کمک یک چاقو تیز جدا نموده و کدو را به قطعات کوچک تقسیم نمائید بهتر است کدو حلوایی را انتخاب نمائید که قسمت پایینی آن خیلی بزرگ نباشد.
در مرحله بعد تابه مناسبی را بردارید و کره را در آن بریزید و بعد کدو ها را در آن تفت دهید و شعله را خاموش نموده و شکر را روی کدو ها بریزید و چند ساعت در کناری قرار دهید تا در کدو ها آب بیافتد وقتی بدین مرحله رسید آبغوره را بیافائید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد مقدار مواد مثل شکر و کدو بر حسب سلیقه و علاقه شما قابل تغییر است.
برای اینکه بفهمید کدوها پخته یک خلال دندان یا چنگال استفاده نموده و در میان کدو فرو کنید حالا چند قطره عصاره وانیل بریزید و بعد ده دقیقه شعله را خاموش نمائید و صبر کنید تا کدو ها خنک گردند سپس به آب و شکر که در تابه مانده کمی شکر قهوه ای بیافزائید و صبر کنید تا به رنگ کاراملی در آید
برای سرو دو روش به شما آموزش می دهیم روش اول کدو ها را در ظرف سرو قرار دهید و کارامل را روی آن پخش نموده و بعد پودر دارچین بپاشید و سپس با کمک ماسوله خامه را روی آن بریزید و با گردو خرد شده تزئین کنید .البته به جای کارامل می توانید در صورت تمایل از عسل بهره ببرید.
روش دوم بدین صورت است که لیوان مناسبی را بردارید و در آن بیسکوییت خرد شده بریزید و بعد کدو حلوایی را روی آن بگذارید و روی آن دارچین بپاشید و کارامل بریزید بعد خامه را بریزید و دوباره بیسکوییت بریزد سپس گردو خرد شده را روی آن ها بریزید و دوباره کدو حلوایی بریزید و دارچین را روی آن بپاشید کارامل بریزید و دوباره خامه ریخته و با گردو تزئین نمائید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه مربای کدو حلوایی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها