رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330030

خواص اکالیپتوس| معجزه اکالیپتوس برای مو و درد مفاصل

اکالیپتوس در طب سنتی فواید شگفت انگیزی دارد در این مطلب قصد داریم هر آنچه میخواهید در خصوص اکالیپتوس برای مو بدانید برای شما گردآوری کردیم.

خبر
html>

اکالیپتوس چیست

بومی استرالیا، اکالیپتوس رادیاتا و صمغ آبی اصلی ترین گونه درختی هستند که در طب گیاهی در مناطق استوایی رشد می کنند. این درخت که ارتفاع آن به 60 متر می رسد دارای تنه صاف مایل به خاکستری است و گل های آن سفید، زرد، صورتی یا قرمز است. آنها پرچم های زیادی حمل می کنند. ابتدا آنها را در محفظه ای بسته شده توسط اپرکولوم که از گلبرگ های آن تشکیل شده است قرار می دهند، سپس قبل از جوجه ریزی و تشکیل گل کم کم آن را بلند می کنند. در استرالیا، این گل فراوان ترین منبع شهد برای تولید عسل است. از برگ های بلند آن در دم کرده و اسانس استفاده می شود.

اکالیپتوس به دلیل فوایدی که دارد برای قرن ها به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای جلوگیری از بیماری های تنفسی احتمالی و کمک به تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، عمدتاً برای جلب رضایت صنعت داروسازی که از آن در بسیاری از داروها و مکمل های غذایی استفاده می شود، کشت می شود، زیرا اکالیپتوس توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته شده است و همچنین بخشی از گیاهان دارویی فارماکوپه فرانسه است.

خواص اکالیپتوس

ساکنین اولیه استرالیا- بومیهای استرالیایی- از برگهای اکالیپتوس برای درمان جراحات و پایین آوردن تب استفاده می کردند. آنها همچنین می دانستند اگر در منطقه بیابانی استرالیا به نام “آتبک” (Outpack) با بی آبی مواجه شوند، می توانند ریشه های اکالیپتوس را، که آکنده از آب است، از زمین برای رفع تشنگی بیرون بیاورند.

برگهای اکالیپتوس و روغنی که آنها تولید می کنند سبب کشتن باکتریها و رفع ناراحتیهای تنفسی افراد مبتلا به خناق، آسم و برونشیت میشود. اگر سابقه مصرف ویکس دارید، آنگاه احتمالاً خنکی و احساس سوزش ناشی از مرهم روی پوست و پاک شدن سینوس ها در اثر رایحه نعناعی و معطر را به یاد خواهید آورد. در واقع این اثرات روغن اصیل اکالیپتوس است.

اکالیپتوس به انواع عطر، صابون و برخی از مواد غذایی و نوشیدنیها اضافه میشود. از این گیاه همچنین به عنوان عامل دفع حشرات نیز استفاده و به روغن شمع و افشانه های حشره کش نیز اضافه میشود. اگر به هیره ها (حشرات) گرد و غبار آلرژی دارید، می توانید اضافه کردن چند قطره روغن اصلی اکالیپتوس به مایع شستشوی لباسهایتان را مورد توجه قرار دهید.

تحقیقات اخیر مؤید این است که این گیاه دارویی تعداد هیره ها (حشرات)ی گرد و خاک را تا حد زیادی کاهش می دهد و راه تنفس شما را بازتر می کند. اگر در خانه خود شاهد سوسک هستید، اضافه کردن چندین قطره روغن اصیل اکالیپتوس بر لباسهای مندرس و گذاشتن آنها را در کمد لباسهایتان امتحان کنید (دقت کنید لباسهای مزبور را از مواد غذایی یا ظروف دور نگهدارید).

به خاطر داشته باشید که روغن اکالیپتوس فوق العاده برای انسان سمی است و در مصرف آن باید دقت کنید. اگر فرزند دارید، اطمینان پیدا کنید که روغنهای اصیل این گیاه دور از دسترس او نگهداشته شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص سدر / خواص سدر و حنا / مضرات حنا

اکالیپتوس برای درمان برونشیت


اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.
روش مصرف:
مرحله اول:

برای تهیه‌ی دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس 150 میلی لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد 3 تا 4 فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

مرحله دوم:
می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه‌ی سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت 3 تا 6 روز و هر روز 3 مرتبه انجام دهید. حواستان باشد زنان باردار، شیرده و بچه های زیر 3 سال نباید از روغن این گیاه استفاده کنند. بعد از ماساژ حتماً دست‌هایتان با دقت بشویید.

خواص اکالیپتوس برای مو

روغن اکالیپتوس به خاطر خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی خود می‌تواند با پیشگیری از رشد میکروب‌ها سلامت پوست سر را حفظ کند. این به نوبه خود می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. این روغن می‌تواند به خلاص شدن از دست شوره سر کمک کند که یکی از علل ریزش مو به شمار می‌رود. شوره همچنین می‌تواند مانع رشد موها شود. روغن اکالیپتوس می‌تواند به برطرف شدن مشکلات دیگر ماند پسوریازیس متوسط، جوش‌های پوست سر و خشکی پوست سر نیز کمک کند.

حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری موها

روغن اکالیپتوس علاوه بر از بین بردن شوره سر، می‌تواند انعطاف‌پذیری موها را افزایش دهد. این روغن می‌تواند موها را قوی‌تر کند و از آن‌ها در مقابل شکنندگی محفاظت کند. عطر روغن اکالیپتوس می‌تواند استرس ذهنی و خستگی را کاهش دهد که می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ریزش مو داشته باشد.

بهبود گردش خون

ماساژ دادن پوست سر با روغن اکالیپتوس می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد. این روغن می‌تواند پوست خشک را مرطوب کند و گردش خون به پوست سر را بهبود بخشد که به نوبه خود می‌تواند به از بین بردن تولید چربی و باکتری در فولیکول‌های مو کمک کند. گردش خون مناسب همچنین باعث تأمین کافی مواد مغذی به موها می‌شود که رشد موها را تحریک می‌کند.

افزایش درخشندگی موها

استفاده منظم از روغن اکالیپتوس می‌تواند به افزایش درخشندگی موها کمک کند. این روغن می‌تواند موهای شما را احیا کند و بافت موها را بهبود بخشد. روغن اکالیپتوس همچنین می‌تواند تولید سرامید را افزایش دهد که نوعی مولکول لیپیدی طبیعی در تار مو است. سرامید به حفظ کوتیکول موها کمک می‌کند و مانع از بین رفتن رطوبت و پروتئین موها می‌شود. این به نوبه خود استحکام، درخشندگی و انعطاف‌پذیری موها را افزایش می‌دهد.

با مخلوط کردن روغن اکالیپتوس با برگ گل خطمی می‌توانید ماسک مو خانگی تهیه کنید که برای پیشگیری از ریزش مو مفید است. برای تهیه این ماسک، ابتدا گل خطمی را در آب بجوشانید و سپس، آب آن را جدا کنید. از گل خطمی خمیر درست کنید و چند قطره روغن اکالیپتوس به آن اضافه کنید. ماسک را روی موها و پوست سر خود بمالید و اجازه دهید نیم ساعت باقی بماند. سپس با آبی که برای جوشاندن گل‌ها استفاده کرده بودید موهای خود را بشویید.

خواص اکالیپتوس

اکالیپتوس برای تسکین درد مفاصل

یک شاعر فرانسوی می‌گوید اگر مراقب چرخ‌های دوچرخه‌تان باشید زنگ نمی‌زنند. مفاصل ما هم همین طور هستند. حتماً شما هم در اطرافیانتان خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند. بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد.

روش استفاده

دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

خواص اکالیپتوس برای جوش های پوستی:

یکی دیگر از خواص اکالیپتوس ویژگی های آن برای سلامت پوست می باشد به منظور آن روغن اکالیپتوس موثر می باشد این روغن منفذه های باز پوست را می بندد و پر می نماید و از ازدیاد آن جلوگیری می نماید با اینکار به معالجه جوش های پوستی می پردازد همچنین روغن اکالیپتوس خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که باکتری های پوست را از بین می برد و جاهای آسیب دیده پوست را التیام می بخشد و چربی پوست را هم کاهش می دهد همه این موارد موجب از بین رفتن جوش های پوستی می گردد.

مضرات اکالیپتوس

علیرغم فراوان بودن خواص اکالیپتوس، باید توجه داشت از این گیاه نبایستی برای مصارف داخلی استفاده کرد. همچنین استفاده از این گیاه و فراورده‌های آن مانند روغن و عرق اکالیپتوس، در دوران بارداری یا شیردهی ممنوع بوده و در صورت ضرورت بایستی با نظر پزشک مصرف شود. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست و در مورد استفاده از خواص برگ اکالیپتوس، افرادی که مبتلا به التهاب معده‌، روده، التهاب مجرای صفراوی و ناراحتی‌های کبد هستند، باید از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند. لازم به ذکر است، مصرف بی‌رویه عصاره مزبور در بعضی افراد منجر به ایجاد انواع شکم درد یا آسیب کبدی و کلیوی خواهد شد و همچنین هرگونه روغن و اسانس این گیاه را برای کودکان زیر دوسال نبایستی استفاده نمود.

چای اکالیپتوس

می توانید چای اکالیپتوس را در برابر سرماخوردگی بنوشید ، به خصوص اگر از سرفه نیز رنج می برید. چای اکالیپتوس همچنین می تواند به گلودرد یا عفونت های سینوسی کمک کند.

چای همچنین می تواند برای درمان گلو درد ، التهاب لوزه یا حتی آنژین بند ناف جانبی استفاده شود.

به عنوان یک چای ، از قدرت بهبودی اکالیپتوس همچنین می توان برای بیماری های کاملاً مختلف ، به عنوان مثال برای هضم نامناسب استفاده کرد.

همچنین می توانید چای اکالیپتوس را در برابر سیستیت بنوشید ، زیرا اکالیپتوس دستگاه ادراری را ضد عفونی می کند. حتی در صورت التهاب کلیه می توانید از چای اکالیپتوس استفاده کنید.

خواص اکالیپتوس| معجزه اکالیپتوس برای مو  و درد مفاصل

مواد تشکیل دهنده اکالیپتوس

برگ‌های اکالیپتوس که در زمان رسیدن برداشت می‌شوند، در طب گیاهی به‌خاطر مواد موثره‌شان استفاده می‌شود. اکالیپتوس، تانن‌ها، فلاونوئیدها و رزین. از برگ های اکالیپتوس به صورت تازه یا خشک برای تهیه دم کرده یا تنتور استفاده می شود و برای بدست آوردن اسانس آن تقطیر می شود.

مزایای اصلی اکالیپتوس

فواید اکالیپتوس بسیار زیاد است. برخی از رایج ترین آنها شامل خواص ضد احتقان، خلط آور، ضد عفونی کننده، ضد التهاب، ضد باکتری و آنتی اکسیدان است. اسانس اکالیپتوس، در درجه اول اکالیپتوس، به تسکین علائم مربوط به آسم، سینوزیت، برونشیت و سرفه کمک می کند. همچنین ممکن است علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، گوش درد، گلودرد و دردهای عضلانی را کاهش دهد. روغن اکالیپتوس همچنین به کاهش استرس و خستگی روحی و جسمی کمک می کند. اکالیپتوس تأثیر عمیقی بر بدن دارد.

به از سرگیری الهامات عمیق در هنگام ناراحتی تنفسی کمک می کند. اکالیپتوس دارای اثر پاکسازی عمیق است و با کمک به حذف سموم به لطف ترکیبات فعال طبیعی خود به اکسیژن رسانی مجدد بدن کمک می کند. این متحد عالی برای مبارزه با زمستان است. به آماده سازی بدن در برابر تهاجمات خارجی این دوره سرمای شدید کمک می کند. مواد فعال آن به بازسازی بدن کمک می کند. بنابراین او آماده است تا با این مشکلات با آرامش بیشتری روبرو شود. با کمک به دفع سموم به رفع گرفتگی صدا و نازک شدن گلو و بینی کمک می کند. سردرد را تسکین می دهد و همچنین برای بهبود سلامت دهان و دندان بسیار توصیه می شود.

نحوه استفاده از اکالیپتوس

اکالیپتوس را می توان به صورت داخلی، خارجی یا با استنشاق بخارات با استفاده از دیفیوزر استفاده کرد. این روغن را می توان به صورت داخلی برای کاهش التهاب و عفونت های سیستم تنفسی استفاده کرد. فقط چند قطره اسانس را با عسل، آب یا آب میوه مخلوط کنید و مخلوط را بنوشید. قبل از استفاده داخلی، بهتر است با یک متخصص طبیعی مشورت کنید و با پزشک خانواده خود صحبت کنید. این روش استفاده برای زنان باردار یا کودکان خردسال توصیه نمی شود.

از نظر خارجی، روغن اکالیپتوس را می توان برای التهاب، درد عضلانی و عفونت های دستگاه تنفسی استفاده کرد. برای به دست آوردن این فواید، مخلوطی از 15 میلی لیتر قطره اکالیپتوس را با 25 میلی لیتر روغن نباتی تهیه کنید، سپس قفسه سینه یا ناحیه دردناک را با مخلوط به دست آمده ماساژ دهید. همچنین می توانید با مخلوطی از دو تا سه قطره اکالیپتوس کروی، 5 میلی لیتر الکل و 50 میلی لیتر آب غرغره کنید. این روغن را می توان با استفاده از یک دیفیوزر یا یک کاسه آب بسیار داغ که با 150 میلی لیتر آب و حدود 5 قطره اسانس مخلوط شده استنشاق کرد. سر خود را با حوله بپوشانید و بخارات آزاد شده را استنشاق کنید.

احتیاط در استفاده از اکالیپتوس

ممکن است در برخی افراد علائمی مانند تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد کند. این معایب بسیار نادر هستند و به سرعت از بین می روند. با این حال، توصیه می شود همیشه به دوزهای ذکر شده در دستورالعمل استفاده از اکالیپتوس، چه در اسانس، چه در برگ های تازه و چه خشک، احترام گذاشته و همیشه قبل از استفاده از این محصول یا سایر فرآورده های طبیعی با یک متخصص بهداشت مشورت کنید.

اجزا مورد استفاده در اکالیپتوس

برگ‌های اکالیپتوس قسمت‌هایی هستند که در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً از قدیمی‌تر گرفته می‌شوند. برگ های اکالیپتوس به ویژه برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی توصیه می شود. برگ های بسیار معطر آن سرشار از اسانس است که جزء اصلی آن اکالیپتوس است. اکالیپتوس عمدتاً در اسانس ها استفاده می شود. ضد سرفه است و تحریک برونش را در برونشیت حاد و مزمن سرکوب می کند، همچنین دارای فعالیت ضد باکتریایی خوبی است. اکالیپتوس را می توان به صورت داخلی و خارجی استفاده کرد. اگر طعم های خاص و قوی را دوست دارید می توانید 3 گرم برگ اکالیپتوس را در 150 میلی لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و در صورت التهاب مجاری تنفسی روزی 2 بار مصرف کنید. در تنتور مادر حدود 15 میلی لیتر دو بار در روز استفاده می شود.

فواید اکالیپتوس برای آسم

آسم یک بیماری بسیار شایع است. با یک ژن تنفسی مشخص می شود. سپس برونش ها مسدود می شوند و قطر آنها باریک می شود. در طول تشنج، تنفس سخت می شود و خس خس می کند. اکالیپتوس لیمو در ترکیب با سایر اسانس ها، به ویژه هالی (که خاصیت گشادکننده برونش قوی دارد) و بابونه برای کاهش یا حتی از بین بردن مکانیسم های مسئول حمله آسم استفاده می شود. اکالیپتوس لیمویی سرشار از سیترونول است. این یک مونوترپن آلدهید با فعالیت ضد التهابی و اسپاسمولیتیک بسیار خاص است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها