رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387260

طرز تهیه سوهان | نحوه تهیه سوهان حلوایی و سوهان بدون بادکا

سوهان یکی از سوغاتی های معروف قم و اصفهان است که شیرینی مفیدی برای تمام اعضای خانواده شما است اگر میخواهید با نحوه آماده سازی سوهان آگاه شوید ادامه مطلب را بخوانید.

سوهان
html>

طرز تهیه سوهان

سوهان نوعی شیرینی ایرانی است که میشود نام حلوا را نیز به آن داد.این شیرینی خوشمزه از جوانه گندم درست می شود و دارای انواع مختلف : عسلی،کنجدی،کره ای،پشمکی،بادامی،سوهان گزی،دسر سوهان و ... می باشد.

ترکیبات اصلی سوهان شامل : آرد،شکر،روغن،گلاب،زعفران و هل است که با جایگزینی جوانه گندم به جای آرد و اضافه کردن مواد دیگر مانند زرده تخم مرغ میتوان ماندگاری آن را افزایش داد و هم چنین خاصیت سفتی و شکنندگی سوهان را نیز به وجود آورد.

طعم سوهان به گونه ای است که کیفیت را میتوانید از روی آن تشخیص دهید.رنگ قهوه ای روشن و عطر آن نیز از مواردی است که کیفیت آن را نشان می دهد.

در این مطلب قصد دارم تا طرز تهیه سوهان را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه سوهان

طرز تهیه سوهان قم بدون بادکا

مواد لازم:

پودر جوانه گندم : 2 قاشق چایخوری

آرد گندم : 2 و ½ قاشق غذا خوری

شکر : 1 پیمانه

کره ذوب شده : 10 قاشق غذا خوری

زعفران : ½ قاشق چایخوری

نمک : خیلی کم ( 8/1 قاشق چایخوری )

پودر هل : ½ قاشق چایخوری

خلال بادام : ¼ پیمانه

مغز پسته : ½ پیمانه خلال شده

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان زعفرانی

طرز تهیه :

اول از همه چند کاغذ روغنی در سایز های بزرگ تهیه کنید و در کنار گازتان پهن کنید تا هنگامی که مایع سوهان آماده شد آن را روی آن بریزید تا خنک شود.( از ظرف پیرکس نیز میتوانید به این منظور استفاده کنید. )

ابتدا پودر جوانه گندم ، آرد گندم و شکر را در ظرفی ریخته و به مدت 2،3 دقیقه تفت دهید و خوب هم بزنید.آب را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که مایع به نقطه جوش برسد.سپس کره ذوب شده را به مواد اضافه کنید و بعد از آن نمک،زعفران و پودر هل را به آن اضافه کنید.دما سنج آشپز خانه را در آن فرو کنید و مراقب باشید تا دما بیشتر از 260 درجه سانتیگراد نرود زیرا باعث بیش از حد سفت شدن سوهانتان می شود.وقتی مایع به دمای مورد نظر (260) رسید شعله را کم و با احتیاط و سرعت خلال بادام را اضافه کنید و بعد از آن مایع را به صور چند دایره با فاصله از هم روی کاغذ روغنی بریزید.در آخر پسته هارا روی مایع ریخته و فشار دهید تا سطح مایع سوهان صاف شود.

صبر کنید تا سوهانتان خنک شود و سپس آن را میل کنید.

طرز تهیه سوهان

طرز تهیه سوهان حلوایی

مواد لازم :

آرد گندم/آرد ذرت (به دلخواه) : 2 پیمانه

آب : 3 پیمانه

شیر پر چرب : 1 پیمانه

کره : 2 پیمانه

شکر : 3 پیمانه

خلال بادام : 3/1 پیمانه

پسته خرد شده : 3/1

زعفران : 2 قاشق غذا خوری (دم شده )

سینی چرب یا کاغذ روغنی

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ماقوت زعفرانی

طرز تهیه :

ابتدا آب را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.شکر را اضافه کنید و صبر کنید تا حل شود و به مدت 6 دقیقه بجوشد.سپس شیر پرچرب را به آن اضافه و 5 دقیقه دیگر نیز آن ها را بجوشانید.آرد را در یک لیوان آب حل کنید و بعد به مایع مخلوط خود بیافزایید.زعفران را نیز پس از مدتی به آن افزوده و حرارت را کم کنید تا زمانی که ماده به آرامی غلیظ شود.در همین هنگام کره را نیز بریزید و هنگامی که غلیظ تر شد بادام ها و پودر هل را نیز به آن اضافه کنید.در مرحله آخر مایع را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا از جوش بیافتد.

سینی یا کاغذ چرب را پهن کنید و مایع را به صورت دایره ای روی آن پهن کنید.بادام،پسته و کنجد را بر روی مایع بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا صاف شوند.پس از سفت شدن مخلوط آن را سرو کنید.

طرز تهیه سوهان | نحوه تهیه سوهان حلوایی و سوهان بدون بادکا

طرز تهیه دسر سوهان :
مواد اصلی
آرد سفید 100 گرم
آرد جوانه گندم 30 گرم
شکر دانه ریز 100 گرم
تخم مرغ (زرده) 3 عدد
کره آب شده 100 گرم
آب 2 لیوان
زعفران دم کرده 4 قاشق غذا خوری

طرز تهیه :
دسر سوهان یکی از خوشمزه ترین دسرهای موجود در بازار است و سوغات شهر قم است در این شهر از محبوبیت بسیاری برخوردار است که در ادامه طرز تهیه آن را آموزش می دهیم امیدوارم آن را تهیه نموده و از خواص آن بهره ببرید دسر سوهان سرشار از ویتامین است و به خاطر جوانه گندم باعث نشاط و سرزندگی می گردد و برای اعصاب بسیار مفید است.
برای تهیه دسر سوهان در ابتدا ظرف مناسبی را انتخاب نمایید و زرده تخم مرغ را در آن بریزید و با هم زن به خوبی مخلوط نمایید
سپس شکررا اضفه نموده و به خوبی هم بزنید بعد کره را اضافه نموده و آنقدر هم بزنید تا غلیظ گردد
در مرحله بعد آب سرد را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید آرد را کم کم اضافه نموده و گلوله های آرد را باز کنید برای مدت زمان 40 دقیقه حدودا هم بزنید تا غلیظ گردد و قوام پیدا کند بعد مخلوط کره و تخم مرغ و شکر را بیافزایید و در جهت عقربه های ساعت مخلوط نمایید بعد که به خوبی حل شد اسانس هل ،زعفران یا وانیل را بیافزایید چند دقیقه صبر کنید تا قوام خوبی پیدا کند وقتی ر هم زن روی موادباقی بماند دسر سوهان آماده است. این دسر باید کش دار باشد.
در ضمن این نکته را یاد آوری می کنم که میزان اضافه کردن زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد ولی تا وقتی که رنگ دسر به رنگ سوهان تغییر پیدا کند زعفران را اضافه نمایید و اینکه میزان شیرینی و چربی هم با سلیقه خودتان اضافه نمایید اگر شیرین و پرچرب می خواهید میزان شکر و کره را بیشتر کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه حلوا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها