رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 435337

بدون نشانه‌های آلرژی به استقبال بهار برویم

ساعت 24- عطسه‌های مکرر، آبریزش بینی، سوزش چشم، اشک‌ریزی از چشم و تنگی نفس مشکلات آزاردهنده‌ای هستند که با رسیدن فصل بهار بسیاری از افراد جامعه را درگیر می‌کنند.

div>

انگار بهار که می‌شود مبتلایان به آلرژی نه تنها لذتی از نو شدن سال و سرسبزی طبیعت نمی‌برند بلکه زانوی غم به بغل گرفته به فکر کاهش علائم کلافه‌کننده آلرژی هستند. اما چگونه می‌توان علائم آزاردهنده آلرژی‌های فصلی را کاهش داد؟ دکتر مریم محلوجی، از متخصصان آلرژی و ایمونولوژی در پاسخ به این سوال به «ایران» می‌گوید: آلرژی به واکنش غیرطبیعی بدن انسان به مواد حساسیت زا گفته می‌شود. در واقع هنگامی که مواد حساسیت‌زا که از آنها به‌عنوان آلرژن هم یاد می‌شود، وارد بدن مبتلایان به آلرژی شوند سیستم ایمنی بدن آنها واکنش‌های شدیدتری نسبت به سیستم ایمنی بدن افراد عادی نشان می‌دهد. این واکنش‌ها بر اساس سیستم‌های درگیر شده بدن نشانه‌های متفاوتی دارد که از میان آنها می‌توان به رینیت آلرژیک، آسم، انواع آلرژی‌های گوارشی و همچنین انواع مختلف آلرژی‌های پوستی نظیر اگزما و کهیر اشاره کرد.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی می‌افزاید: آلرژی به دلایل مختلفی بروز می‌کند که از میان آنها می‌توان ژنتیک را نام برد. به این معنا که کودکانی که والدین آنها همواره با علائم آلرژی مواجه بوده‌اند بیش از سایرین در معرض ابتلاء به آلرژی هستند. در این جا این سوال پیش می‌آید که چرا افرادی که والدین آنها به آلرژی مبتلا نیستند یا در میان اعضای خانواده آنها فردی مبتلا به آلرژی وجود ندارد به این مشکلات مبتلا می‌شوند؟ این دسته از افراد باید بدانند که همیشه ارث عامل ابتلاء نیست و عوامل محیطی نیز در بروز آلرژی نقش دارند. در واقع قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژن موجود در محیط پیرامون نیز در ابتلاء به آلرژی بسیار مؤثر است.
دکتر محلوجی در ادامه به پولن‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل محیطی بروز آلرژی فصلی اشاره می‌کند و می‌گوید: پولن‌ها همان گرده‌های درختان بهاری، چمن‌ها و علف‌های هرز هستند که به همراه هوایی که تنفس می‌کنید وارد سیستم تنفسی شده، آن را درگیر می‌کنند و به بروز نشانه‌هایی مانند تنگی نفس و سرفه منجر می‌شوند.
این متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در ادامه علائم بیماری‌های آلرژیک در فصل بهار را چنین توضیح می‌دهد: خارش چشم، ترشح غیرچرکی چشم، اشک‌ریزی از چشم، عطسه، آب ریزش بینی، خارش بینی و گوش، سوزش و خارش گلو، سرفه و تنگی نفس همگی از نشانه‌های آلرژی در فصل بهار است که متأسفانه با قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های بهاری شدت می‌یابند. این افراد برای کاهش علائم آلرژی می‌توانند ضمن دوری از مکان‌هایی که احتمال وجود آلرژن‌ها بیشتر است از برخی آنتی هیستامین‌های غیر خواب‌آور استفاده کنند.
وی تأکید می‌کند: در روزهایی که وزش باد شدید است آلرژن‌ها به سادگی در هوا پخش می‌شوند از این‌رو بهتر است مبتلایان به آلرژی از حضور در طبیعت یا مکان‌هایی که غلظت آلرژن در آنها بالا است مانند فضاهای سبز و پارک‌ها خودداری کنند.
این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی معتقد است، استفاده از داروهای قوی کنترل آلرژی تنها با نظر پزشک امکان پذیر است و باید از مصرف خودسرانه آن بشدت پرهیز کرد. از این‌رو اگر با مصرف آنتی هیستامین‌های ساده مشکل شما حل نشد و علائمی نظیر التهاب گوش و گرفتگی بینی و گوش شما بیش از ۴ هفته باقی ماند حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با درمان مناسب بیماری شما کنترل شود.
دکتر محلوجی در خاتمه توصیه می‌کند: مصرف منظم، به موقع و البته در اندازه درست تجویز شده تنها راهی است که مبتلایان به آلرژی می‌توانند به مدد آن، لحظات خوشی را در فصل بهار تجربه کنند و از زیبایی طبیعت لذت ببرند.

روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها