رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 453915

طرز تهیه شیر برنج قالبی | نحوه تهیه شیر برنج کنجدی

شیر برنج قالبی یکی از خوشمزه ترین دسرها با دستور تهیه آسان است که وقت زیادی از شما نمی گیرد در این مطلب نکات مهمی را در مورد پخت این دسر به شما ارائه می کنیم.

شیر برنج قالبی
html>

طرز تهیه شیر برنج قالبی

مواد لازم:

برنج نیم ‌دانه 2 پیمانه شکر 1 پیمانه
شیر 8پیمانه گلاب نصف پیمانه
خامه نصف پیمانه پودر ژلاتین 2 ق غ


شیر برنج یک مدل صبحانه یا دسر مقوی ایرانی می باشد. جهت آماده نمودن شیر برنج قالبی می بایست شیر برنج تهیه کرد و پس از سرد شدن آن را داخل قالب چرب‌ شده ریخته و داخل یخچال بگذارید.طرز آماده نمودن شیر برنج بسیار آسان می باشد و شما می‌توانید این دسر لذیذ و دلچسب را به آسانی آمده نمایید و از میل کردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. همچنین می‌توانید با تزیین شیر برنج به اشکال گوناگون و جذاب و یا به کار بردن قالب‌های زیبا وآماده نمودن شیر برنج قالبی، کودکان را به مصرف این صبحانه مقوی و استفاده نمودن از خواص بی‌ تکرار شیر و برنج تشویق کنید.شیر برنج قالبی بهترین انتخاب برای سرو به زیبایی تمام برای مجالس شما می باشد .امیدوارم که آن را تهیه نموده و هم زیبایی و هم از خواص آن بهره کافی را ببرید و لحظات شادی را در کنار خانواده سپری نمایید.

طرز تهیه:

مرحله اول:
در ابتدا جهت آماده نمودن شیر برنج قالبی می بایست برنج را از شب گذشته در کمی آب یا گلاب خیس نمایید.در یک قابلمه که برای تهیه این دسر قابلمه متوسط کافی است، برنج را همراه با 3 لیوان آب روی اجاق گاز با شعله متوسط بگذارید تا برنج آرام آرام نرم گردد.

مرحله دوم:
برنج تا زمانی باید بجوشد که تقریبا میزان نصف لیوان از آب در قابلمه بماند.سپس شیر را به برنج اضافه نمایید و منتظر بمانید تا برنج کاملا له گردد و به اصطلاح مغزش خام نماند.

مرحله سوم:

بعد از اینکه دانه‌های برنج کاملا از هم جدا شد، شکر را با نصف لیوان آب ‌جوش قاطی نموده و به شیر برنج بیافزایید.نکته کار این است که شیر برنج را مرتب هم بخورد تا شکر در آن حل گردد و برنج به اصطلاح ته نگیرد.

مرحله چهارم:

بعد از اینکه دانه‌های برنج کاملا از هم جدا شد، شکر را با نصف لیوان آب ‌جوش قاطی نموده و به شیر برنج بیافزایید.نکته کار این است که شیر برنج را مرتب هم بخورد تا شکر در آن حل گردد و برنج به اصطلاح ته نگیرد.

مرحله پنجم:

در قابلمه را ببنید و 5 - 10 دقیقه منظر بمانید تا شیر برنج جا افتاده گردد.بعد از اینکه شیر برنج آماده گردید، حرارت را خاموش نموده و منتظر بمانید تا کمی خنک گردد.گروهی از آشپز ها جهت آماده نمودن شیر برنج قالبی، داخل شیر برنج مقداری پودر ژلاتین بن ماری شده نیز می افزایند که این عمل باعث بافت بهتر شیر برنج و آسان تر و تمیزتر در ظرف سرو قرار می گیرد.
برای قالبی کردن شیر برنج قالب یا قالب‌های مورد نظر را کمی چرب نموده و شیر برنج را درون قالب بریزید.من یک بخش را زعفرونی کردم اول ریختم قالب بعد اینکه بست بقیه شیر برنج را روی شیربرنج زعفران ریختم و حدود 2ساعت داخل یخچال قرار دادم.

طرز تهیه شیر برنج قالبی با پودر ژلاتین:

مرحله اول:

برای آماده نمودن شیر برنج قالبی بدون پودر ژلاتین، می بایست شیر برنج را غلیظ‌ تر از هر وقت دیگر تهیه نمایید و صبر کنید آب آن کاملا تبخیر گردد، سپس آن را داخل قالب بریزید با پشت قاشق فشار دهید و چند ساعتی داخل یخچال بگذارید تا سفت گردد و خودش را بگیرد و بتوانید آن را به شکل قالبی در ظرف سرو خالی کنید.

مرحله دوم:
به جهت برگرداندن شیر برنج قالبی در ظرف مورد ‌نظر، نخست با نوک چاقو دور تا دور قالب را جدا نمایید و آن را تقریبا ۵ ثانیه درون آب‌ داغ قرار دهید و پس از آن فورا به داخل ظرف برگردانید و با خلال بادام و پسته یا مربا تزیین نمایید.

چند نکته مهم برای تهیه شیر برنج

نکته اول:

به جهت لذیذ ‌تر شدن شیر برنج می‌توانید از خلال بادام و پسته که از شب قبل با شکر و گلاب خیس نموده اید مصرف نمایید.

نکته دوم:

اگر مایل هستید شیر برنج را به عنوان دسر میل نمایید ،می بایست به جهت آماده نمودن شیر برنج، از برنج ایرانی و مرغوب استفاده گردد.

نکته سوم:

بعضی از آشپزها شیر برنج را با شکر و بعضی دیگر با عسل سرو می‌ نمایند، این به میل خودتان می باشد هر طور که علاقه مند هستید میل کنید.

نکته چهارم:
ممکن است که دسترسی به برنج نیم دانه نداشته باشید در این صورت برنج کامل را با قاشق له نمایید.

طرز تهیه شیر برنج کنجدی

طرز تهیه شیر برنج کنجدی

مواد لازم :

برنج نصف پیمانه نمک نصف قاشق چایخوری
شیر یک لیتر خامه 50 گرم
گلاب یک چهارم پیمانه کره به مقدار دلخواه
هل به مقدار لازم کنجد به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا برنج را به خوبی بپزید تا کاملا له شود سپس شیر را به آن اضافه کنید حرارت رو کم کنید و مرتب هم بزنید .

مرحله دوم:

بعد از گذشت 3 ساعت گلاب ، هل، نمک و کنجد رو اضافه کنید و حدود یک ربع هم بزنید تا مواد به خوبی با هم بپزد بهتر است کمی خامه نیز به مواد اضافه کنید تا لذیذ تر شود.

مرحله سوم:

در آخر مواد را پس از خنک شدن داخل یخچال بزارید بعد از 4 ساعت آماده سرو است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها