رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462151

چگونه با صفر تومان شروع کنیم؟

رپورتاژ تبلیغی / در عصر حاضر توجه به اینترنت و فضاهای کاری آنلاین فرصت های بیشماری برای همه کسانی که به دنبال شغل هستند ایجاد کرده است. اما مسئله ای که در همان ابتدای تصمیم می تواند باعث ناامیدی شود، تامین مالی لازم برای استارتاپ اینترنتی است.

dir="RTL" style="text-align:justify"> شروع یک کسب و کار و استارتاپ این روزها ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است. برنامه شکست های طلایی گفتگویی با جناب آقای دکتر یوسفیان بنیانگذار جزیره کارآفرینی، در رابطه با استارتاپ و راه اندازی کسب و کار در حوزه اینترنت ترتیب داده است. در ادامه به مختصری از مسیر و فعالیت های ایشان بعنوان یک کارآفرین سریالی، اشاره می کنیم و می بینیم که چطور می شود بدون سرمایه و با صفر تومان، نه تنها برای خود شغل فراهم کرد، بلکه تبدیل به یک کارآفرین سریالی هم شد.

در عصر حاضر توجه به اینترنت و فضاهای کاری آنلاین فرصت های بیشماری برای همه کسانی که به دنبال شغل هستند ایجاد کرده است. اما مسئله ای که در همان ابتدای تصمیم می تواند باعث ناامیدی شود، تامین مالی لازم برای استارتاپ اینترنتی است.

دکتر یوسفیان در زمینه ژنتیک تحصیل کرده اند. و در حال حاضر 8 استارتاپ موفق را به انجام رسانده اند. البته این پایان کار ایشان نیست و همچنان در صدد راه اندازی ایده های دیگری در قالب کسب و کاری اینترنتی هستند. نکته جالب توجه در مورد ایشان زمینه شغلی و تحصیلی متفاوت ایشان است. اما ببینیم ماجرا از کجا شروع شد؟

آغاز ماجرای استارتاپ چه بود؟

زندگی نامه دکتر یوسفیان به گفته خودشان خیلی خاص و استارتاپی است. ایشان در خانواده ای فرهنگی رشد کرده اند و خود نیز از ابتدا فردی علاقمند به تحصیل بودند.از آنجا که یاد گرفته بودند هر کاری را به نحو احسن انجام دهند، مدارج تحصیلی را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذاشتند و در مقطع ارشد و بعد دکتری با رتبه تک رقمی پذیرفته شدند. ایشان مانند خیلی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بدنبال تدریس و بعد راه اندازی یک آزمایشگاه ژنتیک بودند و بطور کلی بر این باور بودند که فقط از طریق تحصیل می توان به موفقیت دست یافت و فعالیت در بازار موفقیتی به اندازه تحصیل برای ما نخواهد داشت. در طول دوره تحصیلی خود تا حدودی برای تامین مخارج زندگی مجردی و بعد زندگی متاهلی از سوی پدر حمایت می شدند. اما پس از اتمام دوره ارشد وقت آن بود که به دنبال استقلال مالی بوده و فکری برای امورات مالی خود داشته باشد. تمام سرمایه ای که تا آن زمان داشتند یک ماشین پژو بود که آن را از فروش و پخش لوازم کامپیوتری در دوره کارشناسی خریده بودند. اما اکنون برای مخارج زندگی چه باید میکرد؟

کار در آزمایشگاه با مدرک فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی که در آن زمان داشتند، یکی از گزینه هایی بود که از ذهنشان گذشت. با این کار میشد ماهیانه حدود 600 هزار تومان درآمد داشت که 300 هزار تومان آن زمان صرف کرایه خانه میشد و باقی مانده آن کفاف امورات روزمره را نمی داد. کار دو شیفت حقوق او را دوبرابر میکرد اما از نظر ساعات کار منطقی نبوده و وقت کافی برای آن در اختیار ایشان نبود. تدریس خصوصی، مسافرکشی، بازگشت به شهرستان و کارهایی از این دست گزینه های دیگری بودند که از فکرشان می گذشت. اما انجام هر کاری نیاز به روحیه خاص خود دارد. هر کسی نمی تواند هر کاری را انجام دهد. از طرفی بدون شغل نیز گذران زندگی در تهران کاری سخت بود.

ایشان پس از اتمام دوره فوق لیسانس خود و در فاصله شش ماهه بین فوق لیسانس و شروع دکتری فرصتی مناسب برای فکر کردن در مورد امورات مالی و تامین مخارخ زندگی داشتند. در این میان روزی در دانشگاه با واژه ی کارآفرینی مواجه می شوند و تصمیم می گیرند در باره آن بیشتر بدانند. پس از چند روز پیگیری در سایت های مختلف و بویژه سایت ریاست جمهوری و کسب اطلاعاتی در مورد کارآفرینی و کارهایی که می توان در اینترنت انجام داد، و مطالعه مقالاتی درمورد کارآفرینان موفق، ایده ای به ذهنشان رسید که نه تنها برای خود، بلکه برای عده زیادی از دانشجویان در سراسر کشور می توانست فرصتی برای داشتن شغلی پاره وقت باشد. ایده او راه اندازی یک سایت آنلاین تایپ و ترجمه بود. اما همانطور که در ابتدا گفتیم منابع مالی لازم را نداشتند. آیا ناامید شدند؟ طبیعتا خیر. چراکه اگر ناامید شده بودند اکنون در این جایگاه حاضر نبودند.

ناگفته نماند که دکتر یوسفیان در آن زمان علم لازم برای راه اندازی سایت را نداشتند و برای انجام کار خود سه ماه بدنبال یک برنامه نویس بودند.

ایشان برای تامین مالی و تهیه دفتر برای کارشان با یکی از دوستان خود که انتشاراتی داشت صحبت کردند. نتیجه صحبت های آنان توافق برای همکاری در این پروژه بود. بنابراین دفتر انتشاراتی بعنوان دفتر کار پروژه استفاده شد و منبع مالی هم از همین انتشاراتی تامین شد. آقای دکتر یوسفیان نمونه ای از یک فرد تحصیل کرده و صاحب فکر است که از زمان خالی بین دو مقطع تحصیلی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردند. اولین سایت ایشان با عنوان ایران تایپیست در زمینه تایپ و ترجمه آنلاین مشغول فعالیت می باشد.

کارآفرین سریالی ایران

علت اینکه ایشان عنوان کارآفرین سریالی را از آن خود کرده اند، این است که پس از به انجام رساندن پروژه ایران تایپیست خود را به آن محدود نکردند، بلکه به سراغ پروژه ای دیگر رفتند و بعد پروژه ی سوم . به گفته خودشان، وقتی یک کار را به مرحله ای می رساندند که دیگر برای ادامه نیازی به حضور و کنترل ایشان نبود، کار را به افراد دیگر سپرده و پروژه دیگری را که در ذهن داشتند شروع می کردند. ایشان در حال حاضر هشت سایت فعال و موفق دارند که در ادامه بطور مختصر معرفی شده اند:

ایران تایپیست: فضایی برای سفارش آنلاین تایپ و ترجمه است.

رایا مارکتینگ: در آن خدمات تولید محتوا ( صوتی، تصویری، متنی ، موشن گرافیک) ارائه می شود.

مامی فود: که سیستمی آنلاین برای سفارش غذای خانگی است و غذاهای آن را خانم های خانه دار طبخ می کنند.

وکیل تلفنی: سایتی برای دریافت آنلاین مشاوره حقوقی که بصورت 24 ساعته خدمات ارائه می کند.

جیب پی: سایتی برای ارائه خدمات پرداخت است.

ژناریا: سایتی که در آن کارهای آزمایشگاهی در زمینه بیوتکنولوژی صورت می گیرد.

ارشدان: سایتی برای ارائه خدمات در زمینه چاپ کتاب است.

داستانک: سایتی برای سفارش داستان شخصی سازی شده است.

دیدگاه ایشان در مورد شکست ها در کسب و کار جالب توجه است. ایشان زندگی را یک جور بازی می بینند که نه برای شکست ها در آن باید غصه خورد و نه از پیروزی ها خیلی خوشحال شد. رفتار و روحیه ای که دارند و خنده رو و خوش برخورد بودنشان موید این گفتار است. و البته بنا به اظهارات خودشان این رفتار از ابتدا با ایشان بوده و ارتباطی به وضع و ثروت کنونی ندارد.

به عقیده ایشان تصور اکثر جوانان در مورد هدف و کاری که برای آینده خود مدنظر دارند خیلی محدود است. چراکه معمولا به یک کار مدیریتی و محیطی اداری و خاص با حقوقی بالا فکر می کنند، و اگر زندگی مسیر دیگری برایشان داشت از همه چیز ناامید شده و خود را یک شکست خورده می پندارند. لذا حاضر نمی شوند کارهایی با سطح اجتماعی و درآمدی پایین را بپذیرند در حالیکه حتی اگر لازم باشد، باید در ابتدا به رایگان هم کار کنند تا فنون لازم برای آن کسب و کار را بطور کامل فرا بگیرند و برای آن آماده شوند. درحالیکه می توان با عوض کردن نوع نگاه به زندگی و پیدا کردن فرصت های بی نهایتی که در عصر حاضر و بویژه در فضای آنلاین کسب و کار وجود دارد مسیرهای دیگری نیز متصور شد.

از طرفی حتما لزومی ندارد شغلی که داریم مرتبط با تحصیلاتمان باشد. دکتر یوسفیان بر این باورند که نباید به تحصیلات به این دید نگاه کرد که تعیین کننده ی شغل آینده ما است و اصلا بخاطر یافتن شغلی مناسب است که درس می خوانیم. این یک باور غلط است. تحصیل به خودی خود یک روند مطلوب در زندگی است، حال می تواند با مسیر شغلی ما مرتبط باشد یا نباشد.

در راه اندازی یک کسب و کار جدید به دنبال انجام همه کارها به دست خودتان نباشید. از طرفی نداشتن سرمایه نباید مانعی برای شروع کارتان باشد، چراکه در صورت نداشتن سرمایه می توانید مانند آقای یوسفیان به سراغ صاحبان سرمایه بروید و آنها را تشویق به همکاری کنید. بعبارتی سرمایه ی آنها و فکر و ایده ی شما می تواند فرصتی عالی برای هر دو طرف بدنبال داشته باشد.

رسالت جزیره کارآفرینی

خبر خوش برای کسانی که ایده های خوبی برای کسب و کار دارند ولی در تامین اولیه آن به مشکل برخورده اند، و بعبارتی می خواهند با صفر تومان شروع به کار کنند، این است که دکتر یوسفیان مرکزی به نام جزیره کارآفرینی راه اندازی کرده اند که در آن افراد متقاضی می توانند بمدت یکسال از آموزش ها و حمایت های مالی و امکانات تفریحی و استراحتی موجود استفاده کرده و به پیشبرد ایده ی خود مشغول باشند، تا در نهایت نتیجه مطلوبشان را از آن بگیرند. بعبارتی این همان مشارکت و همکاری ایده و سرمایه است که می تواند منجر به موفقیت و ثروت شود. استفاده از امکانات و قضای جزیره ی کارآفرینی هزینه ای ندارد، بلکه در آنجا به هر ایده مبلغ 25 میلیون تومان حمایت مالی تعلق می گیرد و خود فرد می تواند با تشکیل تیم طرح خود را پیش ببرد. این به نوعی شراکت بین جزیره کارآفرینی و صاحبان ایده محسوب می شود. با مطالعه مسیری که دکتر یوسفیان طی کرده اند در می یابیم که می توان از شکست ها و سختی های زندگی، آینده ای موفق ساخت به شرطی که خود را محدود به یک نقطه و هدف نکنیم.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها