رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483433

موسسه پورتلند گزارش داد

30قدرت نرم جهان در سال 2019

ساعت 24 - موسسه پورتلند آمریکا مطابق با یافته‌های تحقیق سال 2019،در گزارشی پنج کشور برتر در عرصه قدرت نرم را به‌ترتیب فرانسه، انگلیس، آلمان، سوئد و آمریکا معرفی‌کرده است. این گزارش به بررسی توانمندی‌های کشورها براساس شاخص‌های تعیین شده و علل برتری آنها در عرصه قدرت نرم می‌پردازد.

قدرت نرم

در سال 2018، پنج قدرت برتر نرم جهان به ترتیب شامل: انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و ژاپن می‌گردید. تنزل جایگاه آمریکا به رتبه پنجم بیانگر کاهش تدریجی قدرت نرم آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ و در برابر رقبای اروپایی آن می‌باشد. اهمیت روزافزون قدرت نرم در تمامی فعالیت‌ها، تبادلات، ارتباطات، تمهیدات امنیتی، آموزش و اقتصاد جوامع در ذیل بررسی می‌شود. براساس تحقیق سال 2019 مؤسسه پورتلند، پس از ده قدرت اول (فرانسه، انگلیس، آلمان، سوئد، آمریکا، سوئیس، کانادا، ژاپن، استرالیا و هلند)، بیست کشور بعدی به ترتیب عبارتند از: ایتالیا، نروژ، اسپانیا، دانمارک، فنلاند، اتریش، زلاندنو، بلژیک، کره جنوبی، ایرلند، سنگاپور، پرتقال، لهستان، جمهوری چک، یونان، برزیل، چین، مجارستان، ترکیه و فدراسیون روسیه. ترکیه به عنوان کشور دارای مشابهت زیاد با ایران در سال 2015 در رده 28، در سال 2017 در جایگاه 30 و در سال 2019 در جایگاه 29 از نظر قدرت نرم قرار گرفته است. این در حالی است که امکانات و توانایی‌های بالقوه کشورمان در مقایسه با ترکیه، قابل توجه می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تکیه و تمرکز بر شاخص‌های قدرت نرم خویش، به رشد و توسعه لازم در این زمینه دست یابد. در صورت عملیاتی شدن ظرفیت‌های موجود، ایجاد و حمایت از برندهای مختلف ملی در عرصه جهانی، تقویت بیش از پیش قدرت نرم و ارتقای تصویر واقعی کشورمان نزد جامعه بین‌الملل دور از تصور نخواهد بود.

گزارش 30 قدرت نرم همه ساله از سال 2015 به رتبه‌بندی کشورها در زمینه قدرت نرم می‌پردازد. موسسه پورتلند آمریکا به همراه فیسبوک و مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) در سال 2019 نیزدر گزارش مبسوطی، 30 قدرت برتر نرم دنیا را معرفی کرده است. جوزف اس. نای استاد برجسته امریتوس و رئیس قبلی دانشکده امور دولتی کندی در دانشگاه‌ هاروارد که پیش‌تر به عنوان دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین‌المللی خدمت کرده، از جمله همکاران و اعضای مهم تیم تحقیقاتی موسسه پورتلند می‌باشد. موسسه مذکور مطابق با تعاریف موجود از قدرت نرم، شاخص‌های پذیرفته شده، اطلاعات عینی (65 درصد شامل دولت، دیجیتال، فرهنگ، موسسات و تشکیلات اقتصادی، ارتباطات و آموزش) و نتایج نظرسنجی‌ها (35 درصد شامل روش آشپزی، تولیدات فناوری، مساعدت و تعاون، فرهنگ، برندها و کالاهای لوکس، سیاست خارجی، زیست‌پذیری) و تلاش‌های برجسته کشورها در صحنه بین‌الملل، اقدام به ارزیابی و درجه‌بندی کشورها می‌نماید. این گزارش نشان‌دهنده بسیاری از تغییرات و تحولات سیاسی جهان نیز هست. عوامل مختلفی همچون قدرت اقتصادی، نفوذ فرهنگی و سیاسی و متغیرهایی مانند شبکه نمایندگی‌های دیپلماتیک، نفوذ در حوزه ارتباطات، اطلاعات و دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌های تسهیل گردشگری هم در ارزیابی و درجه‌بندی موسسه پورتلند دخیل می‌باشند. در گزارش امسال سوئیس، کانادا، ژاپن، استرالیا و هلند نیز جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در گزارش سال 2019 ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، چین، تایوان، تایلند، مالزی، هند، اندونزی و فیلیپین به عنوان ده قدرت نرم آسیا معرفی شده‌اند. از سال 2015 تا 2018 چهار کشور آسیایی در حال ارتقای وضعیت خویش در میان 30 قدرت نرم جهان بوده‌اند، اما در سال 2019 این روند دستخوش تغییر گردیده است. موقعیت کره جنوبی ارتقا یافته و وضعیت ژاپن تنزل پیدا کرده و سنگاپور و چین جایگاه قبلی خود را کماکان حفظ کرده‌اند. در مجموع کشورهای آسیایی، در وضعیت بهتری نسبت به سال 2015 قرار گرفته‌اند. به‌علاوه با توجه به روندهای غالب و شایع ژئوپولتیک و اقتصادی، بی‌توجهی به خیزش بلندمدت جهانی آسیا، عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها