رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489346

تاثیر شگفت انگیز موسیقی برروی کار کردن شما!

ساعت24-گوش کردن به موسیقی در محل کار باعث افزایش بهره وری کارمندان و تمرکز بیشتر آنها می شود

خبر
بسیاری از ما در محل کار به موسیقی گوش می‌کنیم، چون این‌طور تصور می‌کنیم که باعث تمرکز و بهره‌وری بیشتر ما می‌شود.


برخی از افراد هم برای فرار از سروصداهای زیاد محل کار یا صداهایی که آزاردهنده هستند و موجب حواس‌پرتی آن‌ها می‌شوند؛ به موسیقی و هدفون پناه می‌برند. این افراد در رستوران و کافی‌شاپ، در محل کار و حتی در هنگام مطالعه موسیقی در پس زمینه ذهن‌شان می‌خواند.

در برخی موارد، گوش دادن به موسیقی می‌تواند مفید باشد و باعث افزایش عملکرد شما شود. گوش دادن ۱۵ دقیقه‌ای به برخی آهنگ‌ها می‌تواند ذهن شما را خلاق‌تر کند. جراحان معروفی در دنیا هستند که هنگام عمل جراحی به موسیقی گوش می‌کنند تا آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشند.

ورزشکارها و افرادی که دنبال بدن‌سازی هستند؛ با ریتم تند موسیقی می‌توانند سرعت حرکات خود را افزایش دهند و بدون احساس خستگی، بیشتر و بیشتر بدوند یا اینکه وزنه بزنند.

اما همیشه موسیقی مفید و سازنده نیست. به‌ویژه وقتی نیاز به یادگیری چیز جدیدی دارید یا باید مهارت‌های خود را توسعه دهید و پیشرفت کنید. همین‌طور، در هنگام تلفیق اطلاعات یا تجزیه و تحلیل آن‌ها باید بالاترین تمرکز و قدرت ذهنی را داشته باشید.

افرادی که باید حل مسأله کنند و راه‌کارهایی برای برون رفت از مشکلات بیابند؛ همه این افراد نباید به موسیقی گوش کنند. این یک پیشنهاد از طرف ما نیست و دانشمندان علوم اعصاب در جدیدترین تحقیقات خود بدان رسیدند.

مشکل اینجا است که دانشمندان به موسیقی در این موقعیت‌ها صدای بی‌ربط یا غیرضروری (irrelevant sound) می‌گویند. شاید شما تصور کنید بدون موسیقی، این کارها خیلی کسل‌کننده خواهند شد.

شاید این طور باشد که فکر می‌کنید، ولی هنگامی که مشغول انجام کاری ذهنی با موسیقی پس‌زمینه (و مکالمه و باقی کارهای مشابه) هستید؛ کارایی ذهن کاهش پیدا می‌کند و خدشه‌دار می‌شود.

دقیقا همانند هنگامی که می‌خواهید روی کاری تمرکز کنید، ولی اطرافیان شما در حال صحبت با یکدیگر هستند و شما آرزو می‌کنید آن‌ها ساکت باشند. یا اینکه در خانه نشسته‌اید و می‌خواهید کتابی مطالعه کنید یا چیزی بنویسید، ولی همسایه مشغول بریدن درختان و کوتاه کردن چمن‌ها است. در محیط شهری هم صداهای ساختمان سازی‌ها مزاحم تمرکز ما هستند.

چه مواقعی نباید موسیقی گوش کنیم؟

دانشمندان می‌گویند شنیدن موسیقی یک کار برای ذهن انسان است و باید بخشی از انرژی و توانایی خود را برای آن کنار بگذارد. بدتر از گوش دادن به موسیقی ملایم با هدفون، شنیدن موسیقی‌های بلند و آوازگونه با بلندگو است.

شنیدن آواز باعث افزایش حجم کار ذهنی شما می‌شود که به طور مستقیم روی کاهش بهره‌وری تاثیرگذار است.

حتی اگر دانشمندان در یافته‌های جدید خود به این موضوع اشاره نکرده باشند؛ ما خودمان بارها چنین تجربه‌هایی داشتیم. گوش دادن به موسیقی بلند در هنگام رانندگی باعث کاهش تمرکز ما می‌شود. همین‌طور، وقتی بلند بلند برای خودتان یا دیگران آواز می‌خوانید و پشت فرمان هستید؛ اصلا حواستان به رانندگی نیست.

بنابراین، در آینده هنگامی که می‌خواهید روی پروژه‌ای تمرکز کنید، چیزی یاد بگیرید، فعالیت‌های ارزیابی و تصمیم‌گیری داشته باشید و به تمام قوای ذهنی خود نیاز دارید؛ بهتر است موسیقی را متوقف کرده و محیطی ساکت برای مغزتان بسازید.

شاید در ابتدا این وضعیت برایتان کسل‌کننده باشد یا نتوانید ادامه دهید، ولی قطعا کارایی و بهره‌وری شما افزایش پیدا خواهد کرد و نتایج آن را لمس می‌کنید.

سیمرغ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها