رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 489966

جزئیاتی از گزارش مجلس درباره برجام / ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی همچنان تحریم هستند /غنیسازی گسترده اورانیوم را از سرخواهیم گرفت اگر...

ساعت24-سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون از روند اجرای برجام، گفت: اگر اتحادیه اروپا تضمین عملی برای اجرای برجام ندهد، ضمن محدودیت همکاری با آژانس انرژی اتمی، غنی سازی گسترده اورانیوم را در پیش می گیریم.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از روند اجرای برجام در مقطع زمانی ۲۶ تیرماه ۹۶ تا ۲۶ تیرماه ۹۷ را قرائت کرد.

نماینده مردم ورامی، گفت: گزارش شش ماهه چهارم و پنجم از اجرای برجام در اجرای تبصره یک قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، مصوب ۲۱ مهرماه ۹۴ مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی در کمیسیون امنیت آماده ارائه در صحن علنی شد.

وی افزود: برجام در تیرماه ۹۴ با مشارکت ایران و ۵ عضو دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان موسوم به ۱+۵ مورد توافق قرار گرفت و پس از تصویب در مجلس، بررسی توسط شورای عالی امنیت ملی و موافقت مشروط مقام معظم رهبری، در ۲۶ دی ۹۴ اجرا شد.

نقوی حسینی در ادامه با یادآوری ارائه سه فقره گزارش شش ماهه در گذشته، عنوان کرد: در این گزارش ها اقدامات ایران و ۱+۵ ، وضعیت تحریم ها در دوره اجرایی شدن برجام، موارد بدعهدی، کارشکنی و نقض برجام توسط آمریکا از زمان شروع برجام تشریح شد و اکنون گزارش شش ماهه چهارم و پنجم آماده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به موارد این گزارش اشاره کرد و گفت: مبانی و منابع گزارش، اجرای تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، مواضع و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحولات انجام شده در حوزه تحریم ها، موارد بدعهدی، نقض برجام و خروج آمریکا از برجام، مواضع، اقدامات و پیگیری های دولت جمهوری اسلامی ایران، مواضع و اقدامات اتحادیه اروپا، استمرار فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و پیشنهادات کمیسیون از جمله بخش های این گزارش است.

بخش‌های مهم این گزارش به نقل از خانه ملت،فارس و ایسنا از این قرار است:

* ایران اطلاعات ساخت پیشران‌های هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است.

* با اجرای برجام بخش قابل توجهی از تحریم‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، بیمه، مالی و بانکی، بهداشت و درمان، آب و برق، دامداری و کشاورزی، شیلات و طیور، صنعت و تجارت، محیط زیست و همچنین ارتباطات، اطلاعات و فناوری تعلیق شد که بعد از خروج آمریکا از برجام این تعلیق لغو شد.

* ارتباط مالی و بانکی ایران با شبکه بین‌المللی، پولی و بانکی قبل از خروج آمریکا از برجام گسترده بود و حتی با هند، چین، اتریش و دانمارک قرارداد تأمین منابع مالی منعقد شده بود که بعد از خروج آمریکا از برجام کارشکنی‌ها منجر به جلوگیری از انعقاد قرارداد پولی، بانکی و مالی شد.

* بر اساس برجام تعداد ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی بیش از ۵ سال دیگر در تحریم‌های سه‌گانه سازمان ملل باقی ماندند.

* با گذشت سه سال از اجرای برجام طرف‌های ۵+۱ تعهدات خود را در قبال ایران انجام ندادند و عملاً جمهوری اسلامی نتوانست از ثمرات تعلیق تحریم‌های پولی، بانکی و مالی استفاده کند.

* عدم تصویب برجام در سنای آمریکا و معلق و مشروط کردن رفع تحریم‌ها به تائید هر سه ماه یک بار رئیس‌جمهور آمریکا با روی کار آمدن ترامپ و نگاه منفی و افراطی وی به برجام و مواضع شدید ضد برجامی او، تردید و نگرانی نظام بانکی کشور را چند برابر کرد و روابط بانکی آنان با جمهوری اسلامی ایران کندتر شد. همچنین سایه تحریم‌ها و تهدید در روابط بانکی ایران و جهان تشدید شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها