رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490650

وسواس را روزهای کرونایی باید کنار زد

ساعت24 -شاید برخی از شوخی‌هایی که مردم در باب شیوع کرونا می کنند جدی نباشد اما گاهی این شوخی‌ها در اصل زیر لایه‌های وسواسی را ناخودآگاه برای افراد در جامعه ایجاد می‌کند.

وسواس
شاید برخی از شوخی‌هایی که مردم در باب شیوع کرونا می کنند جدی نباشد اما گاهی این شوخی‌ها در اصل زیر لایه‌های وسواسی را ناخودآگاه برای افراد در جامعه ایجاد می‌کند.

گاهی مردم به شوخی می‌گویند، آنقدر دستهای خود را شُسته‌اند که خطوط کف دست یا اثر روی سر انگشت آنها از بین رفته است یا آنقدر الکل و ضدعفونی به خانه و لباس خود زده‌اند که حتی نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند.

از این دست شوخی‌ها و طنز مایه‌های پس از کرونایی در بین مردم کم نیست، اما گاهی عده‌ای به طور واقعی در برابر شیوع کرونا بیش از اندازه رفتار وسواسی به خرج می‌دهند و حتی ممکن است روزی ۲تا ۳ بار خانه خود را ضدعفونی کنند.

در این روزهای کرونایی، عده‌ای از مردم آنقدر دست‌های خود را می‌شوند، استحمام می‌کنند و زنان و مادران نیز بیشتر از گذشته به نظافت و شست‌وشوی پی در پی منزل و سطوح می‌پردازند، که از حد معمول فراتر رفته و به نوعی به رفتار وسواس گونه تبدیل شده است.

روزی ۱۰۰بار دستهایمان را شست و شو می‌دهیم

مریم یک بانوی ۳۲ ساله خانه‌دار در شهرکرد با اشاره به اینکه حس می کند به دلیل مصرف بیش از اندازه ضد عفونی، دچار بیماری پوستی و اگزما شده است، گفت: روزی ۱۰۰بار و شاید هم بیشتر دستهایم را شسته و ضدعفونی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه یک کودک ۴ ساله دارد، گفت:به دلیل شست ‌و شوی مداوم دست‌ها و ضدعفونی کردن وسایل منزل، کودکم نیز دچار وسواس شده و مدام دست‌های خود را می‌شوید.

وی، به ضدعفونی کردن وسایل آشپزخانه قبل از هربار استفاده کردن اشاره کرد و گفت: به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی و شوینده به خصوص وایتکس دچار ناراحتی ریه شده‌ام.

محمد، یکی دیگر از شهروندان شهرکردی می‌گوید، با شنیدن اخبار مربوط به کرونا و رعایت اصول بهداشتی، پدرش که کارمندست دچار رفتارهای وسواسی شده و کارهایی انجام می‌دهد که قبل از ویروس از او بعید بود.

وی اظهار داشت: پدرم بعد از تمام شدن ساعات کاری، تمام لباس و وسایل مربوط به محل کار را در حیاط خانه ضدعفونی می‌کند و بعد وارد خانه می‌شود.

اسحاق یک فرد میانسال نیز با تاکید بر اینکه وسوس از ترس کرونا تنها فرد را گرفتار نمی‌کند و خانواده‌ها را هم درگیر می‌کند،افزود: رعایت بهداشت باید از سوی همه انجام شود و به دلیل شست وشو زیاد و افزایش اضطراب و استرس در روزهای اخیر، در انجام کارهای روزمره دچار اختلال شده‌ام.

به گفته روانشناسان، وسواس یک اختلال اضطرابی است که با افکار غیرقابل کنترل و رفتارهای تکراری بروز پیدا می‌کند، در حالی که اختلال وسواس فکری- عملی که این روزه مردم به آن مبتلا شدند، نوعی اختلال روانی است که فرد به دلیل افکار و ترس غیر منطقی (وسواس گونه) رفتار تکراری اجبارگونه از خود نشان می‌دهد.

پرهیز از وسواس در روزهای کرونایی

یک روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به شیوع ویروس کرونا و انجام برخی کارهای پیشگیرانه در راستای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله شست و شو و ضدعفونی کردن دست‌ها و تمام وسایل و تجهیزات گفت: این شست و شوی مداوم، باید به‌گونه‌ای باشد که پس از اتمام بیماری کرونا دچار بیماری وسواس نشود.

حوری‌وش قادری افزود: اختلال، وسواس جبری است که می‌تواند ۲ تا ۳ درصد افراد جامعه را مبتلا کند، به گونه‌ای که هم‌اکنون ۱۰ درصد مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های اعصاب و روان و روانشناسی، را افراد وسواسی تشکیل می‌دهند.

وی، با بیان اینکه وسواس یک اختلال ناراحت کننده و مزاحم زندگی فردی است و در حوزه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی فرد آسیب وارد می‌کند و وقت زیادی از بیمار را می‌گیرد، گفت: فرد وسواسی مرتب درگیر انجام کارهای وسواسی و درگیری ذهنی با افکار وسواسی دارد.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه برخی افراد دچار وسواس فکری و یا وسواس عملی هستند و برخی افراد هر دو وسواس را دارند، گفت: وسواس فکری افکار و عقاید تکرار شونده‌ است، که مرتب وارد حوزه ذهن فرد می‌شود و فرد از اینکه نگذارد این افکار وارد ذهنش شود، ناتوان است.

وی اظهار داشت: افکار و احساسات وسواسی ،با ماهیت تکرار شونده وارد ذهن فرد وسواسی می‌شود و فرد را دچار تنش، اضطراب می‌کند و فرد برای کاهش اضطراب به انجام کارهای عملی مانند شستن زیاد دست اقدام می‌کند.

این روانپزشک، شایع‌ترین وسواس فکری وسواس آلودگی دانست که فرد در هر صورت فکر می‌کند، کثیف و آلوده است و مرتب به شست و شو مشغول است.

این روان‌شناس بالینی اظهار داشت: در این روزها و ایام که اپیدمی کرونا شایع است، یکسری از افراد هستند که از قبل اختلاف وسواس داشتند و اضطراب آنها بیشتر شده و افزایش وسواس فکری و عملی آنها بیش از گذشته است.

قادری گفت: این وضعیت جهانشمول است و مردم باید در این روزها آرامش خود را حفظ کنند تا دچار وسواس شوند.

وی، به گروه دیگری از افراد که قبل از این وسواسی نبودند و با شیوع این ویروس دچار وسواس شده‌اند و همه جا را ضدعفونی می‌کنند اشاره کرد و گفت: تکرار شست وشو و ضدعفونی کردن باعث می‌شود این افراد آسیب جسمی، روحی و با حساسیت ریوی و پوستی شوند.

به گفته وی، مردم بدانند کارهای افراطی از جمله زیاده‌روی در شست و شو و ضدعفونی کردن، هیچ کمکی به آنها نمی‌کند و با رعایت پروتکل بهداشتی و در خانه ماندن، شانس ابتلا به بیماری در افراد کاهش پیدا می‌کند.

کودکان را وسواسی نکنیم

این متخصص روانپزشکی گفت: با انجام کارهای افراطی و افکار وسواسی از طرف پدر و مادر ،برخی کودکان نیز دچار افکار وسواسی و افراطی و اضطراب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عواملی که باعث ایجاد بیماری وسواس می‌شود، یادگیری از والدین است، گفت: این روزها با تکرار کارهای وسواسی در خانه و خانواده از سوی والدین، این رفتار وسواسی در کودکان نهادینه می‌شود.

به گفته وی، کسانی که از قبل دچار بیماری وسواس بودند الان با کم کردن اضطراب و استرس و کسانی که دچار وسواس نبودن و هم‌اکنون درگیر شستن دست و ضدعفونی کردن شده اند، باید از پروتکل وزارت بهداشت برای تمیزکردن و ضدعفونی کردن استفاده کنند.

قادری اظهار داشت: بیماری وسواس یک بیماری مزمن است که در این شرایط خاص باید مراقب آن بود فرد دچار افکار وسواسی نشود و در حد معمول دست‌ها را شست و ضدعفونی کرد.

وسواس در بهداشت کرونایی زمینه ساز ناهنجاری برای ارتباطات اجتماعی

یک روانشناس بالینی نیز گفت: رعایت بهداشت و نظافت در روزهای کرونایی در صورتی که به وسواس تبدیل شود، زمینه اختلال و ناهنجاری در فرد و زندگی فردی، اجتماعی و ارتباطات اجتماعی فرد را فراهم می‌کند.

ندا خلیلی افزود: امروز مردم جهان استرس و اضطراب ویروس کرونا را به شکل‌های مختلف دارند و ممکن است این اضطراب و استرس بعد از فروکش کردن شیوع کرونا نیز دربین مردم شایع باشد.

وی، به نگرانی از مبتلاشدن خود و خانواده از سوی افراد اشاره کرد و گفت: این امر زمینه وسواس‌های فکری را افزایش داده و افراد دچار وسواس شست‌وشو شدند.

به گفته وی،هم‌اکنون ویروس کرونا و نگرانی از مبتلاشدن به آن سلامت روان جامعه را تحت‌ تاثیر قرار داده و باعث افزایش حساس ناامنی در جامعه شده است.

این روان شناس بالینی اظهار داشت:شست و شوی دست‌ها به صورت مکرر به تعداد دفعات زیاد، زمینه‌ساز بروز وسواس و انجام رفتار وسواس‌ گونه را فراهم می‌کند، که ممکن است سال‌ها اثرات خود را بر زندگی افراد به خصوص کودکان باقی بگذارد و سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی، اضطراب و استرس بخشی از زندگی افراد است و کسانی که استرس زیاد دارند به وسواس‌های شدید مبتلا می‌شوند.

وی، با تاکید بر اینکه وسواس کشاکش درون و بیرون فرد است و درگیری بین این دو وجود دارد، افزود: فرد وسواسی بدون اختیار و از روی اجبار، عملی را به تکرار انجام می‌دهد که به آن وسواس عملی و مطلب و موضوعی را در فکر و ذهن خود تکرار میکند را وسواس فکری می‌گویند.

همان ۲۰ثانیه برای شستن دست‌ها کافی است

یک متخصص پوست و مو در شهرکرد نیز با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس‌ کرونا از طریق دست‌ها است،گفت: شست وشو مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از الکل ۶۰ تا ۷۰ درصد، اسپری، ژل و فوم ضدعفونی‌کننده از راه‌های مقابله با این ویروس است و در نهایت همان ۲۰ ثانیه توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای شستن دستها کافی است.

حسین شعبانزاده افزود: توصیه‌ای برای دفعات ضدعفونی کردن یا شستن دست‌ها وجود ندارد و در صورت برخورد با منابع آلودگی باید دست‌ها شست و شو و ضدعفونی شود و به منظور حفاظت از پوست دست‌ها پس از شست وشوی کامل با آب و صابون و یا ضد عفونی کردن آن‌ها مصرف روزانه، کرم‌های مرطوب‌کننده توصیه می‌شود.

وی، به افزایش وسواس به شست و شو دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و وایتکس در این روزها به عنوان یک زنگ خطر برای افزایش بیماری پوستی و ریه اشاره کرد و گفت: در صورت مراجعه به اماکن شلوغ و بیمارستان و مراکز درمانی که میزان آلودگی بالاست، از دستکش و ماسک استفاده شود و پس از بازگشت به منزل لباس‌ها شست و شو شود.

وی اظهار داشت: انجام استحمام و شست وشوی بدن در صورت مراجعه به مناطق آلوده، ضروری است تا اگر ویروس وارد به پوست و مو منتقل شده باشد،شسته شود.

شعبانزاده، از مردم خواست تا برای ضدعفونی کردن دست‌های و بدن از مواد ضدعفونی کننده سطوح و یا وایتکس یا آب اکسیژنه استفاده نکنند، چرا که این مساله باعث از بین رفتن سد دفاعی پوست و لایه سطحی پوست می‌شود، که باعث آسیب جدی به پوست و اگزمای پوستی می‌شود.

وی افزود: برای شست و شوی دست‌ها در این روزهای کرونای از شوینده‌های ملایم و ضعیف مانند صابون کرم‌دار استفاده شود و بعد از شست و شو دست‌ها از کرم‌های مرطوب‌کننده و چرب‌کننده مانند وازلین و ویتامین استفاده شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع:ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها