رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497590

درسرمقاله روزنامه ایندین اکسپرس مطرح شد

یک کارکثیف از چینی ها دردوران کرونا : شکار شرکت های هندی

ساعت 24 - رهبران حزب کمونیست چین گویا دنیای نابسامان شده از یورش ویروس برخاسته از این کشور را برای آسیب رساندن به اقتصاد کشورها وهمچنین ادامه زورگویی به تایوان و هنگ کنگ را مناسب تشخیص داده است و کار کثیف شکار شرکتها درهند از جمله این رفتارها به حساب می اید که در سرمقاله روزنامه ایندین اکسپرس بازتاب داشته است. دراین سرمقاله می خوانیم:

هند
dir="RTL">اقدام دهلی نو برای جلوگیری از شکار شرکت های هندی توسط چینی ها؛ در زمانی صورت گرفت که بازار بورس اوراق بهادار هند، توسط ویروس کرونا، به شدت آسیب دیده است. این امر نشان دهنده تصور نوظهور دهلی است که در خصوص چین، تجارت و امنیت جدائی ناپذیر هستند. نگرانی های دهلی با نگرانی هایی مشابه از سایر نقاط جهان مشترک هستند. تعدادی از کشورهای اروپایی، از قبل در این راستا حرکت شان را آغاز کرده اند.در سال های اخیر، چه در کشورهای در حال توسعه و چه در کشورهای توسعه یافته، این نگرانی ها افزایش یافته است که «چین» کنترل دارایی های زیربنایی، صنعتی و فناوری آنها را مورد هدف قرار داده است. اما بسیاری از دولت ها ترجیح داده بودند که فرصت دیگری به آن کشور بدهند. اما دیگر چنین نیست. در پی بحران ویروس کرونا، که جهان غرب را ویران کرده است، این تمایل به سرعت از بین رفته است.گرچه تعداد معدودی از رهبران جهانی می خواهند که در حمله علنی به چین، به رئیس جمهور آمریکا بپیوندند؛ بسیاری از آنها می دانند که پکن تا حدودی مسئول این موضوع است که اجازه داد وضع اورژانسی سلامتی در یکی از شهرهای آن، به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شود.اینکه شرکت های چینی با دسترسی آسان به پول و پشتیبانی سیاسی شدید از سوی پکن، اکنون از بدبختی اقتصادی سایر کشورها سوءاستفاده می ­کنند؛ مانند نمک بر زخم پاشیدن است. در حالی که بیشتر رهبران مشغول مقابله با این ویروس هستند، احتمالاً آنها اجازه نمی دهند پکن چنین اقداماتی را ادامه دهد.

حتی در کشوری مانند انگلیس، که دولت بوریس جانسون قبلا حامی تقویت مشارکت اقتصادی با چین و تمایل به فاصله گرفتن از متحد صمیمی خود (آمریکا)، شده بود؛ اکنون در حال تجدید نظر در آن خصوص است. . هفته گذشته، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس گفت دیگر «بازگشت به معاملات معمول» با چین، ممکن نخواهد بود.

فراتر از پاسخگویی چین به سؤال هایی درباره شیوع ویروس کرونا؛ بسیاری از کشورها درباره ماهیت تعامل تجاری خود با چین، در حال تجدید نظر هستند. با توجه به بسیاری از موضوعات از تجارت و سرمایه گذاری گرفته تا حمایت از مالکیت معنوی وغیره، یک احساس غیر قابل انکار وجود دارد که چین برای دستیابی به منافع یک جانبه، از سیستم جهانی سوءاستفاده کرده است.هند نسبت به غرب درباره­ رابطه تجارت و امنیت ملی سابقه و شناخت بهتری دارد. از اوایل دهه 1990، دهلی با این دیدگاه پیش رفته است که گسترش همکاری های اقتصادی با چین، به کاهش اختلافات سیاسی با آن، کمک خواهد کرد. اما با قوی تر شدن چین از نظر اقتصادی، اختلافات پر رنگ تر شده است. دهلی نو مسیر سازمان جهانی تجارت را برای چین آسان ساخت.

هند اجازه داد واردات ارزان قیمت از چین، بخش تولید هند را تضعیف کند و مازاد تجاری گسترده ­ای را به دنبال داشته باشد. هند اجازه داد تا چین نفوذ گسترده ای در بخش مخابرات، بخش دیجیتال و سایر بخش های پیشرفته آن داشته باشد و سرانجام عواقب منفی متعدد این کار را کشف کرد. در طی چند سال گذشته، رویکرد جدیدی از سوی هند دیده شده که باعث شده است هند با طرح کمربند و جاده چین مخالفت کند و با استناد به عدم تعادل تجاری با چین، از مذاکرات RCEP خارج شود. تصمیم در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی چینی را می ­توان یکی از آن قطعه ها دانست. اما معما و پازل مقابله با حمله‌های اقتصادی استراتژیک چین، دهلی را برای مدت طولانی مورد آزمون قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها