رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503095

نگاهی به عوامل اصلی شکل‌گیری تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا

ساعت24- سفیر اسبق کشورمان در واتیکان به بررسی زمینه های شکل گیری اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا می پردازد.

تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا
محمد مسجدجامعی سفیر اسبق واتیکان و پژوهشگر دین شناسی و جامعه دینی در پاسخ به علت اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا می گوید:موضوع قتل جورج فلوید را می توان از دو منظر بررسی کرد. یکی مربوط است به داخل آمریکا و مسائل داخلی آن و پیامدهای این قتل در کوتاه مدت و بلندمدت.

بُعد دوم مربوط است به اثراتی که بر مجموع شرایط اجتماعی و فکری و فرهنگی خارج از آمریکا خواهد داشت. البته منظور از خارج از آمریکا کشورهای توسعه یافته است و تاثیرات چندانی بر کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم نخواهد داشت.

در مورد مسائل داخلی آمریکا در طی سالهای اخیر می توان گفت که تبعیض علیه جامعه سیاه پوست آمریکا بیشتر شده است. بر اساس آمار سال 2016 احساس مورد تبعیض بودن در بین سیاهان حدود 51% بوده و در سال 2019 به 76% افزایش یافته است. سیاه پوستان از همان ابتدای شکل گیری آمریکا همواره با مشکلاتی روبرو بوده اند. به ویژه از دهه 50 قرن بیستم به بعد که این مساله نمایان تر شده است. لذا این معضل گذشته از سابقه تاریخی‌اش ریشه‌ای هفتاد ساله دارد و طی چند سال اخیر به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. در اینجا دو موضوع مطرح است: یکی اصل تبعیض و دیگر احساس مورد تبعیض بودن. این احساسات که مورد تبعیض هستیم به شدت رشد کرده است. قبل از ماجرای جورج فلوید نیز به صورت عامدانه سیاه پوستان دیگری کشته شده اند. میشل اوباما و خود باراک اوباما پس از مرگ فلوید سیاه پوستانی را نام می‌برند که در طی چند ماه اخیر به صورت عمدی کشته شدند، اگرچه کشته شدن آنها انعکاس وسیعی نداشت.

بحث بعدی به ترامپ و چگونگی انتخاب وی و همچنین ویژگی‌های طرفداران او بازمی گردد. ترامپ در واکنش به این قتل توئیت هایی منتشر و موضع گیری کرد. بعد شاهد واکنش افرادی چون جیمز ماتیس وزیر دفاع سابق آمریکا و نیز رئیس ستاد مشترک ارتش بودیم که پس از همراهی کردن با ترامپ برای رفتن به کلیسا، عذرخواهی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها