رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503404

آکسفام: گرسنگی بیش از کرونا قربانی خواهد گرفت

ساعت 24-در سراسر جهان همه‌گیری ویروس جدید کرونا میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی و گرسنگی قرار داده است. آکسفام پنجشنبه ۹ ژوئیه/ ۱۹ تیر در گزارشی اعلام کرد که تعداد کسانی که در سال ۲۰۲۰ در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند، از تعداد جانباختگان ویروس کرونا پیشی می‌گیرد.آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، که مقر اصلی آن در نایروبی، پایتخت کنیا است.

dir="RTL">سازمان امدادرسانی آکسفام در گزارش خود می‌گوید در سال جاری ۱۲۱ میلیون نفر به دلیل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بیماری کویید ۱۹ از جمله بیکاری جمعی، کمبود مواد غذایی و کاهش کمک‌های مالی، ممکن است در آستانه قحطی قرار گیرند.اکسفام هشدار می‌دهد که تا پایان سال، به دلیل گرسنگی ناشی از تبعات کرونا، ممکن است روزانه ۱۲ هزار تن در جهان جان‌شان را از دست بدهند. این شمار بالای مرگ اگر رخ دهد، از مرگ مستقیم به دلیل خود ویروس بالاتر خواهد بود.با گسترش کووید ۱۹ در جهان، هشت شرکت بزرگ مواد غذایی و آشامیدنی از ژانویه تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای سهامداران خود سود داده‌اند. این مقدار ۱۰ برابر بیشتر از مبلغی است که سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرسنگی نیاز دارد.

ماریتا ویگرتهاله، کارشناس کشاورزی آکسفام می‌گویدمیلیون‌ها نفر در جهان پیش از پاندمی کرونا از بحران‌های دیگری مانند درگیری‌های مسلحانه، بحران اقلیمی و نابرابری‌های شدید دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. اکنون دولت‌ها باید به درخواست کمک سازمان ملل پاسخ گویند و جان انسان‌هایی که با گرسنگی روبه‌رو هستند را نجات دهندبه‌گفته ویگرتهاله برای پایان دادن به بحران گرسنگی دولت‌ها باید نظام‌های غذایی منصفانه و پایدار را براساس معیارهای زیست‌محیطی ایجاد کنند که منافع تولیدکنندگان کوچک نسبت به شرکت‌های صنعتی زراعتی و مواد غذایی اولویت داده شود. آکسفام گفته است که دولت‌ها باید از نشست مقام‌های بلندپایه کمیته غذایی سازمان ملل که در ماه اکتبر در رم برگزار می‌شود، برای مبارزه با گرسنگی استفاده کنند.این گزارش ۱۰ کشوری را که با گرسنگی شدید مواجه‌اند نام برده است: یمن، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، ونزوئلا، ساحل صحرا در غرب آفریقا، اتیوپی، سودان، سودان جنوبی، سوریه و هایئتی. در این کشورها بحران مواد غذایی پیش از بحران کرونا نیز جدی بوده است و بر اثر پیامدهای ناشی از پاندمی جدید بدتر شده است.در این میان، حدود ۱۱،۳ میلیون نفر در افغانستان، معادل یک سوم جمعیت این کشور، امنیت غذایی ندارند و چهار میلیون نفر با قحطی تنها یک گام فاصله دارند.آکسفام همچنین گفته است شمار کسانی که در افغانستان در آستانه گرسنگی شدید قرار دارند از ۲,۵ میلیون نفر در سپتامبر ۲۰۱۹ به ۳,۵ میلیون نفر در ماه مه سال جاری میلادی افزایش یافته است.در کشورهای با درآمد متوسط ​​مانند هند، آفریقای جنوبی و برزیل نیز میلیون‌ها نفر به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ با مشکل گرسنگی روبه‌رو هستند.آکسفام افزوده است که دولت‌ها همچنین باید بدهی کشورهای فقیر را نادیده بگیرند تا بودجه لازم را برای تأمین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی فراهم کنند.آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، که مقر اصلی آن در نایروبی، پایتخت کنیا است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها