رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507239

انفجار شدیدی بیروت پایتخت لبنان را لرزاند

ساعت 24 - اکنون خبر یک اکثرخبرگزاری های جهان به انفجار در بیروت پایتخت لبنان اختصاص دارد و لحظه به لحظه این خبرا تازه می کنند.

بیروت
dir="RTL">براساس گزارشها از این شهر انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه "دیلی استار" بوده است. این تحول در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.بیروتمنبع تصویر،REUTERSهنوز گزارش دقیقی از تلفات و خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است اما بر اساس گزارشها غیررسمی منتشر شده دهها نفر بر اثر آن مجروح شده‌اند. به گفته خبرگزاریها به نقل از منابع امنیتی لبنان دستکم ده جسد به بیمارستان منتقل شده است .خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند. او گفت که انفجار در منطقه‌ای انجام شد که سابقه طولانی در عملیات تروریستی دارد. برای همین خیلی زود او به این نتیجه رسیده بود که ممکن است حمله تروریستی باشد.محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

وزیر خارجه اسرائیل گفته که این کشور در انفجارهای لبنان دست نداشته است. گبی اشکنازی، گفته که دلیلی وجود ندارد به گزارش‌های آمده از بیروت درباره این انفجار شک کرد که «این حادثه‌ای بود که ظاهرا به دلیل آتش‌سوزی» روی داده است.محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از طرف مردم کشورش با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته ایران آماده کمک به لبنان به هر شکل ممکن است.دادگاه مظنونان ترور رفیق حریریقرار است روز جمعه در خصوص ۴ مظنون این پرونده رای خود را صادر کند. این افراد غیابا تحت محاکمه قرار گرفته‌اند.انفجار امروز در لبنان در حالی رخ داده است که این کشور ماههاست که با مشکلات اقتصادی روبرو است و دو روز پیش ناصیف حتی، وزیر امورخارجه لبنان، در اعتراض به آنچه که فقدان اراده دولت برای پیشبرد اصلاحات در بحرانی‌ترین دوره اقتصادی خواند، استعفا داد.

در چند ماه گذشته، با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، لبنان شاهد صحنه‌های اعتراض‌های خیابانی بوده است.جوانان، گروه جمعیتی اصلی این اعتراض‌ها بوده‌اند؛ جوانانی که می‌گویند از فقر و آینده‌ بی‌ثبات به تنگ آمده‌اند و امیدشان را از دست داده‌اند.

در سه ماه گذشته قیمت مواد غذایی در لبنان تقریبا دو برابر شده است و بسیاری از شهروندان لبنانی با دشواری‌های فزاینده روبه‌رو هستند.عدم توانایی خرید مردم، کسب و کارها را هم به خطر انداخته است و بیشتر کسب و کارها مطمئن نیستند که بتوانند بیشتر از این دوام بیاورند.کمک‌کنندگان مالی خارجی می‌گویند درصورتی به لبنان کمک مالی خواهند کرد که دولت سوء‌مدیریت و فسادی را که اقتصاد کشور را به آستانه فروپاشی کشانده است، حل و فصل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها