رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507395

دلار در سراشیبی قرار گرفت/ خرید دلار در اروپا هم کاهشی است

ساعت 24-شاخص دلار کاملا از کانال ۹۳ واحدی عقب نشست.چون تقاضا برای خرید ارزهای دیگر در مقایسه با دلار در سطح بالاتری قرار دارد و بی رغبتی معامله گران به خرید دلار باعث شده تا اسکناس سبز در یکی از ضعیف ترین موقعیت های دو سال اخیر خود قرار گیرد

به نقل از رویترز، آمریکا هنوز اصلی ترین کانون درگیر با کرونا درجهان باقی مانده و بر خلاف تلاش های دولت ترامپ، بسیاری از کشورها هنوز مجوز از سرگیری پروازها با آمریکا را صادر نکرده اند و ورود گردشگران آمریکایی به بسیاری از کشورهای اروپایی کماکان ممنوع است. همین مساله به نوبه خود تقاضای خرید دلار به ویژه در اروپا را به میزان محسوسی کاهش داده است.

در داخل آمریکا، مقامات دولت ترامپ در دیدار با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید رایزنی کرده اند. با وجود تصویب بسته حمایتی جدید در مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، دموکرات ها در کنگره تاکنون با تصویب این بسته موافقت نکرده اند. اعتبار بسته سه تریلیون دلاری قبلی رو به اتمام است و کاخ سفید در بسته جدید خود پیشنهاد داده است یارانه های نقدی بلاعوض به شهروندان آمریکایی کماکان ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد با بازگشایی کسب و کارها و برگشت شاغلین به کارهای خود، رفته رفته حس اطمینان مصرف کنندگان حتی با وجود ادامه پیشتازی های کرونا رو به بهبود است تا جایی که شاخص مدیران تولید آمریکا در ماه ژوییه به ۵۴.۲ درصد رسید که این رقم ۱.۶ درصد بیشتر از ماه قبل و ۰.۶ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. بررسی ها نشان می دهد در این ماه هم میزان سفارشات داخلی و هم میزان صادرات خارجی نسبت به ماه قبل با افزایش محسوسی مواجه بوده است.

با این حال انتظار نمی رود دست کم در کوتاه مدت وضعیت اقتصاد آمریکا به سرعت به حالت قبل برگردد و همان طور که انتظار می رفت، سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

موسسه رتبه بندی فیچ در گزارش جدید خود چشم انداز اقتصاد آمریکا را به منفی تنزل داده است.

با وجود بازگشایی کسب و کارها در ایالت های مختلف، سرعت شیوع کرونا به ویژه در ایالت های جنوبی و غربی در سطح بالایی باقی مانده است. بانک مرکزی آمریکا در تازه ترین نشست خود همان طور که انتظار می رفت اعلام کرد نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. با این حال نیاز بازارهای مالی به نقدینگی کماکان در سطح بالایی باقی مانده است و فدرال رزرو به همین خاطر احتمالا تا پایان سال به برنامه خرید اوراق قرضه خود ادامه خواهد داد.

ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود.

از سوی دیگر تصویب بسته حمایتی جدید توسط سران اتحادیه اروپا،کماکان موجب حمایت از یورو در مقابل اسکناس سبز شده و ارز واحد اروپایی در یکی از بالاترین سطوح ثبت شده دو سال اخیر خود به سر می برد. قرار است در مجموع، نهادهای مالی اروپایی بیش از دو تریلیون یورو اعتبار و نقدینگی به بازارهای مالی این کشور تزریق کنند.

خوان پرز، معامله گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدتها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که درخصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

تاکنون بیش از ۱۸ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۷۹۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۰۷ هزار و ۴۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۶۱ هزار و ۸۸ نفر، برزیل با ۹۶ هزار و ۳۲۶ نفر، مکزیک با ۴۸ هزار و ۸۶۹ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۳۶۴ نفر و هند با ۴۰ هزار و ۷۳۹ نفر بوده است.

واسیلی سربریاکوف، استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۷۶۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۸۵ دلار رسید.

ویراج پاتل- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه آرکرا گفت: معمولا در ماه اوت هر سال شاهد بروز الگوهای مختلف معاملاتی هستیم و امسال این روند با توجه به پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تشدید شده است. در ماه های اخیر دارایی های پرریسک تر شاهد یک دور صعودی تند بوده اند و اگر تنش های ژیوپلتیکی باز هم تشدید شوند احتمال زیادی وجود دارد که ورق برگردد و خیلی از پیشروی های این طبقه از دارایی ها از دست برود.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیایی هنوز تا سطح قبل از بحرن کرونا فاصله زیادی دارد و پس از کره جنوبی و استرالیا، حالا ژاپن نیز با رکودی عمیق مواجه شده به گونه ای که طبق اعلام دولت ژاپن در سه نخست امسال، اقتصاد این کشور ۲.۲ درصد کوچک تر شده است. این رشد که ۱.۲ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است، یک از بدترین عملکردهای اقتصاد ژاپن از سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می شود.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۹ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۶ یوان چین اعلام شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها