رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512811

حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

ساعت24-نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران حمایت مسکو از عضویت دائم ایران در این سازمان را اعلام کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به منظور بحث و گفت‌وگو در خصوص روند همکاری‌های ایران و سازمان همکاری شانگهای دیروز (سه‌شنبه) ۲۵ شهریور ماه سال جاری با «بختیار حکیم اف» نماینده رئیس جمهور روسیه در امور این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر و فعال سازمان شانگهای با اعضای این سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

سفیر ایران و نماینده روسیه در این دیدار بر وجود زمینه‌های مختلف برای حضور فعال‌تر ایران در سازمان شانگهای تاکید و طرف روس موضع روسیه در مورد حمایت از عضویت دائم ایران در این سازمان را مورد اشاره قرار داد.
در این ملاقات همچنین دورنمای همکاری‌های دو کشور با توجه به ریاست روسیه بر این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سازمان همکاری شانگهای در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد.

مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان مذکور ملحق شدند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت دائم این سازمان درآمدند.

در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو ۱۳ شهریور ماه نیز با «بختیار حکیم اف» نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها