رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513009

اختلاف بر سر زمان توزیع واکسن در آمریکا

ساعت 24 - مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در پاسخ به این پرسش که چه زمانی امکان بازگشت به زندگی عادی در آمریکا میسر خواهد شد، گفت: باید صبر کرد و دید، به باور من، چنین چیزی در اواخر سه‌ماهه دوم و چه بسا سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱ روی خواهد داد.

ساعت 24 -دونالد ترامپ مایل است واکسن کرونا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در دسترس مردم این کشور قرار گیرد. این در حالی است که کارشناسان امور بهداشت و درمان آمریکا چنین امری را ناممکن و غیرمسئولانه می‌دانند.

رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی در آمریکا ناگزیر به پاسخ پرسش‌های سناتورهای این کشور شده است. ترامپ اوایل ماه سپتامبر اعلام کرده بود که واکسن کرونا روز اول نوامبر (دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) در دسترس خواهد بود.رئیس جمهوری آمریکا پس از آن حتی از احتمال دسترسی سریع‌تر به واکسن پیشگیری کرونا سخن گفته بود. در همین رابطه، مجلس سنا، رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها را دعوت کرده بود و از او خواسته بود با ادای سوگند، درباره زمان دسترسی به واکسن کرونا اطلاع‌رسانی کند.پاسخی که ردفیلد به پرسش سناتورها داد، باب میل دونالد ترامپ نبود. او گفت که دسترسی به واکسن پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیش از تابستان سال ۲۰۲۱ عملی نیست.

سایت "اشپیگل‌آنلاین" روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) با انتشار گزارشی در همین رابطه به واکنش ترامپ نسبت به سخنان ردفیلد پرداخته است.ترامپ در این باره گفته است که مدیر مرکز کنترل و پیشگیری احتمالا "سردرگم" بوده است. ترامپ در ادامه گفته است که تلفنی به ردفیلد درباره پاسخ نادقیق به پرسش سناتورها تذکر داده است.رابرت ردفیلد با انتشار یک پست توییتری، بار دیگر بر صحت اظهارات خود تاکید کرده و گفته است مادام آنکه چنین واکسن موثری در دسترس نباشد، استفاده از ماسک، رعایت توصیه‌های پزشکی و حفظ فاصله برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس بهترین گزینه است.

سیاست و کرونا

بسیاری از منتقدان سیاست دولت ترامپ در عرصه مقابله با شیوع کرونا گفته‌اند که انتخاب روز اول نوامبر از سوی رئیس جمهوری آمریکا عملا جنبه سیاسی داشته و او بر آن است تا از این طریق، از دامنه‌انتقادها بکاهد و موقعیت خود را در انتخابات پیش‌روی آمریکا تقویت کند.آنتونی فاوچی، مشاور کاخ سفید و یکی از ویروس‌شناسان ارشد آمریکا نیز در اظهارات مشابهی از رویکرد رابرت ردفیلد در مورد زمان دسترسی به واکسن کرونا دفاع کرده است.فاوچی نیز گفته است که دسترسی به واکسن موثر در مقابله با کرونا در اواسط سال آینده میلادی قابل تصور است. او در گفت‌وگویی با "وال‌استریت ژورنال" تصریح کرده که بازگشت به زندگی عادی در آمریکا عملا در اواخر سال آینده میلادی ممکن خواهد بود.از این رو منتقدان ترامپ بر این باورند که تلاش او برای توزیع هر چه سریع‌تر واکسن کرونا، عملا برخاسته از انگیزه‌ای سیاسی است و چنین امری می‌تواند عواقب و پیامدهای خطرناکی برای جامعه داشته باشد.

هشدار گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به گسترش کنترل نشده شیوع کرونا در جهان هشدار داده است.دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۶ سپتامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره همه‌گیری کرونا و تضعیف کنترل بر دامنه شیوع آن گفته استهمه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ آن بحرانی است که ما در طول زندگی خود هیچ‌گاه تجربه نکرده‌ایم و از این منظر، مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری نمی‌تواند شبیه به نشست‌های دیگر باشدگوترش از کرونا به عنوان "تهدید شماره یک" امنیت جهان سخن گفته و به افزایش شمار قربانیان کرونا اشاره کرده است. او گفته است که شمار قربانیان کرونا به‌زودی از مرز یک میلیون نفر نیز خواهد گذشت.گوترش در سخنرانی خود تاکید کرد که بسیاری امید خود را به یافتن واکسن پیشگیری از کرونا بسته‌اند، حال آنکه این واکسن دوای همه دردها نیست و بحران برخاسته از کرونا عرصه‌های بس متنوعی را در بر می‌گیرد. از این رو، این واکسن نمی‌تواند راه حلی برای بحران فراگیر برخاسته از این ویروس در همه عرصه‌ها باشد.دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده است که کرونا مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و از این رو، واکسن پیشگیری از آن نیز می‌باید در سطح جهان در دسترس مردم قرار گیرد.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها