رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 525122

مجلس اگر بلد باشد 80 روز برای اصلاح بودجه وقت دارد

ساعت 24 - چرا در قانون‌های عادی پیش‌بینی و سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت موظف شده است روز ۱۵ آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند؟ فلسفه و هدف از تاریخ یادشده، دادن یک فرصت ۱۰۵ روزه برای مجلس قانونگذاری کشور است که در یک زمان‌بندی مناسب و تقسیم کار بین کمیسیون‌ها و نیز کمیسیون تلفیق بودجه، قانون بودجه را برای اجرا در سال بعد آماده سازد.

بودجه
چرا در قانون‌های عادی پیش‌بینی و سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت موظف شده است روز ۱۵ آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند؟ فلسفه و هدف از تاریخ یادشده، دادن یک فرصت ۱۰۵ روزه برای مجلس قانونگذاری کشور است که در یک زمان‌بندی مناسب و تقسیم کار بین کمیسیون‌ها و نیز کمیسیون تلفیق بودجه، قانون بودجه را برای اجرا در سال بعد آماده سازد.
این روش از دیرباز در دستور کار بوده است. دولت فعلی برخلاف دولت‌های نهم و دهم که مجلس را مدت‌ها پشت صف نگه می‌داشتند تا این نهاد فرصت کافی برای بررسی نداشته باشد، در این هفت سال این قانون را رعایت کرده است. امسال نیز لایحه بودجه بهنگام به مجلس تحویل داده شد و اگر مجلس اهمیت بودجه را بداند که در ظاهر و در حرف این را می‌داند می‌توانست و باید از یک طرف هر کار دیگری غیر از بررسی لایحه بودجه را تعطیل کند و از سوی دیگر از همه نیروهای کارشناسی همفکر خود دعوت کند بودجه را اصلاح کنند. تا جایی که گفت‌وگوهای منتشر شده درباره بودجه را می‌شنویم و می‌خوانیم بیشترین مخالفت‌ها با بخش درآمدی لایحه بودجه و در کانون آن مقوله درآمد پیش‌بینی شده برای صادرات ۳/۲ میلیون بشکه نفت در روز است.
اگر اکثریت مجلس با این بخش از درآمدهای پیش‌بینی شده مخالفت دارند می‌توانند در دست‌کم ۸۰ روز آینده به منبع درآمد تازه برسند و آن را با استدلال کارشناسانه و واقعی به دولت برگردانند. همچنین اگر مجلس تصور می‌کند دولت هزینه‌هایی را بیش از اندازه لازم افزایش داده است می‌توانند در این ۸۰ روز تا ۱۵ اسفند آنها را تشخیص و با مسوولیت خود کاهش دهند. این روزها می‌شنویم که سیاسیون راهبر اندیشه‌ای مجلس به آنها توصیه می‌کنند که کلیات لایحه را رد کنند تا شرایط پیچیده‌تر شود و دولت به دردسر بیفتد و شهروندان نیز با هراس زندگی کنند. آیا رد کردن کلیات یا جزئیات لایحه بودجه کار سختی است؟ این کار آسانی است و البته تخصص، دانش، تجربه و مهارت کارشناسی خاصی هم لازم ندارد و البته هنری نیز به حساب نمی‌آید. هنر آن است که به جای درشت‌نمایی کاستی‌های بودجه و پنهان‌سازی از هراس سیاسی اجرایی شدن آن بخش بااهمیت لایحه در ۸۰ روز باقی‌مانده، لایحه بودجه مطابق با نیازهای واقعی کشور اصلاح شود. آنچه اما این روزها می‌شنویم، بیشتر نشان‌دهنده نابردباری و ناشکیبایی در برخورد با لایحه است و به نظر نمی‌رسد قصد اصلاح در میان باشد. زمان راستی‌آزمایی رسیده است و مدعیان باید هنر یا بی‌هنری خود را نشان دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها