رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529963

ترامپ در دوزخ/پیش نویس لایحه قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ تصویب شد

ساعت 24-یک هفته پس از کودتای هواداران ترامپ و هجوم آنها به کنگره برای مختل کردن فرآیند تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، مقامات امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده از وجود شواهدی سخن می‌گویند که از احتمال اقدامات خرابکارانه گروه‌های تندرو در روز تحلیف رییس‌جمهور جدید خبر می‌دهد.

خبر
وزارت دفاع امریکا قصد دارد به منظور حفاظت از امنیت کنگره در روز تحلیف جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب این کشور بیش از 15 هزار نفر از نیروهای گارد ملی را به واشنگتن منتقل کند و تدابیر امنیتی ویژه‌ای را برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه آنچه در ششم ژانویه اتفاق افتاد، به دولت ترامپ پیشنهاد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده اختلافاتی میان مقامات ارشد وزارت دفاع پیرامون حضور سربازان مسلح در شهر وجود دارد اما رایان مک کارتی، وزیر ارتش و از مقامات ارشد پنتاگون معتقد است که دست‌کم سربازانی که وظیفه حفاظت از ساختمان کنگره و خیابان‌های منتهی به آن را برعهده می‌گیرند باید مسلح باشند تا بتوانند با تهدیدات احتمالی مقابله کنند. براساس این گزارش، این تصمیم رایان مک کارتی پس از آن اتخاذ شده که او در روز سه‌شنبه با نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان دیدار کرده و طی این دیدار پلوسی از وزیر ارتش خواسته تا تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از تکرار حوادثی نظیر حمله «اراذل و اوباش» به کنگره با تحریک رییس‌جمهور اتخاذ شود.

تحلیف در سایه وضعیت اضطراری

تعدادی از مقامات پنتاگون می‌گویند که آنها به‌شدت نگران اعتراضاتی هستند که برای روز تحلیف برنامه‌ریزی شده و معتقدند که برخی از این اعتراضات می‌تواند تهدیدی جدی علیه امنیت ملی باشد. به گفته آنها تا روز سه‌شنبه 16 گروه
-که اغلب از هواداران افراطی دونالد ترامپ هستند و برخی از این گروه‌ها گفته‌اند که مسلح خواهند بود- برای برگزاری تظاهرات طی برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن درخواست رسمی ارایه داده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که نیروهای حافظ امنیت، خود را برای مقابله با بدترین سناریوها از جمله حمله افراد مسلح به مقامات ارشد دولت و کنگره، هواپیماهایی که ممکن است وارد منطقه پرواز ممنوع کنگره شده و خود را به ساختمان بکوبند یا حتی پرنده‌های بدون سرنشینی که ممکن است برای حمله به جمعیت مورد استفاده قرار گیرند، آماده کرده‌اند. این مقام آگاه تاکید کرده که یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها تقابل مسلحانه هواداران ترامپ با هواداران جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکاست و باید تصمیماتی ویژه در این باره اتخاذ شود.

در همین راستا موریل باوزر، شهردار واشنگتن در نامه‌ای به دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا از او خواسته است تا برای روز تحلیف وضعیت اضطراری در پایتخت اعلام کرده و اجازه دهد تا بودجه بیشتری برای تامین امنیت واشنگتن در این روز اختصاص یابد.

یک منبع امنیتی روز دوشنبه فاش کرده که پلیس فدرال امریکا نسبت به اعتراضات مسلحانه گسترده در واشنگتن و همه 50 ایالت دیگر امریکا در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن هشدار داده است. اف‌بی‌آی ضمن اشاره به تهدید ناشی از ادامه رفتارهای خشونت‌آمیز طرفداران دونالد ترامپ پس از یورش روز چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره، نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز بیشتر از سوی طرفداران ترامپ هشدار داده است.

تداوم تلاش‌ها برای برکناری ترامپ

همزمان با این نگرانی‌ها، تلاش‌های سیاسی برای برکناری رییس‌جمهور امریکا ادامه دارد. روز دوشنبه کنگره امریکا از مایک پنس درخواست کرد تا با استناد به متمم 25 قانون اساسی دونالد ترامپ را برکنار کرده و تا زمان تحویل قدرت به جو بایدن، اختیار امور را در دست بگیرد. مایک پنس معاون اول رییس‌جمهور امریکا سه‌شنبه شب در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس نمایندگان ضمن رد درخواست کنگره تاکید کرد که چنین اقدامی می‌تواند چالش‌های بیشتری را برای آینده امریکا ایجاد کند. در این نامه آمده است: «هر امریکایی از حمله‌ای که هفته گذشته به کنگره و دموکراسی صورت گرفت خشمگین و ناراحت است. از رهبری خوب شما در این روز و تلاش برای پیشبرد امور در شرایطی سخت متشکرم. شما و دموکرات‌ها از من و کابینه درخواست کرده‌اید که با فعال‌سازی متمم 25 قانون اساسی در حالی که تنها 8 روز تا پایان دوره او باقی مانده برکنار کنم اما من فکر نمی‌کنم ضرورتی در این خصوص وجود داشته باشد و برکناری رییس‌جمهور تامین‌کننده منافع مردم و نظر قانون اساسی باشد.»

پس از دریافت نامه مایک پنس، مجلس نمایندگان تصمیم گرفت تا فورا سراغ دیگر سناریویی‌ برود که برای برکناری ترامپ مهیا شده بود: استیضاح. موضوعی که نه تنها همه دموکرات‌ها که حتی تعدادی از جمهوری‌خواهان مطرح نیز از آن حمایت می‌کردند.

استیضاحی متفاوت با استیضاح اول

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا زمانی که در دسامبر 2019 و تنها چند روز پس از استیضاح شدن از سوی مجلس نمایندگان به میشیگان سفر کرده بود تا کارزاری انتخاباتی در شهر بتل گریک برگزار کند، «عدم حمایت جمهوری‌خواهان از استیضاح» و «یکپارچه نبودن دموکرات‌ها» را دستاوردی بزرگ و بی‌سابقه برای خود می‌پنداشت: «حتی یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز حاضر نشد با استیضاح‌کنندگان همراه شود. شما دیدید که سه دموکرات هم به استیضاح رای منفی دادند. حزب ما هیچ‌گاه تا این اندازه قوی و متحد نبود.» یک سال و دو ماه پس از آن روزها ترامپ بار دیگر در آستانه استیضاح قرار گرفت، با این تفاوت که تعدادی از جمهوری‌خواهان ارشد کنگره ضمن انتقاد از رفتارهای رییس‌جمهور علنا از طرح دموکرات‌ها برای استیضاح حمایت کردند. صبح روز چهارشنبه، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که دست‌کم پنج عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تاکید کرده‌اند که به استیضاح رای مثبت خواهند داد.

جان کاتکو، عضو مجلس نمایندگان از نیویورک اولین جمهوری‌خواهی بود که به صورت علنی حمایت خود را از فرآیند استیضاح رییس‌جمهور اعلام کرد. او که پیش از حضور در مجلس، دادستان بوده گفته است که تمامی مدارک حمله به کنگره را بررسی خواهد کرد. کاتکو در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «نمی‌توان انکار کرد رییس‌جمهور ترامپ نقش مهمی در تشویق هوادارانش برای حمله به کنگره داشت. این موضوع هم در توییت‌هایی که او در این خصوص نوشته بود قابل مشاهده است و هم در سخنرانی مهمی که رییس‌جمهور در روز ششم ژانویه در میان هوادارانش ایراد کرد.»

لیز چنی، سومین مقام ارشد در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و مهم‌ترین جمهوری‌خواهی بود که اعلام کرد از استیضاح حمایت می‌کند. او که فرزند دیک چنی، معاون اول جرج بوش است در بیانیه‌ای علیه ترامپ و نقش او در حمله به کنگره نوشت: «رییس‌جمهور ایالات متحده این جمعیت را فراخواند، او آنها را سازمان داد و او بود که آتش خشم آنها را روشن کرد. اگر رییس‌جمهور نبود هیچ کدام از اتفاقاتی که شاهدش بودیم رخ نمی‌داد.» لیز چنی همچنین تاکید کرد که هیچ خیانتی بزرگ‌تر از این تاکنون از سوی رییس‌جمهور که به قانون اساسی سوگند خورده اتفاق نیفتاده بود.

آدام کینزینگر، عضو مجلس نمایندگان از ایلینویز که پیش‌تر به عنوان یکی از چهره‌های منتقد دونالد ترامپ در کنگره شناخته شده بود، سومین نماینده‌ای بود که به جمهوری‌خواهان موافق استیضاح پیوست. او در بیانیه‌ای از نقش ترامپ در هجوم هوادارانش به کنگره نوشت و اعلام کرد که هدف رییس‌جمهور امریکا از این اقدام، ممانعت از شمارش آرای الکترال و جلوگیری از انتقال قدرت در موعد مقرر بوده و چنین اقدامی علیه دموکراسی به هیچ‌وجه قابل بخشش نیست. کینزینگر افزود: «هیچ شکی وجود ندارد که رییس‌جمهور سوگند خود را شکسته و به قانون اساسی ایالات متحده پایبند نیست.»

فرد آپتن، عضو مجلس نمایندگان از میشیگان از دیگر کسانی بود که با استیضاح همراه شد. او سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از «عدم ابراز تاسف» رییس‌جمهور از آنچه روز ششم ژانویه اتفاق افتاد، تصمیم گرفته با استیضاح همراه شود. در این بیانیه آمده است: «من ترجیح می‌دهم تلاش کنم تا دادخواستی دو حزبی علیه رییس‌جمهور به تصویب برسد به جای اینکه تنها یک حزب در استیضاح دخیل باشد.» آپتن تاکید کرد که نگران است استیضاح روی آغاز به کار دولت بایدن اثرگذار باشد اما فکر می‌کند دیگر زمان پایان دادن به اقدامات آسیب‌زای ترامپ فرا رسیده است.

جرمی هریرا بوتلر، عضو مجلس نمایندگان از واشنگتن نیز اعلام کرد که به استیضاح رای مثبت خواهد داد، چراکه معتقد است دونالد ترامپ سوگند خود را شکسته است. او نوشت: «من این استدلال را می‌فهمم که بهترین راه این است که کشور بیشتر ملتهب نشود یا رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را بیش از این نرنجاند، اما من هم یک رای‌دهنده جمهوری‌خواه هستم. من به قانون اساسی کشورم، آزادی‌های فردی، بازارهای آزاد، امور خیریه، زندگی، عدالت، صلح و این کشور استثنایی اعتقاد دارم. اما فکر می‌کنم بهترین شرایط برای مردم ایالات متحده زمانی رقم خواهد خورد که همه ما حقیقت را انتخاب کنیم.»

تنها رییس‌جمهوری که دو بار استیضاح شد

مجلس نمایندگان روز چهارشنبه ساعت 9 صبح به وقت محلی تشکیل جلسه داد تا روند استیضاح رئیس جمهور آمریکا را آغاز کند. در این جلسه پس از استماع صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف استیضاح سرانجام نمایندگان تصمیم گرفتند برای دومین بار دونالد ترامپ را استیضاح کنند. با این اقدام، ترامپ به اولین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده بدل شد که دو بار استیضاح شده است. پیش تر اندرو جانسون و بیل کلینتون هر کدام یک بار استیضاح شده بودند اما با عدم محکومیت در مجلس سنا به عنوان رئیس جمهور به کار خود ادامه دادند. در این جلسه 221 نماینده به قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ رأی مثبت دادند. نمایندگان پس از این به بحث بر سر مواد استیضاح پرداختند.

چشم‌انداز استیضاح در سنا

زمانی که اکثریت عادی اعضای مجلس نمایندگان به متهم شدن رییس‌جمهور رای دادند، مجلس سنا وظیفه دارد فورا اتهامات را با نظارت رییس دیوان عالی بررسی کرده و در پایان درخصوص مجرم بودن رییس‌جمهور رای‌گیری کند. براساس این قوانین باید دست‌کم دوسوم سناتورهای حاضر در جلسه علیه رییس‌جمهور رای دهند تا استیضاح نهایی شده و رییس‌جمهور برکنار شود. با توجه به این موضوع در حال حاضر برای برکناری ترامپ باید دست‌کم ۱۷ جمهوری‌خواه در سنا با دموکرات‌ها همراه شوند که امری بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد. با این حال انتشار یک خبر در روز چهارشنبه، گمانه‌ها پیرامون احتمال محکوم شدن ترامپ در جلسه استیضاح را افزایش داد. شبکه خبری‌ سی‌ان‌ان روز گذشته به نقل ازمنبعی آگاه گزارش داد که میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا اعلام کرده مخالفتی با استیضاح ترامپ ندارد. این منبع آگاه همچنین گفته واکنش میچ مک کانل به گونه‌ای بوده که گویا از ترامپ متنفر است و رهبر جمهوری‌خواهان تصمیم گرفته دیگر هیچ‌گاه با ترامپ صحبت نکند. هرچند با مخالفت مک کانل نیز رای کافی برای محکوم کردن ترامپ در سنا وجود نخواهد داشت اما تحلیلگران بر این باورند که موضع‌گیری رهبر جمهوری‌خواهان می‌تواند دیگر سناتورهای این حزب را ترغیب کند تا علیه ترامپ موضع بگیرند.

ستاد مشترک ارتش امریکا : حوادث کنگره «حمله مستقیم» علیه قانون اساسی بود

رهبران ارشد ارتش امریکا در اقدامی نادر از سوی آنها که به ندرت وارد امور سیاسی داخلی می‌شوند، در نامه‌ای، حوادث کنگره امریکا را «حمله مستقیم» علیه قانون اساسی و شورش توصیف کردند و از ارتش خواستند با توجه به نزدیک شدن روز تحلیف آماده بماند. در این نامه آمده است: شورش خشونت‌آمیز در واشنگتن در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ حمله مستقیم علیه کنگره امریکا و روند قانون اساسی ما بود. شاهد اقداماتی داخل ساختمان کنگره بودیم که مغایر حاکمیت قانون بود. حق آزادی بیان و تجمع به هیچ‌کس این اجازه را نمی‌دهد که به خشونت، فتنه و شورش متوسل شود. ستاد مشترک از نظامیان مستقر در خارج از امریکا و داخل خواست با توجه به نزدیک شدن روز تحلیف بایدن، آمادگی خود را حفظ کنند و بر ماموریت خود متمرکز بمانند. آنها افزودند: ما از قانون اساسی حمایت و دفاع می‌کنیم و هر اقدامی که روند قانون اساسی را مختل کند نه تنها برخلاف سنت‌ها، ارزش‌ها و سوگند ماست، برخلاف قانون است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها