رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531201

حتی یک کارتن تخم مرغ ۱۴ هزارتومانی هم به دست ما نرسید/ تعطیلی برخی شرکت‌ها

ساعت24-دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام تخم مرغ با قیمت مصوب هرکیلو ۱۴ هزارتومان در اختیار شرکت‌های بسته بندی قرار دهند، اما متاسفانه یک کارتن تخم مرغ با قیمت مصوب هم در اختیار شرکت‌های بسته بندی قرار نگرفت و برخی از این شرکت‌ها تعطیل شدند.

فرزاد طلاکش با اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و آنالیز انجام شده قرار بود که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام تخم مرغ با قیمت مصوب هر کیلو ۱۴ هزارتومان از درب مرغداری های در اختیار شرکت های بسته بندی قرار دهند و قیمت تخم مرغ بسته بندی شده ۳۰ عددی شیرینگ شده و شناسنامه دار نیز ۳۶ هزارتومان باشد.

وی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران نیز متعهد شد که به هر میزانی که تخم مرغ ۱۴ هزارتومانی دریافت کند تخم مرغ بسته بندی شده با قیمت مصوب را به بازار عرضه خواهد کرد و چون قیمت بر روی آن درج می شود مطمئن ترین راه برای جلوگیری از گرانفروشی است. ولی متاسفانه یک کارتن تخم مرغ ۱۴ هزارتومانی هم به اعضای ما تعلق نگرفت و با تثبیت قیمت ها در ستاد تنظیم بازار بسیاری از شرکت های بسته بندی نیز تعطیل شدند و همین امر باعث شده که در بخش محصولات پروتئینی فروشگاه‌های زنجیره‌ای جای تخم مرغ های بسته بندی خالی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران اضافه کرد: بایستی اجازه دهند که مرغداران تخم مرغ را با قیمت مصوب از درب مرغداری تحویل شرکت‌های بسته‌بندی دهند و این شرکت‌ها نیز با قیمت مصوب ۳۶ هزارتومان تحویل مردم دهند. ولی متاسفانه در چرخه نامعقولی افتاده‌ایم که این تخم مرغ به بخش‌های دیگر می‌رود و همه سر از بازار آزاد در می‌آورند.

به گفته وی مرغداران هرکیلو تخم مرغ را با قیمت حداقل ۱۷ هزارتومان تحویل شرکت‌های بسته بندی می‌دهند.

طلاکش در پاسخ به این سوال که آیا تخم مرغ بسته‌بندی شده تحمیل هزینه اضافی بر خانوار خواهد بود یا خیر؟ گفت: مردم تمام تخم مرغ بسته بندی و شناسنامه دار را مصرف می‌کنند و هیچ دور ریزی ندارد در حالی که معمولا در تخم مرغ‌های فله دور ریز وجود دارد و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که به طور کلی با در نظر گرفتن این موضوع افزایش قیمتی نخواهد بود و مردم هزینه بیشتری نمی‌کنند اگر چه در ظاهر شاید طور دیگری به نظر برسد. از طرف دیگر مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند محصولاتی با کیفیت بالاتر و پایین تر با قیمت‌های مصوب سازمان حمایت خریداری کنند و اجحافی در حق مردم نمی شود.

وی اضافه کرد:روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزارشانه تخم مرغ در کشور تولید می شود. برخی از تخم مرغ های تولید شده دارای کثیفی، پوسته ترک خورده، غیرطبیعی، ترک دار و نوک زده هستند. در بسته بندی این تخم مرغ ها جدا می شوند و سایر تخم مرغ‌ها پس از پاستوریزه شدن بسته بندی می شوند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران در پاسخ به اینکه قیمت هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار قبل از تعیین قیمت مصوب چقدر بوده است و چرا برخی برندها تا بیش از ۶۰ هزارتومان هم اقدام به فروش تخم مرغ بسته بندی شده کرده اند، گفت: قبل از اعلام قیمت مصوب، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شده ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان بود و بیش از این در بازار وجود نداشت. اگر بیش از این باشد تخلف یک برند بوده و با آن برخورد می شود.

وی در پایان گفت: اگر قیمت تخم مرغ بسته بندی شده توسط سازمان حمایت منطقی اعلام شود جای گلایه نیست و اگر هم غیر منطقی باشد قطعا انجمن یا مسوولی وجود خواهد داشت که پاسخگو باشند.

به گزارش ایسنا هفته گذشته بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و در راستای نوسانات قیمت تخم مرغ در سطح بازار و ضرورت تامین تخم مرغ بسته بندی مورد نیاز کشور مقرر شد عرضه تخم مرغ بسته بندی با نظارت سازمان حمایت توسط انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار انجام ‌شود و برای بسته بندی تخم مرغ شناسنامه دار دارای زنجیره سرد (مراکز عرضه) انجمن ذیربط با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با لحاظ قیمت متعارف سطح بازار و اعمال هزینه‌های بسته بندی، نسبت به عرضه تخم‌مرغ اقدام کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها