رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534225

مردم قیمه و قرمه‌سبزی هم نخورند، چه بخورند؟!

ساعت24- ۱۰ فوریه «روز جهانی حبوبات» بود. حبوبات از محصولاتی است که ضمن ماندگاری طولانی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و تا دو سه سال قبل به خاطر قیمت مناسب و اهمیت آن در آشپزی و غذاهای ایرانی، در بین خانواده‌ها مصرف زیادی داشتند.

۱۰ فوریه «روز جهانی حبوبات» بود. حبوبات از محصولاتی است که ضمن ماندگاری طولانی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و تا دو سه سال قبل به خاطر قیمت مناسب و اهمیت آن در آشپزی و غذاهای ایرانی، در بین خانواده‌ها مصرف زیادی داشتند.

با این مقدمه کوتاه، مروری بر نرخ انواع حبوبات از بهار ۹۷ تا زمستان ۹۹، گویای این واقعیت تلخ و تکان‌دهنده است که قیمت این مواد غذایی پرمصرف و پرفایده تنها در ۳ سال، ۴ برابر شده است.

معمولاً قیمت انواع محصولات در میادین میوه و تره بار، ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از میانگین قیمت‌های سطح شهر است و قیمت انواع حبوبات که در میادین، ۲۱ درصد از میانگین سطح شهر پایین‌تر است نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اما در همین میادین میوه و تره بار نیز قیمت انواع حبوبات از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و نگاهی اجمالی به رشد فزاینده قیمت این محصولات پرکاربرد که در سبد خرید و سفره خانواده‌های ایرانی از نقش پررنگی برخوردارند، نشان‌دهنده ابعاد اتفاقی است که از بهار ۹۷ تا زمستان ۹۹ یعنی در مدت زمانی کمتر از ۳ سال در جامعه رخ داده است.

«لوبیا چشم‌بلبلی» در بهار ۹۷ هر کیلوگرم ۵۵۰۰ تومان بود که قیمت آن امروز با بیش از ۵ برابر افزایش به ۲۹ هزار تومان رسیده است.

«عدس درشت» در بهار ۹۷ هر کیلوگرم ۵۱۰۰ تومان بود که قیمت آن امروز با ۵ برابر افزایش به ۲۵۵۰۰ تومان رسیده است.

«لپه ریز» در بهار ۹۷ هر کیلوگرم ۷۵۰۰ تومان بود که قیمت آن امروز با حدود ۵ برابر افزایش به ۳۷ هزار تومان رسیده است.

و البته به همین ترتیب، در کمتر از ۳ سال گذشته، قیمت عدس ریز، لپه درشت، لوبیا کشاورزی، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا عروس و لوبیا چینی، بین ۳ تا ۵ برابر شده و در این میان، کمترین رشد قیمت را لوبیا سفید داشته که قیمت آن ۳ برابر شده است.

فراموش نکنیم که اینها تنها یک سری عدد و رقم ساده نیستند. اینها آمار و ارقام معناداری هستند که با معیشت مردم، با سفره مردم و با تغذیه مردم سر و کار دارند.

امروز در سفره بسیاری از خانواده‌ها، نه تنها گوشت گوسفند و گوساله حذف شده که گوشت مرغ و تخم مرغ هم در حال حذف شدن است. اگر مردم گوشت و مرغ نخورند، نخود و لپه و لوبیا هم نخورند، آش و خورش قیمه و قرمه سبزی هم نخورند، پس چه بخورند؟!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها